Marysia Zimpel – tancerka i choreografka. Absolwentka kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (praca magisterska: Praktyka tańca – ruchoma przestrzeń tworzenia siebie) oraz kierunku Contemporary Dance, Choreography and Context w Inter-University Centre for Dance (HZT) w Berlinie (Universität der Künste).
Tańca uczyła się od takich wybitnych osobowości jak Gill Clark, Rosalind Crisp oraz Isabelle Schad. W 2010 roku rozpoczęła pracę jako tancerka dla Isabelle Schad (Berlin: Music, Sophiensaele 2011, oraz Experience#1, Uferstudios 2012). W roku 2010 dołączyła do wiedeńskiego kolektywu performatywnego God´s Entertainment, z którym występowała do roku 2012. W maju 2012 roku została zaproszona do współpracy z Kattrin Deufert i Thomasem Plischke przy projekcie (En)tropical Institut.
Autorka prac solowych, m.in.: Pure Matter (Tanz Fabrik w Berlinie, 2009) i Epic (ze wsparciem HZT w Berline, premiera we Francji w Musée de la danse, Choreographic Center Rennes, 2010). W 2012 roku była stypendystką programu Solo Projekt Art Stations Foundation/Stary Browar Nowy Taniec, w ramach którego zrealizowała pracę What do you really miss?. Swoje solowe choreografie pokazywała w Berlinie, Wiedniu (w ramach festiwalu ImageTanz 2011), w Amsterdamie, Poznaniu i innych miejscach Europy.
Realizuje także projekty artystyczne we współpracy z artystami innych dziedzin sztuki. Autorka Working like a dog – duetu z amerykańskim poetą Ezrą Greenem (koprodukcja ImageTaze, BtutWien, Widedeń 2011; WORK – we współpracy z muzykiem i kompozytorem Wacławem Zimplem (Centrum Kultury Zamek , Poznań 2013), s c a t t e r – we współpracy z performerką Zeiną Hanna oraz eksperymentalnym muzykiem i kompozytorem, Brianem Eubanksem (Centrum Kultury ZAMEK, Poznań, 2014).
W roku 2013 wzięła gościnnie występowała w projekcie Aleksandry Borys Unisono – remiksie prac Anny Halprin, zrealizowanym w ramach cyklu Re//Mix Komuny//Warszawa (duet z autorką).
Obecnie realizuje projekt noish~ we współpracy z eksperymentalnym muzykiem, Gerardem Lebikiem (pierwszy pokaz w cyklu PERFORMAT w Galerii Miejskiej Arsenał, 20 marca 2014).
Jest również autorką niezależnego festiwalu performansu Serendypia, który dwukrotnie odbył się w Poznaniu przy współpracy z Galerią Miejską Arsenał (2010, 2011).
Bieganie, pływanie, technika release, improwizacja oraz tak zwane praktyki somatyczne są silnie obecne w jej edukacji i pracy tanecznej. Pracuje w przestrzeni tańca, performansu i choreografii, w swojej pracy koncentruje się głównie na poszukiwaniach ruchowych, badając granice fizyczności. Interesuje ją eksplorowanie zależności i niecodziennych spotkań między dźwiękiem a ruchem.