![Zdjęcie: Warszawa/Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski: Wystawa zbiorowa „Inne tańce”](http://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/imgs/spektakl/max/6c8af930bbbe609e315440056a74cdd3.jpeg)
Ola Maciejewska „Bombyx Mori”. Fot. Martin Argyroglo.
Ola Maciejewska „Bombyx Mori”. Fot. Martin Argyroglo.
Inne tańce to wystawa zbiorowa o jednym z najważniejszych zjawisk nowej sztuki w Polsce ostatnich lat: o śmiałych eksperymentach twórców tańca, teatru, performansu, sztuk wizualnych oraz muzyki eksperymentalnej, które ułożyły się w fenomen określany jako zwrot performatywny. Zostaną na niej zaprezentowane prace ponad dwudziestu artystek i artystów, m.in. Chóru Kobiet, Krzysztofa Garbaczewskiego, Anety Grzeszykowskiej, Komuny//Warszawa, Konrada Smoleńskiego, Aleksandry Wasilkowskiej, Wojtka Ziemilskiego i Marty Ziółek.
Wystawa prezentuje grupę artystów, którzy dokonują śmiałej reinterpretacji rodzimej tradycji sztuk performatywnych. Działania parateatralne Jerzego Grotowskiego, dorobek teatralny i happeningowy Tadeusza Kantora czy klasyczna sztuka performansu to dla twórców pokazanych na Innych tańcach istotny, ale zwykle negatywny punkt odniesienia. Z większym entuzjazmem czerpią ze zdobyczy estetyki relacyjnej, muzyki alternatywnej, teorii performatywności, teatru postdramatycznego czy tańca konceptualnego.
Punktem wyjścia Innych tańców jest założenie, że w pewnym momencie trzeba przestać badać archiwa i zacząć tworzyć własne. Jednym z głównych wątków obecnych na wystawie jest archiwum współczesności, które zbiera istotne dla tematu wystawy prace ostatnich lat. Wprowadzenie w porządek archiwum jest tu równoznaczne z potrzebą napisania nowej narracji.
Tytuł Inne tańce przywołuje spektakl przygotowany w 1982 roku przez jedną z najwybitniejszych formacji polskiego teatru eksperymentalnego – Akademię Ruchu. Intencja zawarta w tym nawiązaniu jest złożona. Po pierwsze, A.R. to ważny prekursor obecnego zwrotu performatywnego. Po drugie, sformułowanie „inne tańce” trzeba czytać jako zapowiedź: ta wystawa konfrontuje widza z tym, co w sztuce nowe, z tym, co zmienia warunki gry, rozszerza pole walki, więc jeszcze nie doczekało się wiążących interpretacji, nie zostało otoczone domkniętą ramą teoretyczną. Po trzecie, nawiązanie do Akademii Ruchu przypomina o tradycji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (liderem A.R. był wieloletni dyrektor Zamku Ujazdowskiego Wojciech Krukowski) jako instytucji interdyscyplinarnej, która zawiesza formalne podziały na sztuki wizualne i performatywne, podążając za bieżącymi praktykami artystycznymi.
Wśród prac pokazanych na wystawie znajdują się m.in. zapisy przełomowych spektakli Marty Ziółek, Komuny//Warszawa, Anny Karasińskiej czy Chóru Kobiet, fragmenty ekscentrycznych scenografii Aleksandry Wasilkowskiej, interaktywne instalacje Krzysztofa Garbaczewskiego i Wojtka Ziemilskiego, dźwiękowe interwencje Konrada Smoleńskiego i Wojtka Blecharza, rzeźby i fotografie Anety Grzeszykowskiej, filmy Karola Radziszewskiego.
Integralną częścią wystawy są towarzyszące jej program performatywny i dyskursywny, a także cztery rezydencje realizowane we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca oraz projektem badawczym Kartografie obcości. Inne tańce powstały w ramach dwuletniego badania, którego częścią były tematyczne zajęcia ze studentami Instytutu Kultury Polskiej UW.
Kuratorka: Agnieszka Sosnowska
Koordynatorki: Anna Kobierska, Olga Kozińska
Artyści: Akademia Ruchu, Wojtek Blecharz/Ewa-Maria Śmigielska, Bracia, Chór Kobiet, Oskar Dawicki/Łukasz Ronduda/Maciej Sobieszczański, Krzysztof Garbaczewski/Dream Adoption Society, Aneta Grzeszykowska, Anna Karasińska, Komuna//Warszawa, Ola Maciejewska, Ania Nowak, Weronika Pelczyńska, Wojciech Pustoła, Karol Radziszewski, Jan Smaga, Konrad Smoleński, Aleksandra Wasilkowska, Anna Zaradny, Wojtek Ziemilski, Marta Ziółek
Program performatywny: Chór Kobiet, Joanna Leśnierowska, Ola Maciejewska, Agata Maszkiewicz, Ramona Nagabczyńska, Magda Ptasznik, Iza Szostak, Marta Ziółek i inni
Rezydencje: Alex Baczyński-Jenkins, Ania Nowak, Karol Tymiński, Maria Zimpel
Dramaturgia: Tomasz Plata
Aranżacja przestrzeni: Aleksandra Wasilkowska
Organizator:
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Instytucja finansowana przez:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partnerzy:
Instytut Adama Mickiewicza
Partnerzy Rezydencji Performatywnych:
Instytut Muzyki i Tańca, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, Kartografie obcości, IKP UW
Partnerzy medialni:
TOK FM, „Gazeta Wyborcza”, Wyborcza.pl Warszawa, Co Jest Grane 24, AMS, „K Mag”, „Aktivist”, ELLE, ELLE Decoration