02.12.2019 Piotr Dobrowolski
Z ruchu powstałeś – o „Fabula rasa”
Fabula rasa to spektakl, którego znaczenia dopiero zostaną zapisane przez spojrzenia widzów obserwujących ruch, zatrzymania i relacje pomiędzy przemieszczającymi się na scenie ciałami. Tancerzom podczas działań równie często, jak muzyka, towarzyszy cisza. W milczeniu, otoczony jedynie cichymi oddechami i szelestem kostiumów, wyłania się bohater. Jego postać wyróżnia się spośród osób zwróconych tyłem do widowni i kołyszących się w równym rytmie. Zatrzymanie jest sygnałem buntu – niezgody na zastany stan rzeczy, sprzeciwu wobec bierności, odmowy posłuszeństwa. Bohater reprezentuje wszystkich tych, którzy kiedykolwiek mieli wątpliwości dotyczące powtarzalności życiowych schematów i wyłamali się ze „stada” jednomyślnie podążającego w tym samym kierunku. Sceniczne wcielenie...
02.08.2019 Piotr Dobrowolski
Nieuchwytne – o jubileuszowych premierach Polskiego Teatru Tańca
Założony przez Conrada Drzewieckiego w Poznaniu Polski Teatr Tańca (do zeszłego roku działający pod nazwą Polski Teatr Tańca – Balet Poznański) świętował w sezonie 2018/2019 czterdziestopięciolecie swojego istnienia. Najważniejsza część obchodów tego jubileuszu przypadła podczas Festiwalu Malta, odbywającego się w stolicy Wielkopolski w ostatnich tygodniach czerwca. W jego ramach zespół kierowany obecnie przez Iwonę Pasińską zaprezentował dwie premiery i jeden spektakl zrealizowany dwa miesiące wcześniej. Śledztwo, 45 oraz Obiecana ziemia obiecana znacząco wzbogaciły program poznańskiego wydarzenia. Śledztwo w reżyserii Mikołaja Mikołajczyka i 45 w choreografii Jacka Przybyłowicza łączy zarówno podobieństwo tematyczne, jak i intencje towarzyszące w pracy ich twórcom.
20.05.2019 Piotr Dobrowolski
Krótka historia prawie wszystkiego – o premierze Polskiego Teatru Tańca
Tańcem przekazać można wszystko. W najnowszej produkcji Polskiego Teatru Tańca truizm ten został zrealizowany dosłownie. W wyreżyserowanym przez Katarzynę Raduszyńską spektaklu Obiecana Ziemia Obiecana zawarta została cała historia naszej planety, od jej narodzin, przez pojawienie się życia i człowieka, aż do zagłady wszelkich bytów. Nie pozostawiając wątpliwości co do zamierzonych przez siebie znaczeń, jego realizatorzy wprowadzili narrację, która w wielu scenach biegnie równolegle do działań tancerzy. Rozbudowane elementy scenografii, ogromna liczba rekwizytów oraz różnorodne, kolorowe kostiumy dodatkowo ubarwiają i urozmaicają prezentację. I chociaż czasami pojawia się wrażenie, że wszystkie te elementy spektaklu – które mogłyby stanowić tylko tło dla tancerzy – dominują nad...