Spektakle

Warszawska Scena Tańca 2013/Goście z Trójmiasta: Magda Jędra „Le pas Jaques“ + Anna Steller „Przemieszczenie”

Zdjęcie: Warszawska Scena Tańca 2013/Goście z Trójmiasta: Magda Jędra „Le pas Jaques“ + Anna Steller „Przemieszczenie”

Magdalena Jędra, les pas Jaques. Fot. Maciek Salamon.

Wersja do druku

Udostępnij

Warszawska Scena Tańca po raz pierwszy gości artystów związanych z in­nym miastem niż Warszawa. Tym wieczorem inicjujemy serię prezentacji polskich spektakli,  które warszawska publiczność powinna zobaczyć.  Zaczynamy od Trójmiasta. Mija już prawie 8 lat od debiutu Magdy Jędry i Anny Steller w Warsza­wie z kolektywem Good Girl Killer. Zespół powstał na początku 2005 r. z inicjatywy młodych kreatywnych artystów: Magdy Jędry, Zbignie­wa Bieńkowskiego, Anny Steller, Grzegorza Welizarowicza, Jarosława [Max] Szwocha. Kilka miesięcy później ze swoim pierwszym projektem zadebiutował na Festiwalu Ciało/Umysł w nieistniejącej już przestrzeni Klubu Le Madame. Był to ich artystyczny manifest: taneczno-muzyczno-wizualny performans Good Girl Killer. Stylistykę teatru cechuje eklek­tyzm form i materii, w której taniec łączy się z muzyką i projekcją wideo. Artyści podejmują świadome działania, które mają na celu zatarcie granic między tymi sztukami. Dziś Magda Jędra i Anna Steller powracają do Warszawy znów na jedną scenę, ale tym razem ze swoimi indywidualnymi pracami. Mimo że obie mają na swoim koncie wiele udanych projektów współpracy nie tylko z choreografami, ale także muzykami, reżyserami, artystami wizualny­mi oraz bogatych inscenizacji, to w swoich najnowszych spektaklach preferują minimalizm. Silne podporządkowanie formie, precyzyjny ruch ukażą przed widzami  nową odsłonę artystek z Trójmiasta.

***

Każdyze spektakli trwa ok. 40 min. i zawiera sceny nagości.

Le pas Jaques czyli „kroki Jaques’a“ to nazwa metody szwajcarskiego pedagoga Jaques’a Dalcroze‘a, stosowanej w nauczaniu rytmiki. Ruch i rytm to pierwsza wyraźna metafora upływającego czasu i punkt wyjścia artystki do pracy nad spektaklem. Jednak prawdziwymi tematami solo Jędry stają się: przemoc, autoagresja…, a także bezradność wobec strategii i metod tworzenia nowego tańca.

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Magda Jędra

Współpraca: Anita Wach, Mariusz Krawczyk

Muzyka: kolaż

Produkcja: Good Girl Killer

Premiera: 3 grudnia 2011, Gdańsk

Spektakl zrealizowano dzięki pomocy finansowej Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Urzędu Miasta Gdańska

 

Przemieszczenie według definicji antropologa kultury Richarda Schechnera to proces, w którym wkracza się w jakieś przeżycie, jest się przez nie „poruszonym” lub „tkniętym”, a potem zostaje się porzuconym w okolicach tego samego miejsca, w którym się zaczęło. Anna Steller w swoim performansie odnosi się do wydarzeń ze swojej przeszłości, a także stanów z teraźniejszości, próbując zmierzyć się z nimi z innej perspektywy po to, aby doznać owego stanu uniesienia, balansować na skraju tego, co prawdziwe i udawane, być w transie i jednocześnie być sobą, zjednoczyć się z widownią lub dostarczyć jej rozrywki. Tancerce towarzyszy artysta wizualny i muzyk Adam Witkowski.

Koncept i wykonanie: Anna Steller

Muzyka i wykonanie: Adam Witkowski

Kostium: Julia Porańska

Wideo: Maciek Salamon

Premiera 3.11.2012 CSW ŁAŹNIA, Gdańsk

Performans zrealizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Gdańska

 

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close