Autor: Joanna Sibilska

10.12.2018 Joanna Sibilska

Sylfida, czyli w pogoni za marzeniem

Wieczorem 12 marca 1832 roku publiczność Opery Paryskiej ujrzała coś, czego nie mogła się spodziewać – na tle barwnego, szkockiego anturażu  pojawiła się śnieżnobiała, uskrzydlona zjawa, która to unosiła się w lekkich skokach, ledwo muskając podłogę, to znowu zastygała we wdzięcznych pozach. Była to Sylfida – Maria Taglioni (1804-1884), która zainicjowała nowy sposób tańczenia, wykorzystując przy tym puenty, czyli pantofelki umożliwiające stawanie na czubkach palców.

20.06.2018 Joanna Sibilska

„Dama kameliowa” Johna Neumeiera, czyli „Jak unieśmiertelnić grzech miłości”

Polski Balet Narodowy jest dziesiątym z kolei ośrodkiem baletowym na świecie, któremu John Neumeier podarował choreograficzną wizję Damy kameliowej. Ten trzyaktowy spektakl powstał w 1978 roku na prośbę znakomitej tancerki, Marcii Haydée i dla Stuttgart Ballett – zespołu, który, za sprawą charyzmatycznego choreografa-dyrektora Johna Cranko, odegrał ważną rolę zarówno w życiu Haydée, jak i Neumeiera.P remiera w Polskim Balecie Narodowym miała miejsce 20 kwietnia 2018 roku. Wartym odnotowania jest fakt, że to już trzecia realizacja baletowa Johna Neumeiera w Warszawie: Miłość i ból, i świat, i marzenie do muzyki Mahlera zatańczył balet Teatru Wielkiego w 1984 roku, a Polski Balet...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close