W ramach III odsłony Sceny Tańca Studio 2017 Iza Szostak i Paweł Sakowicz pokażą spektakl Balet koparyczny w choreografii Izy Szostak. Balet koparyczny to posthumanistyczny pejzaż, nawiązujący do opanowujących myśli, media oraz sztukę obrazów końca świata i człowieka. Przegrzanie rozwoju technologicznego doprowadziło już do wypalenia energii i zasobów naturalnych. Muszą zostać wypracowane nowe ekosystemy i sposoby werbalizacji emocji – stare się nie sprawdzają, prowadzą do coraz większej separacji. W tak zaprojektowanej rzeczywistości ruch człowieka sprzężonego z maszyną zostaje poddany rewizji, a człowiek staje się hybrydą.
pomysł, choreografia, performans: Iza Szostak
współpraca choreograficzna, performans: Paweł Sakowicz
dramaturgia: Anka Herbut
przestrzeń: Łukasz Kwietniewski
muzyka: Kuba Słomkowski
światło: Michał Głaszczka
menadżer projektu: Dominik Skrzypkowski
koprodukcja: Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Burdąg
partner: Bergerat Monnoyeur
premiera: Kraków, Cricoteka, 8 listopada 2015
Spektakl powstał w ramach projektu kuratorskiego Anny Królicy Maszyna choreograficzna.
„Balet koparyczny” uwodzi wizualnym pięknem ruchów, kompozycji i nieszablonowej motoryki, sprawiając, że całej widowni dosłownie i w przenośni „kopara opada”. Ale ta uczłowieczona jest jedynie na moment i z ludzkiego nadania.
Grzegorz Stępniak, Dwutygodnik.com
Czy to tańczą ludzie za pomocą maszyn, czy maszyny? Cały czas widzimy dwójkę operatorów, więc odczytujemy tu ludzkie emocje, przełożone na ruch maszyn. Ale chwilami wydaje się, że to maszyny same wprawiają się w ruch, że zyskały własne życie.
Joanna Targoń, „Gazeta Wyborcza – Kraków”
Twórcy badają cielesność z perspektywy Schlemmerowskiej organiczności i mechaniczności, wskazując, że tancerz (Tänzermensch) podlega zarówno prawom ciała (psychicznym, sensualnym, organicznym), jak i przestrzeni – ruchy uwarunkowane są świadomie i mechanicznie, biorąc pod uwagę istniejące relacje przestrzenne.
Katarzyna Lemańska, taniecPOLSKA.pl
Iza Szostak – tancerka, choreografka. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. Odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. Jest autorką m.in. takich spektakli, jak Merce Cunningham: RE//MIX, Ciało. Dziecko. Obiekt., Europa. Śledztwo, Balet koparyczny. W praktyce choreograficznej powołuje się na Ruch Autentyczny, choreologię oraz improwizację. Interesuję ją perspektywa nowego materializmu, który dostarcza narzędzi do postrzegania materii jako aktywnej i sprawczej. Tworzy systemy komunikacji pomiędzy ciałem i obiektem. Pracuje w oparciu o antropologiczne badania terenowe oraz przetwarza obrazy ze sztuk wizualnych, filmu, własnej pamięci, zmysłów i biografii. Traktuje choreografię jako instrument do tworzenia nowego porządku. W swoich pracach sprawdza różne strategie ucieleśniania, inspirując się m.in. motoryką dziecka, mechanicznością maszyn budowlanych czy fakturą obiektów/narzędzi. Współtworzy Centrum w Ruchu.
Partner: Bergerat – Monnoyeu
***
Scena Tańca Studio
– 20 zł / jeden spektakl (spektakle w Studio i na Placu Defilad)
– 40 zł (spektakl Balet koparyczny)
Bilety do nabycia w kasie Studio teatrgaleria oraz za pośrednictwem strony internetowej Studio teatrgaleria: www.teatrstudio.pl
Kuratorki: Katarzyna Bester, Karolina Wycisk
organizatorzy:
Studio teatrgaleria,
Instytut Muzyki i Tańca
dofinansowano ze środków:
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Miasta Stołecznego Warszawy