10.12.2018 Joanna Sibilska
Sylfida, czyli w pogoni za marzeniem
Wieczorem 12 marca 1832 roku publiczność Opery Paryskiej ujrzała coś, czego nie mogła się spodziewać – na tle barwnego, szkockiego anturażu pojawiła się śnieżnobiała, uskrzydlona zjawa, która to unosiła się w lekkich skokach, ledwo muskając podłogę, to znowu zastygała we wdzięcznych pozach. Była to Sylfida – Maria Taglioni (1804-1884), która zainicjowała nowy sposób tańczenia, wykorzystując przy tym puenty, czyli pantofelki umożliwiające stawanie na czubkach palców.
20.06.2018 Joanna Sibilska
„Dama kameliowa” Johna Neumeiera, czyli „Jak unieśmiertelnić grzech miłości”
Polski Balet Narodowy jest dziesiątym z kolei ośrodkiem baletowym na świecie, któremu John Neumeier podarował choreograficzną wizję Damy kameliowej. Ten trzyaktowy spektakl powstał w 1978 roku na prośbę znakomitej tancerki, Marcii Haydée i dla Stuttgart Ballett – zespołu, który, za sprawą charyzmatycznego choreografa-dyrektora Johna Cranko, odegrał ważną rolę zarówno w życiu Haydée, jak i Neumeiera.P remiera w Polskim Balecie Narodowym miała miejsce 20 kwietnia 2018 roku. Wartym odnotowania jest fakt, że to już trzecia realizacja baletowa Johna Neumeiera w Warszawie: Miłość i ból, i świat, i marzenie do muzyki Mahlera zatańczył balet Teatru Wielkiego w 1984 roku, a Polski Balet...