
Fot. Maciej Zakrzewski
Fot. Maciej Zakrzewski
Polski Teatr Tańca zaprasza w ramach VI Festiwalu Atelier na premierę spektaklu Ukradkiem w choreografii Tomasza Pomersbacha i Katarzyny Rzetelskiej oraz pokaz odcinka audio-video-performance’u, poświęconego 4 dekadom Polskiego Teatru Tańca 10 x 4 = XL / Polski Teatr Tańca wczoraj i dziś, zatytułowany Krzesany i inne tańce. Odcinek ten obejmuje lata 1977-80.
Kobieta i mężczyzna uwikłani w pokrętną ekonomię pożądania, które zawsze pojawia się niespodziewanie i nie daje się opanować. Poczuciu spełnienia towarzyszy strach i niepewność, rozkosz niesie w sobie ból. Obmyślane wcześniej role niepostrzeżenie wymykają się spod kontroli i stają się płynne. Kusiciel staje się ofiarą, zdobywca prześladowanym, a stale łaknące ciała demaskują groteskowe oblicze człowieka.
„Ludzie i owady, inne zwierzęta zresztą też, zdają się zmierzać do jakiegoś celu, ich ruchy są szybkie i celowe (…).”
Mapa i terytorium, M. Houellebecq
Reżyseria, choreografia i wykonanie: Tomasz Pomersbach, Katarzyna Rzetelska
Kostiumy: Roksana Rzetelska
W tym czasie powstało aż 12 premierowych pozycji, wśród nich legendarne Krzesany w choreografii Conrada Drzewieckiego i wyjątkowe, w pierwszym okresie historii PTT, pozycje niezrealizowane przez lidera zespołu: Suita H-Moll (chor. Sandor Toth), Sonata na kobietę i mężczyznę (chor. Imre Eck), Noc Rozjaśniona (chor. Sandor Toth), Karamita (chor. Igor Urosević) oraz
Krople Deszczu, Sekunda, Spirala ciszy (chor. Kaoru Ishii).
Koniec lat siedemdziesiątych to w dziejach Polskiego Teatru Tańca czas krystalizowania się języka i wyrazistego stylu zespołu, spektakularnych sukcesów odnoszonych na międzynarodowych festiwalach w Paryżu i Mediolanie, ale także okres personalnych zawirowań i radykalnych zmian obsadowych. O tym wszystkim, a także o współczesnym odbiorze i interpretacji dawnych choreografii będzie można usłyszeć (i zobaczyć) 24 lutego 2013 r., na scenie Teatru Ósmego Dnia.
Na program odcinka Krzesany i inne tańce złożą się m.in. reinterpretacje tematów z Krzesanego w choreografii Ewy Wycichowskiej, w wykonaniu Kornelii Lech, Artura Bieńkowskiego, Tomasza Pomersbacha oraz film autorstwa Daniela Stryjeckiego, solisty Polskiego Teatru Tańca, który okazał się „czarnym koniem” niedawnej uroczystości wręczenia „Paszportów” Polityki. Zgromadzony materiał filmowy odwołuje się do archiwów PTT oraz wspomnień jego byłych tancerzy.
Gośćmi specjalnymi odcinka będą byli soliści Teatru: Dominika Antkowiak i Ryszard Baranowski.