Muzyka, poszukiwanie swojego miejsca w świecie, oraz odpowiedzi na nurtujące nas pytanie: dokąd zmierzamy – oto motywy łączące obie części dyptyku Polskiego Baletu Narodowego pt. Exodus/Bieguni-Harnasie w choreografiach Anny Hop i Izadory Weiss. Teatr Wielki – Opera Narodowa zaprasza na premierę 13 listopada oraz na kolejne spektakle – 14, 16 i 17 listopada.

Wersja do druku

Udostępnij

Exodus

Exodus Anny Hop to teatr tańca, gdzie muzyka Wojciecha Kilara, a szczególnie utwór Exodus (1981) nadaje kształt wizji artystycznej reżyserki. Artystka już wcześniej sięgnęła do twórczości tego znakomitego kompozytora w projekcie Moving To… – Poznanie przez taniec.

Choreografka podjęła się interpretacji bardzo trudnego tematu – przemijania. Od lat popełniamy te same błędy, nie wyciągając wniosków z doświadczeń poprzednich pokoleń, a konsekwencje źle podjętych teraz decyzji mają wpływ na przyszłość innych. Czy możemy, choć na chwilę, zatrzymać się i oddać refleksji w pędzącym tłumie? Czy ludzkość ma szansę wyrwać się ze schematu powtarzania tych samych, autodestrukcyjnych błędów? Te pytania stanowią podstawę całego projektu.

Artystka w swojej pracy odwołuje się do twórczości Krzysztofa Kieślowskiego (Dekalog) oraz do crush- artowych prac Bogusława Lustyka.

W centrum uwagi spektaklu jest zbiorowość. Artystka angażuje kilkudziesięciu tancerzy, Chór i Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Przyroda stanowi inspirację w warstwie ruchowej, a szczególnie owady i ptaki, które tworzą skupiska w walce o przetrwanie. Miasto i mrowisko, planeta i atom mają ze sobą wiele wspólnego. Bez względu na skalę, ruch tych materii, choć tak różnorodny, jest spójny i organiczny. W zbiorowości jest ogromna siła, którą odczuwam w muzyce Wojciecha Kilara. To ona zainspirowała mnie do stworzenia Exodusu – mówi Anna Hop.

Część pierwsza, oparta na muzyce Exodusu Kilara, nosi tytuł Księga wyjścia i eksponuje motyw wędrówki, poszukiwania miejsca, ale również siłę zbiorowości.

Część druga – Księga powtórzonego prawa – czerpie z II Koncertu fortepianowego Kilara (części Largo funebre i Larghetto riflessivo). Artystka skupia się na poszczególnych jednostkach i jak przez lupę ogląda słabości ludzkiej natury sprawiające, że nasz gatunek sam siebie unieszczęśliwia.
Część trzecia (Księga upadku) z muzyką Bogurodzicy Kilara przynosi upadek człowieka w następstwie jego własnych błędów.

EXODUS
Balet w jednym akcie

Muzyka: Wojciech Kilar
Exodus na chór mieszany i orkiestrę
Koncert na fortepian i orkiestrę, cz. 1. i 3.
Bogurodzica na chór mieszany i orkiestrę
Koncepcja: Anna Hop
Choreografia: Anna Hop
Scenografia: Małgorzata Szabłowska
Kostiumy: Anna Hop
Światła: Małgorzata Szabłowska
Pianista: Piotr Sałajczyk

Bieguni-Harnasie

Libretto Izadory Weiss, autorki choreografii Bieguni-Harnasie, wywodzi się z prozy Olgi Tokarczuk i muzyki Karola Szymanowskiego – pierwszej i drugiej części IV Symfonii połączonych z baletem Harnasie.

Jest to opowieść o kobiecie, która odrzuciła dotychczasowe życie pod społeczną i rodzinną presją. W poszukiwaniu własnej drogi odnalazła ludzi, którzy pokazali jej, czym jest prawdziwa wolność.

Bieguni byli prawosławną sektą opętaną przekonaniem, że tylko nieustanny ruch może ich ocalić przed złem, i że szatan potrafi zawładnąć każdym, kto tylko na chwilę zatrzyma się w miejscu. Kto mógłby wyrazić tę obsesję lepiej niż tancerze?

Dlatego Bieguni, których spotyka Annuszka, są grupą niezwykłych postaci – zbuntowanych wobec norm społecznych i ogólnie przyjętych wzorców zachowań. Z kolei harnasie to podhalańscy zbójnicy, ludzie wolni, żyjący poza dobrem i złem, według własnych zasad i praw.

Balet Szymanowskiego Harnasie powstał przecież z fascynacji kompozytora dziką i wolną naturą ludzi gór, oraz pierwotną energią męskiego tańca. Tacy właśnie niezwykli ludzie wprowadzają Annuszkę w swój tajemniczy świat, gdzie ruch jest obroną przed złem. Świat, w którym trzeba samemu decydować o swojej drodze i brać za te decyzje odpowiedzialność.

Przewodnikiem w duchowym dojrzewaniu bohaterki będzie zjawiskowa Galina, uosobienie kobiecej wolności. Nauczyła ją najważniejszej dewizy, jaka tę wolność gwarantuje – Pamiętaj, ty wybierasz!

BIEGUNI-HARNASIE
Balet w jednym akcie

Muzyka: Karol Szymanowski
IV Symfonia na fortepian i orkiestrę op. 60, cz. 1-2
Harnasie op. 55
Libretto: Izadora Weiss
Inspirowane epizodem z powieści Olgi Tokarczuk oraz ideą Karola Szymanowskiego.

Inscenizacja i choreografia: Izadora Weiss
Scenografia: Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński
Kostiumy: Izadora Weiss
Światła: Bogumił Palewicz
Projekcje wideo: Bartek Macias

***

POLSKI BALET NARODOWY
CHÓR I ORKIESTRA TEATRU WIELKIEGO – OPERY NARODOWEJ

Dyrygenci: Łukasz Borowicz, Marta Kluczyńska

powiązane

Ludzie

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close