Romana Agnel
tancerka, choreograf, pedagog tańca, historyk sztuki
ur. 22 maja 1965 roku, Kraków
Wykształcenie
1986 Społeczna Szkoła Baletowa w Krakowie (klasa prof. M. Mirockiej) – dyplom tancerza.
1992 Uniwersytet Paryski (Sorbona) – magister historii sztuki, specjalizacja w zakresie tańców charakterystycznych oraz historycznych („Le Ballet Légendaire d’Ile de France”, „Le Bal Paré”, VII Konserwatorium w Paryżu, „Théâtre Baroque de France”).
Kariera zawodowa
1993–obecnie Autorka choreografii i ruchu scenicznego działająca na zlecenie, m.in. w: Teatrze im. J. Słowackiego, Teatrze STU, Teatrze Ludowym, Teatrze „Groteska” w Krakowie; Teatrze Nowym im. K. Dejmka w Łodzi; Teatrze Rampa w Warszawie; Theatre Atelier Lyrique w Tourcoing, Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu; Teatrze Konserwatorium w Oberlin (USA); Concertgebouw w Amsterdamie; Operze Margrabiów w Bayreuth; Teatrze „Pod Palmovkou” w Pradze; Warszawskiej Operze Kameralnej, Operze Krakowskiej, Polskiej Operze Królewskiej.
1997–obecnie Wykładowczyni tańców historycznych w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
2006–obecnie Dyrektor naczelna i artystyczna Baletu Dworskiego Cracovia Danza w Krakowie.
Wybrane role
1997
W 80 dni naokoło światów
Teatr Lalki i Maski „Groteska” w Krakowie
reż. Jan Polewka
chor. Romana Agnel
rola: Pani Aura, Ganesha i Arabka
1997
Alceste (Jean-Baptiste Lully)
Warszawska Opera Kameralna
reż. Jean-Claude Malgoire
chor. Romana Agnel
rola: wykonawczyni partii tanecznych
2004
Szachy (Jan Kochanowski)
Balet Dworski Ardente Sole w Krakowie
reż. Paweł Winsczyk
chor. Romana Agnel
rola: Szacha, Wieża Szachowa
2005
Maskarada Królowej Bony
Barbakan w Krakowie
chor. Romana Agnel
rola: występująca tancerka
2007
Jephté (Michel Pignolet de Montéclair)
Warszawska Opera Kameralna
chor. Romana Agnel
rola: występująca tancerka
2009
Matrimonio con variazioni (Józef Koffler)
Warszawska Opera Kameralna
chor. Romana Agnel
rola: wykonawczyni partii tanecznych
2009
Taneczny świat Chopina
Balet Dworski Cracovia Danza w Krakowie
chor. Romana Agnel
rola: występująca tancerka
2014
Legenda o Królowej Jadwidze
Teatr Ludowy w Krakowie
chor. Romana Agnel
rola: Królowa Jadwiga
2015
Gdy Polska spotyka Indie
Centrum Kongresowe ICE w Krakowie
chor. Romana Agnel
rola: reprezentantka polskiej strony tańca w dialogu z tańcem indyjskim
2017
Balet o Kawie (Johann Sebastian Bach – Kantata o kawie)
Teatr Variete w Krakowie
chor. Romana Agnel
rola: występująca tancerka
Wybrana działalność artystyczna
1999
Kantata Wiejska & Kantata o Kawie (J.S. Bach)
Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu
chor. Romana Agnel
2002
Les Indes Galantes (Jean-Philippe Rameau)
Konserwatorium w Cleveland, USA
chor. i insc. Romana Agnel
2002
Eugeniusz Oniegin (Piotr Czajkowski)
Warszawska Opera Kameralna
układ tańca: Romana Agnel
2007
Wesele Figara & Bastien und Bastienne (Wolfgang Amadeus Mozart)
Concertgebouw, Amsterdam
chor. i współ. reż. Romana Agnel
2014
Teresica – una Pasión
Opera Krakowska
chor. Romana Agnel
2017
Pigmalion (Jean-Philippe Rameau)
Warszawska Opera Kameralna
chor. i reż. Romana Agnel
2020
Noverre en action
Polska Opera Królewska w Warszawie
chor., reż. i scen. Romana Agnel
2023
Planety tańcem poruszone
Balet Dworski Cracovia Danza w Krakowie
chor., reż. i scen. Romana Agnel
Inne współprace
Założycielka Fundacji Ardente Sole.
Członkini Związku Artystów Scen Polskich (ZASP).
Członkini Stowarzyszenia Willa Decjusza.
Członkini Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” – gniazda „Lwów”.
Członkini zarządu Stowarzyszenia „Towarzystwo Wspierania Domu Helclów” w Krakowie.
Działalność naukowa i publicystyczna
2004 Istota i znaczenie gestu w operze i balecie XVII i XVIII w., w: Improwizacja w muzyce baroku, red. M. Zieliński, Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
2007 Podstawowe formy tańca dworskiego w okresie Baroku, w: W kręgu tańca barokowego, red. P. Grajter, Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Łódź.
2007 Kilka uwag na temat tańca na dworze wawelskim w okresie Złotego Wieku, w: katalog wystawy „Taniec w Krakowie”, przygotowanej podczas VIII Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza”, Kraków.
2008 The Origins and the Symbolism of the Polonaise, w: Vom Schäferidyll zur Revolution. Europäische Tanzkultur im 18. Jahrhundert. 2. Rothenfelster Tanzsymposion, red. U. Schlottermüller, H. Weiner, M. Richter, Freiburg.
2019 Austriacki towar eksportowy. Taniec w operetkach Straussa, opublikowany w książce programowej Opery i Filharmonii Podlaskiej z okazji premiery Barona cygańskiego (reż. Maria Sartova).
2019 Polonaise – The Polish Heritage in Music, Dance, and Culture, w: Snapshots on Music & Heritage in Europe, European Music Council (EMC).
2024 Repertuar La danse des salons: tańce salonowe w Paryżu w czasach Fryderyka Chopina, w: The element of dance in music of the first half of the nineteenth century, NIMiT, Warszawa.
Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia, tytuły honorowe
1992 II nagroda podczas paryskiego konkursu La Scène Française w zakresie techniki tańca charakterystycznego
1999 nagroda Zofii Rayzacher podczas IX Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie
2009 odznaczenie „Zasłużony dla Kultury Polskiej”
2010 Medal Komisji Edukacji Narodowej (Małopolski Kurator Oświaty)
2010 odznaczenie „Honoris Gratia” – Zasłużeni dla Miasta Krakowa
2014 Order Legii Honorowej (Kawaler) przyznany przez rząd francuski
2014 Srebrny Krzyż Zasługi
2018 Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski
2019 Odznaka Honorowa Województwa Małopolskiego „Krzyż Małopolski”
Dodatkowe informacje
Uznana promotorka klasycznego tańca indyjskiego Bharata Natyam w Polsce i za granicą – występowała m.in. w Delhi i Madrasie oraz prowadziła warsztaty zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Od lat pełni rolę ambasadorki polskiego tańca w Indiach i indyjskiego tańca w Polsce, tworząc spektakle integrujące obie tradycje, takie jak Kiedy Polska spotyka Indie.
Współpracowała z wybitnymi muzykami i reżyserami w Polsce i Europie, w tym z Elżbietą Stefańską, Urszulą Bartkiewicz, Marią Pomianowską, Kaiem Baumannem, Władysławem Kłosiewiczem, Jean-Claudem Malgoire, Laco Adamikiem, Kazimierzem Dejmkiem, Janem Polewką, Michałem Zadarą, Krzysztofem Zanussim, regularnie występuje oraz tworzy choreografie do spektakli muzyki dawnej.
Założycielka i dyrektorka artystyczna Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza” w Krakowie, realizowanego nieprzerwanie od 2000 roku.
Prowadzi również wykłady i kursy specjalistyczne. Jej działalność obejmuje rekonstrukcje dawnych technik tanecznych oraz popularyzację tańca jako formy dziedzictwa kulturowego.
Źródła:
Materiały przekazane przez Romanę Agnel 30.06.2025.
—————-
Ostatnia aktualizacja: 30 czerwca 2025

Na zdjęciu: Romana Agnel. Fot. Ilja Van de Pavert

Na zdjęciu: Romana Agnel. Fot. Ilja Van de Pavert