W ramach XVI Międzynarodowego Festiwalu Tańca ZAWIROWANIA jednego wieczoru zostaną pokazane dwa spektakle Łuczniczki Agnieszki Kryst oraz Blank Spots Lukasa Karvelisa.
Agnieszka Kryst Łuczniczki
Łuczniczki to performans ruchowy inspirowany dwiema bydgoskimi rzeźbami, które stanowią dziś podwójny symbol miasta: klasycznym pomnikiem Łuczniczki Ferdinanda Lepckego z 1908 roku znajdującym się przed Teatrem Polskim w Bydgoszczy oraz rzeźbą Marcina Jagodzińskiego-Jagenmeera odsłoniętą w 2013 roku przed Operą Nova. Do obydwu rzeźb artystom pozowały modelki, których tożsamość nie jest dziś właściwie znana. To właśnie skomplikowana relacja artysty i jego muzy, polityczność kanonów estetycznych oraz rzeźbiarski potencjał ciała stały się dla choreografki Agnieszki Kryst impulsem do potraktowania ruchu jako narzędzia emancypacji. W Łuczniczkach finalny kształt rzeźb poddany zostaje dekonstrukcji, a produkcja napięcia w ciele staje się metodą wytwarzania i burzenia formy ruchowej. Kryst i Sikora oddają Łuczniczkom swoje ciała, twarze i głosy. Wdzierają się pod powierzchnię symbolu, uruchamiają go i nadają mu siłę sprawczą. Eksplorując tematykę kobiecego doświadczenia w sztuce i fizyczność emocji, projektują tożsamość rozczłonkowaną, poddaną ciągłej transformacji i ucieleśnioną.
ŁUCZNICZKI. Muza jako katalizator twórczości.
ŁUCZNICZKI. Statyczny obraz rzeźbiarski jako obiekt kontemplacji.
ŁUCZNICZKI. Napięcie jako środek aktywizacji ciała.
ŁUCZNICZKI. Drżenie ciała jako strategia emancypacyjna.
Koncept i choreografia: Agnieszka Kryst
Kreacja i wykonanie: Agnieszka Kryst i Katarzyna Sikora
Dramaturgia: Anka Herbut
Muzyka: Kamil Tuszyński
Bębny: Arman Galstyan
Spektakl powstał w ramach rezydencji artystycznych galerii miejskiej BWA w Bydgoszczy.
Kuratorka rezydencji: Danka Milewska
Agnieszka Kryst tancerka i choreografka. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale Choreografii i Teorii Tańca. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2013/Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. Laureatka programu GPS/Global Practice Sharing w Nowym Jorku realizowanego przez Movement Research, we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca oraz Art Stations Foundation. Jako tancerka i performerka współpracowała m.in. z: Juanem Domnguezem Rojo, Noą Shadur i Konradem Smoleńskim, Małgorzatą Haduch, Sjoerdem Vreugdenhilem, Martą Ziółek, Pawłem Sakowiczem, Joanną Leśnierowską i Januszem Orlikiem czy z Rebecką Lazier, w której spektaklu There might be others występowała w Polsce i Nowym Jorku. Finalistka festiwalu-konkursu choreograficznego New Europe Festival 2013 w Pradze. W 2015 roku została rezydentką programu Solo Projekt Plus, w ramach którego stworzyła pracę solową Partytura (A Score). Beneficjentka rezydencji artystycznej 2017 w galerii miejskiej BWA w Bydgoszczy, w trakcie której stworzyła pracę Łuczniczki. Autorka pracy Topologia pożądania (2019), której premiera miała miejsce w warszawskiej Zachęcie. Jest członkinią grupy Centrum w Ruchu, przestrzeni sztuk performatywnych w Warszawie.
Lukas Karvelis Blank Spots
Blank Spots to spektakl solowy poruszający temat tożsamości indywidualnej i zbiorowej. Spektakl składa się z dwóch części, które przeciwstawiają się sobie, a jednocześnie się uzupełniają. W pierwszej części pojawia się moje alter ego Trisha, jednostka wulgarna i ekstrawagancka, która ciągle się przeobraża. Druga część inspirowana jest litewskim folklorem i archetypami. Jest to analiza tożsamości zbiorowej, którą często uznajemy za daną. W jakim stopniu to ja decyduję o sobie, a w jakim stopniu jestem tylko bytem produktem kontekstu indywidualnego i zbiorowego
Lukas Karvelis to litewski artysta młodego pokolenia, który zyskał dużą popularność dzięki swoim występom pełnym wrażliwości, delikatności i śmiałości, a także dzięki swej charyzmie. Jego taniec to wyjątkowe i niebywale osobliwe zjawisko o indywidualnym stylu. W 2019 roku ukończył Codarts University for the Arts. Ma wykształcenie akademickie, ale stara się też bliżej poznawać tańce uliczne czy voguing. Wszystkie te style wykorzystuje w swoich badaniach tanecznych. Jako tancerz współpracował z teatrem Korzo oraz z Dansateliers. Solo Blank Spots wystawiał w wielu miastach w Europie, Brazylii, Turcji i Izraelu. Lukas interesuje się różnymi formami sztuki i lubi eksperymentować z interdyscyplinarnością. Ma na swoim koncie współpracę z wieloma reżyserami, muzykami czy performerami.