Ludzie tańca

Czesław Bilski

  • choreograf
  • tancerz
Zdjęcie: Czesław Bilski

Czesław Bilski jako Faust, Hanna Hadrych jako Diabolica, „Faust Goes Rock” 1986, fot. Chwalisław Zieliński. Zdjęcie z archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi.

Wersja do druku

Udostępnij

Czesław Bilski (ur. 9 października 1949 roku w Sosnowcu, zm. 29 grudnia 1993 roku w Łodzi) – tancerz, mim, choreograf.

Po ukończeniu w 1969 roku bytomskiej szkoły baletowej podjął pracę w zespole baletowym Opery Śląskiej, gdzie wkrótce otrzymał tytuł solisty. W 1972 roku został zaangażowany przez Henryka Tomaszewskiego do Wrocławskiego Teatru Pantomimy, z którym był związany do 1984 roku. Przez blisko 10 kolejnych lat, aż do śmierci w 1993 roku, był solistą i choreografem w Teatrze Wielkim w Łodzi.

W początkach kariery wykonywał partie klasyczne, m.in. Alberta w Giselle (redakcja choreografii Barbara Kasprowicz, 1971). Wybitne role stworzył w spektaklach H. Tomaszewskiego, m.in. Menażeria cesarzowej Filissy (1972), Przyjeżdżam jutro (1974), Spór (1978), Hamlet – ironia i żałoba (1979), Rycerze króla Artura (1981), Syn Marnotrawny (1983) i Herakles i Hebe (1983). W okresie łódzkim był m.in. Judaszem w Próbie (chor. Antal Fodor, 1984), Spodkiem w Śnie nocy letniej (chor. Gray Veredon, 1985), Don Kichotem (chor. Witold Borkowski, 1986) Sułtanem w Szeherezadzie (chor. Michaił Fokin/Liliana Kowalska, 1989) i Faustem w Faust goes rock (chor. Ewa Wycichowska,1986). Inne ważne role, które tworzył w Teatrze Wielkim w Łodzi to: Leopold Mozart (Wolfgang Amadeusz, 1987), Macocha (Kopciuszek, 1988), Sułtan (Szeherezada), Najstarszy (Święto wiosny; w wieczorze baletowym Wacław Niżyński in memoriam, 1989), Żebrak (Amerykanin w Paryżu; w wieczorze baletowym pod tytułem Gershwin, 1991), Jakub i Putyfar (Legenda o Józefie, 1991), Ojciec Laurenty i Szef policji (Romeo i Julia, 1992) oraz Diabeł (Faust, 1993).

Był twórcą spektakli Collage (1993) i Makbet, za który otrzymał nagrodę specjalną jury II Ogólnopolskiego Konkursu Choreograficznego w Łodzi (1991). Jako choreograf współpracował także przy spektaklach Faust Goes Rock oraz Nabucco (1987). Współtworzył także minioperę dla dzieci pt. Kocia wojna (libretto i inscenizacja, 1992). W łódzkim Teatrze Lalek Arlekin opracował choreografię do Pietruszki (1985) i Co z tego wyrośnie (1988). Zmarł z powodu ataku serca w trakcie spektaklu Próba.

Czesław Bilski (Faust), „Faust Goes Rock” 1986, fot. Maciej Hadrych. Zdjęcie z archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi.
Ewa Wycichowska (Mefista), Jarosław Biernacki (Mefisto), Czesław Bilski (Faust), „Faust Goes Rock” 1986, fot. Chwalisław Zieliński. Zdjęcie z archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi.
Czesław Bilski. Zdjęcie z archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close