
Fot. Marek Grotowski
Fot. Marek Grotowski
Centrum Inicjatyw Artystycznych i Biuro Festiwalowe Impart zapraszają w ramach X Mandala Performance Festival na pokaz spektaklu Wrocławskiego Teatru Pantomimy w choreografii Anny Piotrowskiej Historia brzydoty. Przedstawienie powstało z inspiracji dziełem Historia brzydoty Umberto Eco. Piotrowska „dopisuje” tym przedstawieniem swoją wizję ostatniego, nienapisanego przez Eco rozdziału dotyczącego współcześnie pojmowanej brzydoty. Brzydota w ujęciu Anny Piotrowskiej zaskakująco wiedzie nas sennym szlakiem poprzez ludzkie relacje, miłości i koszmary. Brzydota przejawia się w duchu, charakterze, działaniu, motywacji bohaterów. Skontrastowana z działaniami bohaterów estetyzacja zewnętrznych cech i otoczenia, silnie opisująca współczesne tendencje otaczania się przez ludzi przedmiotami pięknymi i harmonijnymi, przypominać ma, że zawsze powinniśmy starać się być piękni wewnątrz.
Spektakl powstał we współpracy z Laboratorium Ruchu działającym przy Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Partnerami są: Biuro Festiwalowe Impart 2016 oraz Instytut Muzyki i Tańca.
„W kolejnych scenach Historii brzydoty zanikają znaczenia. Ruchy kobiet przemieniają się coraz bardziej w taniec rozkładu. Taki taniec nie przywołuje żadnej rzeczywistości zewnętrznej. Odnosi się sam do siebie. Do własnego rozkładu. Szybko przestałem myśleć, czy się domyślać. Pochłonął mnie ten spektakl całkowicie. Działania artystek odbierałem na poziomie neuronów, na długo zanim mój zdesperowany mózg był w stanie wykreować jakieś przedstawienie czy reprezentację.”
Mirosław Kocur – teatralny.pl
„Kobiety wygłaszają krótkie, intensywne monologi, będące w swojej istocie prośbą o ratunek. Nie warto dać się owładnąć jakiejkolwiek obsesji: jedzenia lub niejedzenia. Człowiek ma więcej do zrobienia, niż tylko pokazać światu piękno ciała – źle zrozumiane, ulotne i niszczące.”
Małgorzata Matuszewska – „Gazeta Wrocławska”
„Trzy niepodważalne atuty Historii Brzydoty to gra aktorska (tym razem szczególnie Izabeli Cześniewicz), kostiumy (Anna Piotrowska i Adam Królikowski) oraz autorska muzyka Michała Mackiewicza, skomponowana na potrzeby przedstawienia.”
Karolina Obszyńska – „Teatralia”
Organizatorzy: Biuro Festiwalowe Impart 2016, Centrum Inicjatyw Artystycznych
Dyrektor Generalny Biura Festiwalowego Impart 2016: Krzysztof Maj
Kurator festiwalu: Adam Kamiński
Koordynacja: Ewa Staroń
Projekt dofinansowany przez Wydział Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.