Spotkania

Wrocław/Olimpiada Teatralna 2016/„Więcej niż teatr”: „Taniec – budowanie wspólnoty” – spotkanie m.in. z Rafałem Urbackim

Zdjęcie: Wrocław/Olimpiada Teatralna 2016/„Więcej niż teatr”: „Taniec – budowanie wspólnoty” – spotkanie m.in. z Rafałem Urbackim

W ramach międzynarodowego festiwalu teatralnego Olimpiada Teatralna 2016 „Świat miejscem prawdy” (nurt „Więcej niż teatr”) we Wrocławiu odbędzie się spotkanie<em> Taniec – budowanie wspólnoty</em>, w którym udział wezmą Rafał Urbacki oraz Magdalena Caprdová, Lukáš Homola, Alena Jančíková, Jan Kratochvíl i Zuzana Pitterová z VerTeDance i Teatru Archa. Oś śniadania wyznaczą spektakle <em>Simulante Bande</em> VerTeDance i Teatru Archa oraz <em>Gatunki chronione</em> Rafała Urbackiego i Anu Czerwińskiego. W obu spektaklach, posługujących się odrębnymi językami estetycznymi ograniczony ruch pomógł wykonawcom odnaleźć nowe możliwości wyrazu i ludzkie piękno. Badanie ludzkiego ciała zarówno „zwyczajnego”, jak i o alternatywnej motoryce przełożone zostało na ciągi działań i opowieści (trudnych, lirycznych, niekiedy śmiesznych), a także pozwoliło na budowanie wspólnoty wokół tańca. Nie jest on w tym wypadku przejawem wirtuozerii, ale swobody, drogą manifestacji własnej tożsamości, doznania wzajemności i twórczości w przestrzeni życia i sztuki. Dzięki niemu można szukać radości i doświadczyć spotkania wbrew fizycznym, społecznym, etnicznym i wiekowym stygmatyzacjom. Wraz z refleksją, że łatwo dostrzec niepełnosprawność fizyczną, fałszywe traktowanie siebie i drugiego człowieka ogranicza w niewidoczny sposób; może pojawić się pytanie: czy sztuka – taniec zdoła znieść takie ograniczenia, jak strach, uprzedzenia, tabu, iluzje? Spektakle nie tylko poruszają temat ograniczeń osobistych i społecznych, lecz także stawiają pytanie o to, czym jest życie. Całe szczęście, że to, czego boimy się w życiu, interesuje nas w teatrze. Na chronionym terytorium sceny widzimy twarde fakty, ale i wraz z nimi proces wyzwalania się z więzienia ciała i z wewnętrznych uwikłań. Scena staje się niby rezerwat, w którym aktorzy i widzowie mogą podzielić się tym, co skrywane i najbardziej wrażliwe. <strong>Magdalena Caprdová</strong> jest tancerką. Współpracowała z Akramem Khanen przy tworzeniu choreografii na uroczystość otwarcia Olimpiady w Londynie. <strong>Lukáš Homola</strong> jest tancerzem i studentem tańca. <strong>Alena Jančíková</strong> jest dyrektorką czeskiego stowarzyszenia paraplegików, wspierającego powrót ludzi na wózku do aktywnego życia. Za sukcesy na tym polu otrzymała Nagrodę Olgi Havlowej (2013) oraz medal czeskiego Senatu (2015). <strong>Zuzana Pitterová</strong> jest aktorką. Studiuje na Akademii Sztuk Scenicznych (DAMU) w Pradze. Realizuje autorskie projekty aktorskie i radiowe. Za kreację w <em>Simulante Bande</em> otrzymała nagrodę prestiżowego festiwalu Czeska Taneczna Platforma 2014. <strong>Jan Kratochvíl</strong> jest muzykiem, współtwórcą zespołu DVA, odnoszącego sukcesy w Czechach i za granicą. Jest autorem muzyki do <em>Simulante Bande</em> VerTeDance i Teatru Archa. <strong>Więcej o festiwalu:</strong> <a href="http://www.theatreolympics2016.pl/" target="_blank" rel="noopener">http://www.theatreolympics2016.pl</a>

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach międzynarodowego festiwalu teatralnego Olimpiada Teatralna 2016 „Świat miejscem prawdy” (nurt „Więcej niż teatr”)

we Wrocławiu odbędzie się spotkanie Taniec – budowanie wspólnoty, w którym udział wezmą Rafał Urbacki oraz Magdalena Caprdová, Lukáš Homola, Alena Jančíková, Jan Kratochvíl i Zuzana Pitterová z VerTeDance i Teatru Archa. Oś śniadania wyznaczą spektakle Simulante Bande VerTeDance i Teatru Archa oraz Gatunki chronione Rafała Urbackiego i Anu Czerwińskiego. W obu spektaklach, posługujących się odrębnymi językami estetycznymi ograniczony ruch pomógł wykonawcom odnaleźć nowe możliwości wyrazu i ludzkie piękno. Badanie ludzkiego ciała zarówno „zwyczajnego”, jak i o alternatywnej motoryce przełożone zostało na ciągi działań i opowieści (trudnych, lirycznych, niekiedy śmiesznych), a także pozwoliło na budowanie wspólnoty wokół tańca. Nie jest on w tym wypadku przejawem wirtuozerii, ale swobody, drogą manifestacji własnej tożsamości, doznania wzajemności i twórczości w przestrzeni życia i sztuki. Dzięki niemu można szukać radości i doświadczyć spotkania wbrew fizycznym, społecznym, etnicznym i wiekowym stygmatyzacjom. Wraz z refleksją, że łatwo dostrzec niepełnosprawność fizyczną, fałszywe traktowanie siebie i drugiego człowieka ogranicza w niewidoczny sposób; może pojawić się pytanie: czy sztuka – taniec zdoła znieść takie ograniczenia, jak strach, uprzedzenia, tabu, iluzje?

Spektakle nie tylko poruszają temat ograniczeń osobistych i społecznych, lecz także stawiają pytanie o to, czym jest życie. Całe szczęście, że to, czego boimy się w życiu, interesuje nas w teatrze. Na chronionym terytorium sceny widzimy twarde fakty, ale i wraz z nimi proces wyzwalania się z więzienia ciała i z wewnętrznych uwikłań. Scena staje się niby rezerwat, w którym aktorzy i widzowie mogą podzielić się tym, co skrywane i najbardziej wrażliwe.

Magdalena Caprdová jest tancerką. Współpracowała z Akramem Khanen przy tworzeniu choreografii na uroczystość otwarcia Olimpiady w Londynie.

Lukáš Homola jest tancerzem i studentem tańca.

Alena Jančíková jest dyrektorką czeskiego stowarzyszenia paraplegików, wspierającego powrót ludzi na wózku do aktywnego życia. Za sukcesy na tym polu otrzymała Nagrodę Olgi Havlowej (2013) oraz medal czeskiego Senatu (2015).

Zuzana Pitterová jest aktorką. Studiuje na Akademii Sztuk Scenicznych (DAMU) w Pradze. Realizuje autorskie projekty aktorskie i radiowe. Za kreację w Simulante Bande otrzymała nagrodę prestiżowego festiwalu Czeska Taneczna Platforma 2014.

Jan Kratochvíl jest muzykiem, współtwórcą zespołu DVA, odnoszącego sukcesy w Czechach i za granicą. Jest autorem muzyki do Simulante Bande VerTeDance i Teatru Archa.

Więcej o festiwalu: http://www.theatreolympics2016.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close