
Michał Przybyła, Dominik Więcek „Bromance” fot. Maciej Zakrzewsk
Michał Przybyła, Dominik Więcek „Bromance” fot. Maciej Zakrzewsk
Polski Teatr Tańca zaprasza na spektakl gościnny w wykonaniu Michała Przybyły i Dominika Więcka pt. Bromance.
Podobno mężczyźni powinni pozostawać oddaleni od siebie fizycznie. Podobno chłopcom i facetom nie wypada trzymać się za ręce. Odradza się im delikatnego przytulania czy głaskania w miejscach publicznych. Zakazuje całowania przy powitaniu. Mężczyźni nie powinni okazywać emocji i pozostawać w bliskich, emocjonalnych i dotykowych kontaktach. Podobno demonstrowanie uczuć przez mężczyzn powinno być relegowane z przestrzeni publicznej i prywatnej. Podobno to nie przystoi. To niemęskie.
Wyobrażenie o spektaklu Bromance pojawiło się od zainteresowania dyskursem wokół nowej koncepcji braterstwa. Idei sformułowanej przez Jane Ward i opisywanej w Not Gay. Sex between Straight White Man.
Spektakl jest próbą zmierzenia się ze stereotypem „prawdziwego mężczyzny” w celu ukazania wielu wariantów męskości. Co za tym idzie przekraczania granic stereotypu i ponownego definiowania tożsamości męskiej, widzianej w szerszym aspekcie i nie wykluczającej postaw odbiegających od wyuczonej normy. Szukamy odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób zostawić mężczyznom w przestrzeni publicznej nieformalne prawo do przejawów czułości czy sentymentalności, bez obawy o bycie posądzonym o śmieszność, czy słuchanie krytycznych uwag o niemęskim zachowaniu.
W czasie procesu twórczego nad spektaklem twórcy wrócili do swoich doświadczeń i wspomnień. Wypreparowali z pamięci, dyskursu, obserwacji materiał ruchowy związany z dotykiem, czułością, ale także przejawami emocjonalnej bliskości obecnymi pomiędzy mężczyznami w koleżeńskich relacjach i poddali go osobliwości. Zderzali ze sobą różne sceny, które pozwoliły im przeprowadzić diagnozę nad męskimi sposobami kreowania bliskości emocjonalnej i intymności. Performerzy skupiają się na sytuacjach, w których w obawie przed wykluczeniem i przekroczeniem granic normatywności, mężczyźni wyrzekają się pewnych gestów i zachowań. Czy nienacechowany negatywnie bromance w naszym społeczeństwie jest możliwy?
Twórcy:
Koncepcja, reżyseria, choreografia: Michał Przybyła, Dominik Więcek
Wykonanie: Michał Przybyła, Dominik Więcek
Muzyka: Przemek Degórski
Opieka dramaturgiczna: Anna Królica
Produkcja: Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA
Premiera: 5 października 2018
Dominik Więcek – tancerz, urodził się w 1992 roku. Ukończył Wydział Teatru Tańca w Bytomiu – Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Był stypendystą Folkwang Universität der Künste w Essen. Występował m.in. w spektaklach Jerzego Stuhra, Radosława Rychcika, oraz tańczył w choreografiach Jensa van Daele, Giorgii Maddammy, Idana Cohena, Eryka Makohona, Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowksiej i Jacka Łumińskiego. Jego autorskie solo Złota rybka nagrodzono podczas SoloDuo International Dance Festival w Budapeszcie oraz w Konkursie Choreograficznym 3…2…1… TANIEC! 2016. Solo Dominique w choreografii Macieja Kuźmińskiego zostało wielokrotnie wyróżnione na krajowych oraz międzynarodowych festiwalach. m.in. w Gdańsku, Tarnowie, Warszawie, Hanowerze, czy Stuttgarcie. W latach 2016–2019 był etatowym tancerzem Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu.
Michał Przybyła – tancerz, absolwent studiów licencjackich w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, kierunku taniec, specjalności tancerz-choreograf. Dwukrotny stypendysta Ministra Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. Ukończył 5-miesięczny program MASA „Dance Journey” organizowany przez Kibbutz Contemporary Dance Company w Izraelu oraz 5-miesięczny staż w KCDC. Współpracował z Teatrem Dramatycznym im. Adama Mickiewicza w Częstochowie oraz z Ośrodkiem Promocji Kultury „Gaude Mater” w Częstochowie. Był choreografem i reżyserem spektaklu Move do mnie w Łodzi, który stworzył wraz z grupą Urban Movement. W 2018 roku stworzył projekt „Inicjatywa żywa” skierowany do tancerzy oraz osób niepełnosprawnych fizycznie, w ramach otwartego naboru w Pawilonie w Poznaniu, a także był choreografem spektaklu Ausgang w Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, w reżyserii Mirka Kaczmarka. W latach 2016 -2020 był artystą-tancerzem w Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu.
Michał Przybyła w spektaklu „Bromance”. Fot. Maciej Zakrzewski
Michał Przybyła i Dominik Więcek w spektaklu „Bromance”. Fot. Maciej Zakrzewski
Michał Przybyła w spektaklu „Bromance”. Fot. Paweł Wyszomirski
Michał Przybyła, Dominik Więcek „Bromance” fot. Maciej Zakrzewsk
Michał Przybyła, Dominik Więcek „Bromance” fot. Maciej Zakrzewsk
Michał Przybyła, Dominik Więcek „Bromance” fot. Maciej Zakrzewsk
Michał Przybyła, Dominik Więcek „Bromance”, Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń 2019, Cricoteka. Fot. Tomasz Ćwiertnia
Michał Przybyła, Dominik Więcek „Bromance”, Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń 2019, Cricoteka. Fot. Tomasz Ćwiertnia
Michała Przybyła, Dominik Więcek „Bromance”. Fot. Piotr Jaruga
Michała Przybyła, Dominik Więcek „Bromance” . Fot. Piotr Jaruga
Michał Przybyła, Dominik Więcek „Bromance”, Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń 2019, Cricoteka. Fot. Tomasz Ćwiertnia
Michał Przybyła, Dominik Więcek „Bromance” fot. Maciej Zakrzewsk