Na zakończenie V Festiwalu Oper Współczesnych + Opera Wrocławska zaprasza na premierę wpisującą się w poszerzoną formułę wydarzenia (tytułowy „plus). W tym roku do grupy dzieł operowych dołączy bowiem spektakl baletowy Eufolia | Ambulo. tym roku do grupy dzieł operowych dołączy bowiem spektakl baletowy Eufolia | Ambulo. Pierwszą choreografię Jacek Przybyłowicz przygotował do muzyki Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i młodego polskiego kompozytora, tworzącego obecnie w Kolonii, Prasquala, drugą natomiast ułożył Jacek Tyski do muzyki De Stijl Louisa Andriessena (Ambulo).Wśród realizatorów tego spektaklu znajdują się ponadto Anna Sekuła (kostiumy), Ewa Krasucka (projekcje multimedialne Eufolia), Piotr Bednarczyk (projekcje multimedialne Ambulo), Olga Skumiał (reżyseria świateł). W spektaklu wystąpi cały zespół Baletu Opery Wrocławskiej.
„Pisanie o muzyce to jak tańczenie o architekturze, mawiał Frank Zappa. Czy w takim razie, tańczenie muzyki nowej byłoby architekturą starego pisarstwa? W kompozytorskiej awangardzie początku XX wieku porzucenie tonalnej gry napięć i odprężeń zaskakująco zbiegło się w czasie z porzuceniem przenikającego wszystko pulsu. Bohdan Pociej pisał o pulsie oddechu, wyczuwalnym jeszcze w ostatnich partyturach romantyzmu – jeśli tak, to w baletach Strawińskiego złapał on zadyszkę, a w aforyzmach Weberna – niebezpieczny bezdech. Jak tańczyć do muzyki bez rytmu, z rytmem połamanym, zmiennym lub spiętrzonym? (…) Jak to się wiąże ze sobą? Nowoczesna elektronika Prasquala, staropolskie stylizacje Góreckiego, jazzująca energia Andriessena i mistyczne zwolnienie Kilara – nie sposób wyobrazić sobie większych skrajności. Oczywiście kontrast od dawna stanowi sprawdzone spoiwo wielkich form muzycznych i klasycznego ideału «jedności w wielości», lecz wbrew pozorom wszystkie cztery utwory przefiltrowane przez pryzmat ruchu i zatrzymania, repetycji i pauzy, zasłuchania w przeszłość lub zapatrzenia w przyszłość okażą się mieć wiele wspólnego”.
Jan Topolski, Tańczące Madonny, fragment pochodzi z programu spektaklu Eufolia | Ambulo, Opera Wrocławska 2017
Choreografia i oprawa plastyczna Eufolia – Jacek Przybyłowicz
Choreografia Ambulo: Jacek Tyski
Kostiumy Anna Sekuła
Projekcje multimedialne Eufolia: Ewa Krasucka
Projekcje multimedialne Ambulo: Piotr Bednarczyk
Reżyseria świateł: Olga Skumiał
Muzyka:
Wojciech Kilar – Koncert fortepianowy
Henryk Mikołaj Górecki – Trzy utwory w dawnym stylu
Prasqual – Eufolia
Louis Andriessen – De Stijl
Obsada: Zespół Baletu Opery Wrocławskiej
Festiwal Oper Współczesnych+ zrealizowano dzięki wsparciu Gminy Wrocław
Festiwal Oper Współczesnych+ dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu Muzyka i taniec – Interwencje 2017.
***
Festiwal Oper Współczesnych odbywa się w Operze Wrocławskiej od 2008 roku. Jego ideą przewodnią jest niezmiennie prezentacja premier współczesnych tytułów wystawianych na scenach polskich teatrów operowych. Jednak w tym roku organizatorzy zapraszają edycję w poszerzonej formule, czego wyrazem jest towarzyszący nazwie festiwalu znak „+”.