O Mężczyźni nie tańczą:
Jestem akcją, wszelkim przejawem działania. Donikąd się nie spieszę. Niczego nie muszę udowadniać. Akceptuję swoją niewiedzę i opuszczam błędne poglądy. Aktywny i jednocześnie nieporuszony rozumiem. To jest sposób w jaki mężczyzna wyraża się w przestrzeni – świecie, który rozpoznaje poprzez kobietę – mądrość, przejaw żeńskich właściwości.
„Cynada jest teatrem ruchu, gdyż nie ma niczego, co pozostawałoby w bezruchu” – Bożena Eltermann. Teatr Cynada założony w 1998 roku przez Bożenę Eltermann jest teatrem tańca. Swoją estetykę wywodzi z ekspresjonizmu niemieckiego i jego prekursorów Rudolfa von Labana i Mary Wigman. Teatr jest wspierany przez Fundację Grawitacja.
choreografia: Bożena Eltermann, Marek Kakareko
reżyseria: Bożena Eltermann
taniec: Marek Kakareko
Bożena Eltermann – założycielka i choreograf Teatru Cynada. W latach 1989 -1995 Eltermann była solistką Teatru Ekspresji, będącego jednym z prekursorów teatru tańca w Polsce. Przez jedenaście lat prowadziła studio w dawnej Stoczni Gdańskiej współtworząc wraz z Markiem Kakareko od początku jej powstania Kolonię Artystów.
Marek Kakareko – w 1998 nawiązuje współpracę z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiuro, w którym poznaje Bożenę Eltermann. Inspiracja, której doświadcza w wyniku sposobu w jaki artystka rozumie teatr tańca jest powodem odejścia z Teatru Ekspresji i od 1999 roku rozpoczęcia wieloletniej współpracy z jej autorskim Teatrem Cynada, z którym jest związany do dziś. W tym czasie gra gościnnie w Teatrze Patrz Mi na Usta Krzysztofa Dziemaszkiewicza oraz bierze udział w produkcjach SFINKS’a, Alicji i Roberta Florczaka.
***
Projekt solowy w O k O ł O :
W założeniu jest to struktura otwarta, mimo zamkniętej koncepcji choreograficznej i reżyserskiej, podstawowe znaczenia, wydarzenia „codzienne“ odnoszące się często do uniwersalnych prawd o nas samych, społeczeństwa, świata..itp. zawarte w spektaklu, mają tu charakter wymienny. Produkcja ta ma być komentarzem, dygresją związaną z tym, co aktualne i codzienne; jak „news“ w mediach zmienia się z upływem czasu tak w spektaklu, w zależności od czasu i miejsca jego grania ma pojawiać się zupełnie inna forma wideo/muzyczna/tekstowa odnosząca się do tego, co aktualne i warte uwagi według subiektywnej oceny twórcy. „ Struktura choreograficzna i układ spektaklu są niezmienne , spełniają funkcje stałej ramy – niczym ekran telewizora lub komputera w których zmieniają się jedynie obrazy i dźwięki. Ideą jest dotarcie do widza i zwrócenia uwagi na konkretne problemy, tematy istniejące wokół nas …ale pomijane często w głównym nurcie informacyjnym. News“ jest pretekstem do analizy uniwersalnych schematów, zasad, czynów ludzkich. Sprawy złe, dobre, niewygodne, przyjemne, małe, wielkie….wszystko co wokoło a co nie zawsze jest „dostrzegane“.
Idea/choreografia/wykonanie: Kacper Lipiński
Muzyka: Bartłomiej Frank ; użyto również utwór zespołu- Creedence Clearwater Revival „ Run through the jungle“ oraz Sabre Dance – Love Sculpture
Kostium: zakład krawiecki Krupa & Rzeszutko – www.kruparzeszutko.pl
Wideo/plakat: Kiali
Konsultacja artystyczna: Trajal Harrell
Kacper Lipiński – tancerz, grafik, projektant, fotograf. Absolwent Wydziału Grafiki poznańskiej ASP, studiował także historię sztuki na UAM. Swoją przygodę z ruchem i ciałem rozpoczął od sztuk walki, później ukończył instruktorski kurs kwalifikacyjny. Od 2004 roku związany z Polskim Teatrem Tańca jako tancerz a także projektant. Debiutował solem IME EKTASI, w poznańskim Starym Browarze. Jako artysta wideo współpracował z Rafałem Urbackim, Mikołajem Mikołajczykiem, a także Ewą Wycichowską. Tworzy również w obszarze performance art. Od 2008 członek kolektywu Movements Factory, założonego przez Iwonę Pasińską i Marcina Maćkiewicza. Związany z teatrami ulicznymi jako tancerz-aktor-choreograf. Aktualnie artysta niezależny realizujący własne projekty teatralne, performatywne oraz wizualne.
http://laboratoriumruchu.tumblr.com/
Kurator projektu: Adam Kamiński
Kasa biletowa od godz.12.00: 71/ 341 94 32
rezerwacje do godz. 12.00: tel. 71/ 344 39 45
Organizator: Biuro Festiwalowe Impart 2016, ESK 2016
Partner: Instytut Muzyki i Tańca