Autor: Anna Banach

25.06.2016 Anna Banach

Rytuały, obrzędy i ceremonie – „Święto wiosny” Marthy Graham i „Krzesany” Henryka Konwińskiego w Teatrze Wielkim w Łodzi

Wieczór baletowy Święto wiosny (muz. Igor Strawiński/chor. Martha Graham) oraz Krzesany (muz. Wojciech Kilar/chor. Henryk Konwiński to propozycja Teatru Wielkiego w Łodzi zamykająca sezon artystyczny 2015/2016. Dyrektor naczelny instytucji – Paweł Gabara – doprowadził do realizacji planowanego długo wcześniej przedsięwzięcia, dzięki któremu doszło do muzyczno-tanecznego spotkania dzieł wybitnych kompozytorów i choreografów. Zestawienie dwóch powszechnie rozpoznawalnych tytułów miało wskazać na tkwiące u  podstaw pracy twórczej Strawińskiego, Kilara, Graham i Konwińskiego inspiracje rytuałem, obrzędowością oraz muzycznymi i tanecznymi tradycjami kultury ludowej. Może również zachęcić do twórczego dialogu i dyskusji wokół aktualności i uniwersalnego przesłania obu realizacji.

29.12.2014 Anna Banach

O różnych odcieniach sztuki improwizowania – relacja z piątych urodzin Pracowni Fizycznej, część II

Trzeci dzień urodzin Pracowni Fizycznej upłynął pod znakiem działań improwizowanych. Warsztat poprowadzony w trzyosobowym składzie (Dawid Lorenc, Jacek Owczarek, Krzysztof Skolimowski), w oparciu o spektakle Zdarzenia i Soul Project/PL był dopełnieniem wiedzy na temat artystycznej wyobraźni lidera zespołu  i wszystkich związanych z nim artystów. Prezentowane w Klubie Szafa solowe występy tancerzy w spektaklu Davida Zambrano, udowodniły, że praca z improwizacją i umiejętność wykreowania ciekawego ruchu  jest wielkim atutem tej grupy. O roli improwizacji w procesie twórczym, o możliwości potraktowania  jej jako sposobu budowania wypowiedzi scenicznej, zasadach tworzenia choreografii „na żywo”, komponentach takiego widowiska, szczegółowo można czytać w rozprawie doktorkiej Jacka...

22.12.2014 Anna Banach

O różnych odcieniach sztuki improwizowania – relacja z piątych urodzin Pracowni Fizycznej, część I

W tym roku taneczna Łódź świętuje, odbywa się tu jubileusz za jubileuszem. Całkiem niedawno, w czasie Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETROPERSPEKTYWY, Teatr CHOREA obchodził dziesięciolecie pracy artystycznej, w listopadzie pięć lat skończyła Pracownia Fizyczna kierowana przez Jacka Owczarka. Grupa wypracowała sobie w tym czasie stabilną pozycję, młodego, dynamicznie rozwijającego się zespołu, dla którego ważnym elementem kreacji artystycznej jest, jak deklaruje choreograf, praca w procesie, improwizacja kontaktowa  i indywidualna improwizacja w tańcu, jako metody nauczania, warsztat  do poszukiwania rozwiązań wykonawczych  i wyrazowych, taneczne ozdobniki – elementy konstrukcji spektaklu, także sposób budowania wypowiedzi scenicznej – pełnowymiarowego i pełnowartościowego spektaklu tanecznego

15.09.2014 Anna Banach

Jubileusz 10-lecia Stowarzyszenia Teatralnego Chorea – relacja z festiwalu RETROPERSPEKTYWY 2014

Szczególne miejsce w programie festiwalowych wydarzeń przypadło właśnie gospodarzowi RETROPERSPEKTYW i to nie tylko ze względu na należne w nim miejsce dla organizatora, ale przede wszystkim z powodu przypadającego w tym roku 10-lecia działalności Stowarzyszenia Teatralnego CHOREA. Podsumowaniem aktywności artystycznej grupy była retrospektywna prezentacja cenionych spektakli i koncertów: Muzg Tomasza Rodowicza, Brzydal Adama   Janusza   Biedrzyckiego i Magdaleny Paszkiewicz, Gilgamesz Tomasza Krzyżanowskiego, Pieśni Antyczne CHOREI, Engi vengi vitelengi Eliny Tonevy. Zaprezentowane zostały również: premierowy spektakl Z drugiej strony w reżyserii Ewgienija Korniaga w koprodukcji z Korniag THEATRE z Białorusi, premierowy koncert Rytm języka z muzyką Tomasza Krzyżanowskiego oraz przedpremierowy pokaz pracy...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close