
Paweł Sakowicz, „TOTAL”. Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation
Paweł Sakowicz, „TOTAL”. Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation
W ramach Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER 2018 Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury zaprasza na pokaz dwóch spektakli jednego wieczoru: TOTAL Pawła Sakowicza oraz Hold on Marty Wołowiec i Marcina Janusa. Pokaz spektaklu Pawła Sakowicza odbywa się jednocześnie w ramach pokazów Polskiej Sieci Tańca. Polska Sieć Tańca to sformalizowana forma współpracy ośrodków, wspierających sztukę tańca w naszym kraju.
TOTAL
Spekulowanie o wirtuozerii tanecznej może opierać się na doświadczeniu, ale niekoniecznie daje się empirycznie sprawdzić. Celem takiej spekulacji jest osiągnięcie określonego obrazu wirtuozerii tanecznej poprzez wykorzystanie przewidywalnych zmian ekonomicznych, politycznych i metahumanistycznych. Cechą charakterystyczną spekulacji o wirtuozerii tanecznej jest podejmowanie ryzyka w budowaniu radykalnych scenariuszy dotyczących polityki pragnień.
choreografia, tekst i wykonanie: Paweł Sakowicz
opieka artystyczna: Dalija Aćin Thelander
realizacja techniczna i światła: Łukasz Kędzierski
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (spektakl powstał w ramach Solo Projekt Plus 2015 – programu rezydencyjnego Art Stations Foundation)
premiera: 12 grudnia 2015, Stary Browar, Studio Słodownia +3, Poznań
czas trwania: 30 minut
Paweł Sakowicz – choreograf i tancerz, absolwent politologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz choreografii i performansu w London Contemporary Dance School. Jego prace Bernhard i TOTAL zaproszono na PPT 2014 i PPT 2017. Pracuje z choreografami i artystami wizualnymi oraz jako choreograf przy spektaklach teatralnych. Został wyróżniony w 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nominowany do Paszportów „Polityki” 2016 w kategorii „Teatr”.
Hold on (premiera)
*ZDZIWIENIE
Nie znam prawie wcale
Tych dwóch moich dłoni,
Ale wiem, że kiedyś
Żyła tu kobieta,
Co miała podobne…
Adelaide Crapsey
(tłum. Wiktor J. Darasz, 2015)
twórcy: Marta Wołowiec, Marcin Janus
taniec: Marta Wołowiec
muzyka: Marcin Janus
Marta Wołowiec – tancerka, nauczycielka tańca, menedżerka kultury. Od kwietnia 2015 roku jest tancerką i współzałożycielką Grupy Wokół Centrum, kolektywu artystycznego działającego przy Nowohuckim Centrum Kultury – Krakowskim Centrum Choreograficznym. Występuje w produkcjach: Makia, Płaczki, 38°C w choreografii Agaty Moląg oraz w projekcie wspólnie zrealizowanym przez Grupę wraz z muzykiem Marcinem Janusem i artystą multimedialnym Grzegorzem Kaliszukiem spectral layers of movement. Współtworzy także ZAMIESZANIE, czyli cykl działań improwizacyjnych w przestrzeni publicznej Krakowa. W latach 2012-2014 była tancerką Krakowskiego Teatru Tańca, z którym zrealizowała pięć premier: Poliamoria, Takarazuka CAMP, Net, Ruch Gallery (choreografia Eryka Makohona) oraz In Between (choreografia Aleksandra Kopańskiego). Występowała także w spektaklach ulicznych, realizowanych przez teatr (Wesele zielonej gęsi w ramach Nocy Poezji, Takarazuka CAMP m.in. w ramach Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie). W 2014 roku wzięła udział w polsko-norweskim projekcie z tancerzem Ole Martinem Melandem (Carte Blanche). Pracę zaprezentowano w Krakowie i w Bergen (Norwegia). W ramach jednego z projektów współpracowała także z krakowską grupą improwizacyjną AD HOC, specjalizującą się w improwizacji kabaretowej. Uczestniczyła w ogólnopolskich i międzynarodowych warsztatach tańca takich, jak: GaGa Intensive w Tel Awiwie, ImpulsTanz w Wiedniu, Cyrkulacje, Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego w Połczynie, FIZYCZNYzGAGAcamp, Festiwal SPACER czy BalletOFFFestival. Podczas warsztatów zapoznała się także z repertuarem światowej sławy zespołów: Batsheva Dance Company, Ultima Vez, a także Rosas. Jako nauczycielka tańca od kilku lat jest związana z grupami działającymi przy Krakowskim Centrum Choreograficznym: Pracownią PRO, Pracownią METAfizyczna i Cardio Contemporary oraz grupą tańca współczesnego a g i t a t u s w Centrum Młodzieży w Krakowie, dla których również przygotowuje choreografie. W 2015 i 2016 roku uczestniczyła w programie ERASMUS, przygotowując spektakl uliczny wraz z niemiecką artystką Lisą Wilfert dla młodzieży z Grecji, Niemiec oraz Polski. Istotną częścią jej pracy jest również działalność organizacyjna. Od 2014 roku współtworzy Krakowskie Centrum Choreograficzne realizując takie wydarzenia, jak: Festiwal Tańca Współczesnego SPACER, BalletOFFFestival, konkurs choreograficzny 3…2…1…TANIEC!, a także liczne warsztaty i obozy taneczne, odpowiada również za promocję Centrum.
Marcin Janus pochodzi z Krakowa, jest artystą dźwiękowym, multimedialnym, twórcą muzyki elektronicznej i elektroakustycznej. Od wielu lat zajmuje się oryginalnymi projektami artystycznymi. Jest autorem i często wykonawcą muzyki do licznych spektakli tanecznych oraz teatralnych. Tworząc na granicach sztuk, kreuje złożone środowiska dźwiękowe. Realizując projekty, stawia sobie za zadanie uczynienie przedstawienia bardziej wciągającymi. Nasycając świat i myślenie osobliwymi zjawiskami dźwiękowymi, dostarcza zmysłom szerokiego spektrum wrażeń. W procesie twórczym koncentruje się na barwie dźwięku, bada jego podstawowe cechy, często szuka odzwierciedlenia w ruchu i obrazie, nadaje zdarzeniom nowych znaczeń, łącząc je w przestrzeniach muzycznych. Pracując w domenie cyfrowej najczęściej, wykorzystuje Ableton Live i Metasynth oraz kontrolery midi, które dostarczają unikalnych możliwości. W świecie analogowym operuje na mocnych brzmieniach Bass Station czy Elektrona w rezultacie jego muzyka charakteryzuje się szeroką paleta dźwiękową. W pracach opartych o technologie można usłyszeć zestawienie nagrań i organicznych dźwięków z syntetycznymi barwami o często motorycznych cechach. Zaczynał jako muzyk eksperymentalnych formacji, by po kilku latach rozpocząć pracę jako niezależny kompozytor. Był stypendystą Art Stations Foundation w programie Solo Projekt, Finalistą na Konkursie kompozytorskim, który odbywał się w ramach roku Johna Cage’a. Doświadczenie zdobywał również jako uczestnik kursów a w ostatnim czasie GrupLab Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie, z którą wspólnie brał udział w wielu projektach artystycznych. Poza częstymi występami w kraju gościł również w Londynie, Lizbonie, Turynie i Frankfurcie.
***
Kontakt: kcc@nck.krakow.pl
Rezerwacja biletów:
Biuro Organizacji Widowni
tel. 12 644 02 6612 644 02 66 wew. 55
e-mail: rezerwacja@nck.krakow.pl