Wrocław/XV Mandala Performance Festival: „TO to TO”, choreografia Katarzyna Chmielewska i Jakub Truszkowski

Zdjęcie: Wrocław/XV Mandala Performance Festival: „TO to TO”, choreografia Katarzyna Chmielewska i Jakub Truszkowski

TO to TO, fot. P. Jaruga

Wersja do druku

Udostępnij

TO to TO to dialog artystyczny Katarzyny Chmielewskiej i Jakuba Truszkowskiego, który jest kontynuacją współpracy zawiązanej podczas tworzenia spektaklu DZISIAJ, WSZYSTKO w 2017 roku oraz wieloletniej znajomości zapoczątkowanej podczas wspólnych studiów w szkole tańca P.A.R.T.S. w Brukseli.

 

O spektaklu:

 

Posługując się schematami i stereotypami, które ułatwiają i usprawniają nam porządkowanie świata i rozumienie go, przyjmując za prawdę pewne pojęcia lub idee, pozostawiamy je na swoim miejscu, gdzie pełnią swoje funkcje. Rzadko zastanawiamy się nad ich trafnością i pochodzeniem. Sporadycznie próbujemy zrewidować nasz stosunek do nich. Świat symboli i przekonań zastępuje nam w ten sposób rzeczywistość. Inspirowani tym nurtem przemyśleń, pragniemy w swojej pracy przyjrzeć się temu “rytmowi życia” poddanemu niewidocznej dla nas sile, określonej przez Schopenhauera jako wola. Nasze, często niezrozumiałe dla nas samych dążenia, racjonalizujemy ubierając je w znaczenia i symbole. Nadajemy im sens, który tłumaczy nam ten nieustający cykl. Chcemy wprowadzić widza w stan sprzecznych ze sobą doznań i przeżyć gdzieś na pogranicze między jednym punktem odniesienia a drugim, w miejsce, w którym zakwestionuje i porzuci na chwilę swoje schematy postrzegania i kryteria oceny, by w ten sposób skłonić go do kontemplacji nad tym, jak postrzega świat, jak dzieli otoczenie, według jakich przekonań i uwarunkowań.

 

O twórcach:

 

Jakub Truszkowski –  Rozpoczął swoją edukację taneczną w 1987 roku w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku, którą ukończył dyplomem w 1996 roku. Także w tym roku rozpoczął studia w szkole tańca współczesnego P.A.R.T.S., Anny Teresy de Keersmaeker w Brukseli. Od roku 2000 współpracuje z zespołem tańca współczesnego Rosas pod kierownictwem Anny Teresy de Keersmaeker. Uczestniczył w tworzeniu i występował w spektaklach: In Real Time, Rain, April Me, Repertory Evening XX, Bitches Brew (Tacoma Narrows i Kassandra, Drumming), Mozart Concert Arias, Grosse Fuge i Mikrokosmos oraz The Six Brandenburg Concertos. W 2008 rozpoczął współpracę z zespołem Les Ballets C de la B pod kierownictwem Alan’a Platel’a, gdzie występował w przedstawieniach Import Export i Ashes. W latach 2013 – 2015 pełnił funkcję koordynatora programu nauczania w szkole P.A.R.T.S.. Regularnie prowadzi warsztaty m.in. w De Theaterschool (Amsterdam), The Folkwang University of the Arts (Essen), Springboard (Montreal) oraz Rosas Dance Company. Od roku 2011 odpowiedzialny za inscenizacje repertuaru Rosas miał okazję wielokrotnie współpracować z zespołami Opera National de Lyon, Opera National de Paris, The Gothemburg Opera, oraz Companhia Nacional de Bailado. W 2019 jako asystent choreografa brał udział w tworzeniu West Side Story w reżyserii Ivo van Hove na Broadwayu. Jako choreograf stworzył m.in. Solo For The Projector, ImSo, Bodyscapes, Identity Crisis, Wanderlust, Memory Reset, White Noise oraz Dzisiaj, Wszystko.

 

Katarzyna Chmielewska – założycielka i dyrektor artystyczna Teatru Dada, choreografka, tancerka, nauczycielka tańca; laureatka nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia artystyczne. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (1993). Studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S. w Brukseli (1997-98). Od 1993 współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw; od 2008 reprezentowany przez Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw i od 2009 związany z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, gdzie regularnie tworzy i prezentuje swoje spektakle. Działając od początku jako kolektyw twórczy stworzyli dotąd blisko 50 przedstawień, współpracując na stałe z kilkunastoma artystami z Polski, Europy i ze świata. W Teatrze Dada w ramach swej pracy artystycznej prowadzi lekcje z techniki tańca współczesnego i improwizacji, realizuje autorskie choreografie m.in. Karnacja (2007), Fruu (2011), Why don’t you like sadness? (2016) oraz współtworzy choreografię, reżyserię i występuje w większości przedstawień m.in. Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (2004), Eden (2006), Faktor T (2008), Czerwona Trawa (2009), Caffe latte (2009), Le Sacre (2010), Duety Nieistniejące (2011), Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś (2013), Intro (2015), Dzisiaj, Wszystko (2017), Koniec Wielkiej Wojny (2019). Regularnie współpracuje też jako choreograf z innymi reżyserami w Polsce przy realizacji licznych spektakli w teatrach dramatycznych. Jedna z czterech założycielek Fundacji Polka dot w Gdańsku (2018), powołanej jako ciało myślące o tańcu, do działań w kulturze i sztuce. W 2019 we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca współorganizowała w Gdańsku Polską Platformę Tańca, czyli przegląd istotnych produkcji tanecznych wyłanianych co dwa lata w trybie konkursowym. Jedna z jurorek ogólnopolskiego przeglądu The Best Off 2019, konkursu na najlepszy spektakl teatru niezależnego, zainicjowanego przez Fundację Teatr Nie-Taki z Wrocławia. Uczestniczy również w międzynarodowych projektach i warsztatach.

 

Teatr Dada von Bzdülöw – założony przez Leszka Bzdyla – reżysera i choreografa oraz Katarzynę Chmielewską – tancerkę i choreografkę, na scenie od 1992. Niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów inscenizujących spektakle we współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury, takimi jak: Teatr Wybrzeże (Gdańsk), Klub Żak (Gdańsk), Dance Advance (Philadelphia, USA), Les Hivernales (Avignon, Francja), Stary Browar (Poznań), Teatr Nowy (Łódź), Fundacja Nuova (Poznań). Od 2008 roku reprezentowany przez Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, z siedzibą w Gdańsku i związany z Teatrem Wybrzeże, gdzie regularnie wystawia wszystkie premiery i spektakle repertuarowe. Dotychczas zespół stworzył już ponad 50 spektakli, z powodzeniem prezentowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą. W bieżącym repertuarze min: DZISIAJ, WSZYSTKO, INTRO, WHY DON’T YOU LIKE SADNESS?

 

 

 

Teatr Dada von Bzdülöw

TO to TO

 

Pomysł: Jakub Truszkowski

Choreografia i wykonanie: Katarzyna Chmielewska i Jakub Truszkowski

Reżyseria świateł: Michał Kołodziej

Produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańsk. Specjalne podziękowania dla Gdańskiego Archipelagu Kultury, Winda oraz dla Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska

 

Data: 29 maja, godz. 19.00

 

Miejsce pokazu : STUDIO NA GROBLI – siedziba Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (ul. Na Grobli 30/32)

 

Wstęp na wszystkie pokazy jest wolny

Rezerwacja miejsc: atutysztuki@gmail.com

Partnerzy festiwalu:

Centrum na Przedmieściu

Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Teatr Rozbark w Bytomiu

Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych

Austriackie Forum Kultury

Fundacja Ludzka Sprawa

Współfinansowanie festiwalu: Gmina Wrocław

Stowarzyszenie JEST CZŁOWIEK

Fundacja KGHM

 

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

STUDIO NA GROBLI ? siedziba Instytutu im. Jerzego Grotowskiego: Wrocław, ul. Na Grobli 30/32

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close