Ludzie tańca

Zdjęcie: Izabela Milewska

Fot. Justyna Mielniczuk.

Wersja do druku

Udostępnij

Izabela Milewska − pierwsza solistka Polskiego Baletu Narodowego. Absolwentka warszawskiej szkoły baletowej. Jeszcze jako uczennica, w 1991 roku zajęła III miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Tańca w Gdańsku. W 1993 roku zdobyła III nagrodę VIII Konkursu w Gdańsku. W 1993 roku została zaproszona przez młodzieżowy zespół Jeune Ballet de France, z którym pracowała przez sezon. Po powrocie do Warszawy w 1995 roku związała się z baletem Teatru Wielkiego i zdobyła nagrodę za partnerowanie na IX Konkursie w Gdańsku. W 1996 roku, jeszcze jako koryfejka baletu, była pierwszą wykonawczynią roli tytułowej w Romeo i Julii w wersji choreograficznej Emila Wesołowskiego i otrzymała tytuł solistki. W kilka miesięcy później tańczyła Aurorę i Florinę w Śpiącej królewnie.

W roku 1997 ze Sławomirem Woźniakiem jako partnerem uczestniczyła w międzynarodowej Gali Baletowej Benois de la Danse na stołecznej scenie i otrzymała Medal Wójcikowskiego. W 1998 roku wyjechała do Hamburga, by związać się na stałe ze słynnym zespołem Johna Neumeiera. Spędziła tam pełne trzy sezony, występując w wielu inscenizacjach choreograficznych Neumeiera.

W 2001 roku powróciła na warszawską scenę jako pierwsza solistka baletu. W balecie Czajkowski zatańczyła partię Dziewczyny, w Bajaderze partię Nikiji, a w Serenadzie Balanchine’a i Musagète Ejfmana partię Solistki, wystąpiła tez jako Frygia w Spartakusie, Panna Młoda w Svadebce, Kitty w Annie Kareninie.

W 2012 roku została wyrózniona brązowym medalem Gloria Artis.

Najważniejsze partie:

Lalka i Klara w Dziadku do orzechów, Julia w Romeo i Julii, Księżniczka Aurora i Florina w Śpiącej królewnie, Pas de trois i Pas de quatre w Jeziorze łabędzim, Księżniczka Claire w Iluzjach, Matylda Krzesińska w Niżyńskim, Wiejskie Pas de deux i Mojna w Giselle, Lise w Córce źle strzeżonej, Nikija w Bajaderze, Frygia w Spartakusie, Panna Młoda w Svadebce, Królowa Wschodu i Królowa Podziemi w Panu Twardowskim, Kitty w Annie Kareninie oraz partie solowe w baletach: Mesjasz, Time after Time, Piąta symfonia Gustava Mahlera, Historia Kopciuszka, Rossiniana, Trzecia symfonia, Ballada, Tylko miłość…, Coś jakby, Serenada, Musagète, Petite Mort. Para naszych w I przejdą deszcze… Pastora, Kopciuszek w Kopciuszku, Serafin w Sześciu skrzydłach aniołów Przybyłowicza (w ramach wieczoru Opowieści biblijne).

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close