Ludzie tańca

Edyta Wasłowska

  • tancerka
  • choreografka
  • kierowniczka
  • baletmistrzyni
Zdjęcie: Edyta Wasłowska

Wersja do druku

Udostępnij

Edyta Wasłowska – polska tancerka, choreografka, baletmistrzyni i kierowniczka baletu.

W latach 1983-2002 była solistką zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Łodzi. W 2002 roku został jej nadany tytuł primabaleriny, który nosiła aż do zakończenia swojej kariery wykonawczej w 2006 roku. Od 2006 do 2008 roku była kierowniczką baletu Teatru Wielkiego w Łodzi. Nawiązuje współprace choreograficzne z uczelniami artystycznymi teatrami dramatycznymi.

Do jej najważniejszych ról należą: Tancerka w roli Marii Magdaleny (Próba, chor. A. Fodor), Szukająca (Republika, chor. E. Wycichowska), Kitri-Dulcynea (Don Kichot, chor. W. Borkowski), Helena (Sen nocy letniej, chor. G. Veredon), Wróżka (Kopciuszek, chor. I. Fokina), Odaliska (Szecherezada, chor. P. Śliwa), Sylwia, Diana (Sylwia czyli nimfa Diany, reż. C. Germinal), Małgorzata, Flora (Dama Kameliowa, chor. R. Balogh), Lula (Streets, reż. L. Massine), Hekate (Makbet, chor. J. Makarowski), Anna Karenina (Anna Karenina, chor. M. Mnacakanian), Ofelia (Hamlet, chor. M. Mnacakanian), Zła Królowa, Dama dworu (Król Maciuś Pierwszy, chor. A. Stanisławska), Syrena (Zbłąkany, chor. K. Wrzosek), Nikia (Bajadera, chor. A. Stanisławska), Lucy Zucker (Ziemia obiecana, chor. G. Veredon), Królowa Teje (Echnaton, chor. I. Alvarado), Pani T. (Gry, chor. W. Niżyński), Żona Putyfara (Legenda o Józefie, chor. E. Wesołowski), Swanilda (Coppelia, chor. L. Alonso, I. Alonso), Ofiarowana (Święto wiosny, chor. E. Wycichowska), Mirta (Giselle, chor. R. Strajner), Piękność, Kobro (Kobro, chor. G. Veredon), Edyta Stein (Absolutna przejrzystość, chor. I. Alvarado), Duclos (Adriana Lecouvreur, chor. S. Woźniak), Mayla (Kolor ŻÓŁTY, chor. G. Veredon), Przeznaczenie (Wolfgang Amadeusz, chor. G. Veredon), Wróżka Carabosse (Śpiąca królewna, chor. G. Madia), Natasza Rambowa (Rudolf Valentino, chor. Z. Rudnicka), Samiel (Wolny strzelec, chor. J. Niesobska).

Tańczyła role zespołowe w spektaklach takich jak: Pan Twardowski (chor. J. Niesobska), MiriamCieńPax et bonum (chor. E. Wycichowska), Gershwin (chor. J. Heiss), Aida (chor. J. Niesobska), Popołudnie Fauna (chor. W. Niżyński), Kniaź Igor (chor. W. Traczewski), Adagio na smyczki i organyLep na muchyEtiuda b-mol, Cudowny mandarynOdwieczne pieśni (chor. C. Drzewiecki), Tango nostalgieBolero (chor. A. Fodor), Konrad Wallenrod (chor. K. Wrzosek).

W 1995 roku premierę miał film Gdzie jest Hosi? w reżyserii T. Junaka z udziałem Edyty Wałowskiej.

Edyta Wasłowska rozpoczęła prace jako asystent choreografa w 1996 roku, pracując z A. Fodorem nad spektaklem Carmina Burana, w którym także tańczyła rolę solową. Jako asystentka choreografa pracowała także przy następujących produkcjach: Requiem (chor. A. Fodor), Aida (chor. A. Fodor), Zemsta nietoperza (chor. A. Stanisławska), Giuseppe! (chor. G. Madia, D. Ciavatti, I. Cavallari, J. Heckmann), Halka (chor. J. Niesobska, H. Rutkowski), Rozświetlona noc (chor. M. Munso), Święto wiosny (chor. E. Wycichowska), Bric-a-brac (chor. R. Komassa), Giselle (chor. R. Strajner), Kobro (chor. G. Veredon), Kolor ŻÓŁTY (chor. G. Veredon), Adriana Lecouvreur (chor. S. Woźniak), Śpiąca królewna (chor. G. Madia), Kopciuszek (chor. G. Madia), Dziadek do Orzechów (chor. G. Madia), Czarodziejski flet (chor. J. Niesobska).

Edyta Wasłowska stworzyła choreografie do następujących spektakli: Krakowiacy i Górale (Teatr Wielki w Łodzi, 2006), Juliusz Cezar (Teatr Wielki w Łodzi, 2009), Ślub (Teatr Studyjny PWSFTviT w Łodzi, 2014), Cabaret (Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu, 2015), Bobok (Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu, 2016), Człowiek z La Manchy (Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu, 2017), Ślubu nie będzie (Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, 2018), Seks dla opornych (Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, 2018) i To się u nas nie może wydarzyć (Teatr Studyjny PWSFTviT w Łodzi, 2021).

W 2004 roku, z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca, Edycie Wasłowskiej zostało przyznane najwyższe odznaczenie Sekcji Tańca ZASP Warszawa – Statuetka Terpsychory. W tym samym roku została uhonorowana Złotą Maską za kreację taneczno-aktorską w balecie Wolfgang Amadeus (chor. G. Veredon) w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz nagrodą marszałka województwa łódzkiego za pracę artystyczną w sezonie 2003/04. W 2009 roku otrzymała nagrodę Złotej Maski za kreację taneczno-aktorską w operze Wolny strzelec.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close