Spektakle

Wrocław/In Between Festivals: Paweł Sakowicz „TOTAL” i Jule Flierl „Operation Orpheus”

Zdjęcie: Wrocław/In Between Festivals: Paweł Sakowicz „TOTAL” i Jule Flierl „Operation Orpheus”

Na zdjęciu: Paweł Sakowicz „TOTAL”. Fot. Jakub Wittchen.

Wersja do druku

Udostępnij

In Between Festivals to całoroczny cykl wydarzeń poświęconych berlińskiej scenie jazzowej i tańca współczesnego. Podczas majowej odsłony wydarzeń tanecznych wystąpią: Paweł Sakowicz ze spektaklem TOTAL oraz Jule Flierl ze spektaklem Operation Orpheus.

O spektaklach:

 

TOTAL Pawła Sakowicza to spekulowanie o wirtuozerii tanecznej to myślenie, które może opierać się na doświadczeniu, ale niekoniecznie daje się empirycznie sprawdzić. Celem takiej spekulacji jest osiągniecie określonego obrazu wirtuozerii tanecznej poprzez wykorzystanie przewidywalnych zmian ekonomicznych, politycznych i metahumanistycznych. Cechą charakterystyczną spekulacji o wirtuozerii tanecznej jest podejmowanie ryzyka w budowaniu radykalnych scenariuszy dotyczących polityki pragnień.

Choreografia, tekst i wykonanie:   Paweł  Sakowicz
Opieka artystyczna: Dalija Aćin Thelander
Realizacja techniczna i światła: Łukasz Kędzierski

Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

Paweł  Sakowicz jest tancerzem i choreografem. Jest absolwentem Instytutu Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów magisterskich w London Contemporary Dance School w zakresie performansu i choreografii. Współpracował m.in. z Sashą Roubicek, Jeannie Steele, Paolem Mangiolą, Marią Stokłosą, Ramoną Nagabczyńską, Sjoerdem Vreugdenhilem, Mikołajem Mikołajczykiem, Martą Ziółek, Izą Szostak, Rebecką Lazier, Alexem Baczyńskim-Jenkinsem i Isabelle Schad. Od kilku lat pracuje z artystami i kuratorami w Londynie, Warszawie i Berlinie. Jego ostatnia solowa praca Bernhard (2014) został a zakwalifikowana do pokazów w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014. Paweł był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu rezydencyjnego Instytutu Muzyki i Tańca oraz Alternatywnej Akademii Tańca Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

pawelsakowicz.com

***

 

Solo Operation Orpheus jest dekonstrukcją wczesnoromantycznej arii Che faro senza Euridice z opery Orfeusz i Eurydyka, jej melodii, słów, narracji, emocji i gestów. Fragmenty arii Orfeusza zapętlają się, opóźniają i zmieniają swoją prędkość, by sformułować nową strukturę muzyczną. Projekt nosi nazwę Operacja Orfeusz właśnie dlatego, że jest sekcją przeprowadzoną na ciele arii, która pozwala spojrzeć osobno na wszystkie elementy i umieścić je znowu razem.

Aria autorstwa C.W. Glucka pochodzi z opery Orfeusz i Eurydyka, która miała swoją premierę w 1762 roku. Orfeusz, bóg muzyki i poezji, rusza w do świata podziemi, aby ocalić i przywrócić do życia swoją ukochaną Eurydykę. Ponosi porażkę, bo nie potrafi oprzeć się pokusie i ogląda się za siebie, aby zobaczyć postać, która do niego przemawia. Wysublimowanie, które jest nieodłącznym elementem tej romantycznej arii, zostanie rozbite na fragmenty, którym możemy dokładniej się przyjrzeć, bez smutku i tęsknoty, przypisanej narracji pieśni Che faro senza Euridice. Powtórzenia, spowolnienia i przyspieszenia, pauzy, zróżnicowana głośność, cisza, zamarzanie i ponowny strumień opowieści tworzą choreograficzną strukturę, której podstawą jest aria. Projekt nosi nazwę Operacja Orfeusz właśnie dlatego, że jest sekcją przeprowadzoną na ciele arii, która pozwala spojrzeć osobno na wszystkie elementy i umieścić je znowu razem. Podziały oryginalnej piosenki opierają się na podstawach muzycznych, więc można przeczytać utwór w oryginalnym tempie i kolejności, gdy performerka uchwala jej zdeformowaną wersję. Podczas śpiewania ona wykonuje klasyczne gesty razem z tekstem. Wskazują one na okres romantyczny, gdy gest został uznany językiem niemego tancerza. Tylko za pośrednictwem systemu semiotyki gestu, taniec mógł zmienić swoją rolę przerywnika w operach i zdobyć suwerenny status w hierarchii teatralnej. W Operacji Orfeusz dwa języki, które w historii zachodniego teatru były rywalami, spotykają się w jednym ciele: chorał arii i język gestów klasycznego baletu.

Trailer

Choreografia i wykonanie: Jule Flierl
Kostiumy: Dorothée Hénon
Podziękowania dla: Bojana Bauer, Loic Touzé, Anne Kerzerho, Adaline Anobile.

Bilety: 20 zł.

***

In Between Festivals to nie kolejny festiwal, tylko całoroczny cykl koncertów i spektakli tańca współczesnego. Wśród zaproszonych zespołów znajdują się gwiazdy aternatywnej berlińskiej sceny, które często gościć będą we Wrocławiu po raz pierwszy. Swoje produkcje taneczne w pierwszej połowie roku zaprezentują Hermann Heisig, Rafał Dziemidok i Ewa Garniec, Maria F. Scaroni, Vania Rovisco oraz Jule Flierl. Produkcjom tanecznym towarzyszyć będą rozmowy prowadzone przez Anię Nowak, Agatę Siniarską i Karolinę Wycisk.

In Between Festivals jest częścią współpracy „Wrocław-Berlin”, którą zainicjowała Fundacja Zukunft Berlin i Wrocław 2016 – Europejska Stolica Kultury. Partnerzy projektu to Kulturstiftung des Bundes, Hewlett Packard, Kulturprojekte Berlin, Luneta, Mediapool i Mica Moca. Finansowany jest przez Komisję Europejską oraz Stiftung Deutsche Klassenlotterie w Berlinie.

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close