
Fot. z materiałów organizatorów
Fot. z materiałów organizatorów
Pierwszego dnia VII Festiwalu Atelier Polskiego Teatru Tańca spektakle odbędzie się promocja książki Stefana Drajewskiego Conrad Drzewiecki. Reformator polskiego baletu oraz spotkanie z autorem, prowadzone przez Jagodę Ignaczak.
Conrad Drzewiecki budził podziw, uznanie i kontrowersje. Nie pozostawiał nikogo obojętnym wobec swoich propozycji artystycznych. Przyciągał do współpracy wybitnych twórców. Tworzył choreografie do muzyki, która – wydawało się – nie nadawała się do tańca. Tancerze byli w niego zapatrzeni, ufali mu, chociaż czasami nienawidzili. Autor książki, Stefan Drajewski, „lepi” portret artysty z okruchów recenzji, wypowiedzi Drzewieckiego, wspomnień tancerzy i współpracowników, usuwając w cień siebie. Opisuje a nie osądza. Wzorem profesora Zbigniewa Raszewskiego autor nie gardzi anegdotami, opowieściami, które czasami są tylko w wyobraźni tych, którzy otaczali bohatera książki.
Drzewiecki dokonał rewolucji w polskim balecie, która zaowocowała w 1973 roku powstaniem Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu. Chętnie tworzył choreografie w operach, układał ruch sceniczny w teatrach dramatycznych, wreszcie reżyserował opery i dramaty.
Kiedy po pięciu latach spędzonych we Francji wrócił do Poznania w 1963 roku, stał się z dnia na dzień idolem nie tylko uczniów szkoły baletowej, ale i poznaniaków. Szokował fryzurą, strojem i jak się wkrótce miało okazać tańcem. Pierwsza premiera w zrealizowana w Operze Poznańskiej, na którą złożyły się cztery choreografie – Valses nobles et sentimentales, La Valse, Błękitna rapsodia i Historia żołnierza – wywołała szok i uznanie krytyki oraz publiczności. I tak było przez 10 lat. Podobnie w Polskim Teatrze Tańca aż do 1985 roku, kiedy to na Łódzkich Spotkaniach Baletowych wygwizdano spektakl Ostatnia niedziela.
Publikacja wydana we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2014.