Ludzie tańca

Dominika Krysztoforska

  • tancerka
  • pedagożka
Zdjęcie: Dominika Krysztoforska

Fot. Justyna Mielniczuk.

Wersja do druku

Udostępnij

Dominika Krysztoforska − tancerka, pedagożka, była pierwsza solistka Polskiego Baletu Narodowego.

Jest absolwentką warszawskiej szkoły baletowej (1994). W 1993 roku została laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku, otrzymując tam I nagrodę w kategorii juniorek. Po ukończeniu szkoły została zaangażowana do zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Warszawie. Już w pierwszym sezonie zadebiutowała jako Odetta w Jeziorze łabędzim, zwracając powszechną uwagę na swoje nieprzeciętne zdolności. Rok 1996 przyniósł artystce Brązowy Medal na II Światowym Konkursie Baletowym w Nagoi, Medal Wójcikowskiego, przyznawany dorocznie najzdolniejszemu polskiemu tancerzowi młodego pokolenia, oraz tytuł solistki. Dwa lata później została pierwszą solistką baletu Teatru Wielkiego − Opery Narodowej.

W swoim repertuarze umiejętnie łączyła partie klasyczne ze współczesnymi o dużym ładunku dramatycznym i wyjątkowej plastyce ruchu. Dlatego też obok Odetty czy Królowej Zimy w Dziadku do orzechów z powodzeniem kreuje role M. w Carmen Matsa Eka, Pani von Meck w Czajkowskim Borisa Ejfmana, czy Blancheflor w Tristanie Krzysztofa Pastora. W 2011 roku uhonorowana Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Najważniejsze partie: Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim, partia tytułowa w Giselle, Wróżka Delikatności w Śpiącej królewnie, Królowa Śniegu w Dziadku do orzechów, Marina w Greku Zorbie, Królowa w Trzech muszkieterach, Pani T. w Grach, partia solowa w Carmina burana, role Żony, Faszystki i Nauczycielki w La dolce vita, Frygia w Spartakusie, Nedieżda von Meck w Czajkowskim, Solistka w Musagète, M. w Carmen, Wdowa w Harnasiach, Madame Łarina w Onieginie, Barbara Radziwiłłówna w Panu Twardowskim, Betsy w Annie Kareninie, Blancheflor w Tristanie, Matka Fryderyka i George Sand w Chopinie, artyście romantycznym, Wróżka Delikatności i Kopciuszek w Śpiącej królewnie, Druga Aria w In Light and Shadow, Wróżka Chrzestna w Kopciuszku oraz partie solowe w baletach: Alpha Kryonia Xe, Petite Mort i III Symfonia (Pieśń o nocy).

Od 2022 roku jest wicedyrektorką ds. kształcenia artystycznego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie.

W 2023 roku wygłosiła polskie orędzie na Międzynarodowy Dzień Tańca.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close