Ludzie tańca

Zdjęcie: Julia Mach

Julia Mach portret

Wersja do druku

Udostępnij

Julia Mach – niezależna tancerka i choreograf. Pochodzi z Austrii. Po dyplomie w Vienna State Opera Ballet School w 1997 roku studiowała filozofię na Uniwersytecie Wiedeńskim, a następnie kontynuowała edukację taneczną na poziomie licencjackim w Hogeschool voor Muzeik en dans w Rotterdamie (Holandia). W kwietniu 2010 ukończyła studia magisterskie „Movement Studies & Performance” na Bruckner University w austriackim Linzu.

W 2002 roku była stypendystką programu promującego rozwój młodej choreografii DanceWebEurope. Pierwsze doświadczenie na zawodowej scenie tańca zdobywała w operze w Grazu (Austria), następnie jako niezależna artystka działała w Wiedniu, współpracując m.in. z takimi artystami, jak Chris Haring (Liquid loft), Liz King (Tanztheater Wien), Georg Blaschke, Rose Breuss, Doris Ebner i Roderich Madl (Pilottanzt) oraz Elio Gervasi i Catherine Guerin. Dzięki przyznaniu przez władze austriackie (Office of the Federal Chancellor of Art) zagranicznego stypendium, współpracowała z Teatrem Dada von Bzdülöw z Gdańska, występując w spektaklu Eden (2006). Uczestniczyła także w zrealiowanym dwa lata później projekcie tej grupy zatytułowanym Barricade of Love (2008). W 2005 roku była nominowana przez prestiżowe pismo taneczne „Ballettanz International” jako najbardziej interesująca młoda tancerka („the most interesting young dancer to watch”). Ostatnio uzyskała również nominację do the Rolex-Mentor-Protégé Arts Initiative.

Rok później (2006) artystka wzięła udział w nowej wersji Le Sacre du Printemps (Święto wiosny), przygotowanej głównie przy użyciu technologii 3D. Za techniczną realizację projektu odpowiadał zespół Ars Electronica Futurelab, natomiast za jego stronę artystyczną − Klaus Obermaier. Mach pojawia się w spektaklu jako solistka, tańcząc w pustej przestrzeni, którą widzowie postrzegają poprzez trójwymiarową multimedialną animację, rozpościerającą się wokół artystki, a także na jej ciele. Ze spektaklem Mach występowała w wielu krajach Europy, min. w the Royal Festival Hall w Londynie i w obecności duńskiej królowej na otwarcie and Aarhus Festival. Jednocześnie współpracowała z artystami multimedialnymi w Polsce i w Austrii.

W 2007 roku zrealizowała premierę swojego pierwszego spektaklu Visitores – duetu we współpracy z polskim tancerzem i choreografem Filipem Szatarskim. Swoją austriacką premierę przedstawienie miało w roku 2009 podczas Tanz IST Festival. Jej następne przedstawienie – solo the fishinyou (koncept sceniczny i dramaturgia: Filip Szatarski) premierowo zostało pokazane w Austrii w czasie Burgenländische Tanztage, a dzięki pokazowi w ramach Tanzwut w Wiedniu otrzymało wyróżnienie austriackiego Ministerstwa Sztuki (Federal Ministry of Arts). W 2010 przygotowała swój ostatni autorski spektakl, duet Alien anonymous z Anną Nowak (współprac. chor. i dramaturgia: Filip Szatarski), którego premierowa prezentacja odbyła się w Wiedniu. Wszystkie realizacje Mach były również pokazywane w Trójmieście (Klub „Żak” w Gdańsku), m.in. w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca.

W 2010 roku artystka wystąpiła w przedstawieniu Hungrige Herzen Teatru Patrz mi Na Usta Krzysztofa „Leona” Dziemaszkiewicza. W grudniu 2010 roku wzięła udział w spektaklu tanecznym według powieści Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną Doroty Masłowskiej, zrealizowanym przez Joannę Czajkowską (Sopocki teatr Tańca) w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. W przedstawieniu wcieliła się w postać Magdy.

Julia Mach portret

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close