* Hub – (z ang.) punkt ogniskowy, wokół którego jednocześnie mają miejsce wielorakie wydarzenia…
Teatru Dada von Bzdülöwprzy współpracy zMCKA Zatoka Sztukiw Sopocieinicjuje coroczny wakacyjny cykl warsztatów taneczno-choreograficznych pod nazwą DadaHub. Dada Hub prowadzony będzie pod okiem twórców związanych z Teatrem Dadavon Bzdülöw, na które zapraszamy tancerzy, choreografów orazperformerów tanecznychzainteresowanych metodą, estetyką i myślą teatralną wypracowaną w TeatrzeDada.
W trosce o jakość warsztatu ograniczamy ilość uczestników do 25 osób. Zapraszamy tancerzy z Polski i z zagranicy z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym lubedukacyjnym.
Wszystkie zajęcia prowadzone będą w Sali Kryształowej Zatoki Sztuki – studio z nieprawdopodobnym widokiem na morze.
Chcemy podzielić się naszym doświadczeniem. Pragniemy stworzyć miejsce spotkania i wymiany energii twórczej.
***
Pierwszą, sierpniowo-wrześniową edycję Dada Hub, poprowadzą:
– Katarzyna Chmielewska
– Leszek Bzdyl
oraz
– Julia Mach
– Radosław Hewelt
Informacje podstawowe:
* termin warsztatów: 26 sierpnia 2012 – 4 września 2012
* 80 godzin warsztatu.
* ilość uczestników warsztatu ograniczona: 25 osób
* Koszt uczestnictwa w warsztatach: 500 PLN
miejsce:
MCKA Zatoka Sztuki
Sala Kryształowa
Al. F. Mamuszki 14
81-718 Sopot
aplikacje / zgłoszenia:
*czekamy na Wasze zgłoszenia do końca lipca 2012. Przysyłajcie je na adres:
e-mail: dadaoffice@wp.pl(w tytule: DADA HUB).
*Osoby zgłaszające się otrzymają pełniejszą informację o warsztatach oraz zostaną poproszone o odesłanie wypełnionej aplikacji zgłoszeniowej.
informacje dodatkowe:
W trakcie warsztatów przewidziano dla uczestników możliwość skorzystania z ciepłych posiłków w formie stołu szwedzkiego w restauracji MCKA Zatoka Sztuki w cenie 15zł/dziennie.
Istnieje również możliwość skorzystania z taniego noclegu w studio Teatru Dada w Gdańsku Wrzeszczu (własny śpiwór i karimata, chęć skorzystania z noclegu należy zgłosić w emailu: dadaoffice@wp.pl
Opłaty od uczestników będą przyjmowane w dniu rozpoczęcia warsztatów.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do wyboru uczestników warsztatów na podstawie kolejności zgłoszeń i ich doświadczenia. Maksymalna ilość uczestników: 25 osób.
propozycje warsztatowe:
Leszek Bzdyl: Technika, improwizacja i kompozycja – 20h
Warsztat, który chciałbym zaproponować, powinien być tak samo niedookreślony, jak cały dorobek Teatru Dada von Bzdülöw: tańcząc myślę o teatrze / tworząc teatr myślę ciałem tańczącym.Zapewne to nazbyt szerokie zagadnienie, ale tylko w ten sposób taniec i teatr stają się dla mnie interesującą przestrzenią sztuki, tylko w tej rozległej dwoistości znajduję inspirację i ochotę naostateczne spotkanie z widzem. 25 lat moich doświadczeń wynikających z tego dwu-wektorowego napięcia wydaje się być jakimś nieskończonym bogactwem, którym należy się dzielić. Z drugiej strony jednak, owe 25 latdoświadczeń mówi, że to co wczoraj zdefiniowane, dzisiaj musi być zweryfikowane. A zatem będziemy definiować i weryfikować… Zapraszam na dwuczłonowy warsztat. Część pierwsza warsztatu penetrować będzie naturalność i precyzję frazy tanecznej. Korzystać będziemy z systemów wypracowywanych przez lata w TeatrzeDada (korelacja oddechu i ruchu, preparacja i akcja, wielokierunkowość impulsów, radość energetycznego przepływu). W drugiej część warsztatu skoncentrujemy się na scenariuszachperformatywnych i ich realizacji. Temat wywoławczy tej części warsztatowej: Koniec świata, którego tak bardzo pragniemy, a którego nijak doczekać się nie możemy!
Katarzyna Chmielewska: Technika, improwizacja i kompozycja – 20h
W trakcie warsztatu z techniki zgłębiać będziemy rolę układu kostnego w ruchu oraz badać jego bezpośredni wpływ na jakość i dynamikę tańca, wykorzystując w tym celu podstawy zero balancing oraz techniki release. Celem warsztatów będzie zintegrowanie energii płynących w ciele do większej ekonomii ruszania się oraz lepszej jakości i świadomości ciała. Technika wykorzystywana wtrakcie zajęć jest wypadkową wielu technik i moich doświadczeń zebranych podczas 20 letniej pracy w Dada oraz poprzez inspirujące spotkania z wieloma choreografami, tancerzami i reżyserami teatralnymi. W trakcie zajęć towarzyszyć nam będzie muzyka na żywo, która powinna ułatwić nam podróż po mapie naszego ciała. W drugiej częściwarsztatu skupimy się na improwizacji i kompozycji. Zajmiemy się tworzeniem choreografii, gdzie pierwszym krokiem będzie improwizacja z partnerem. Podczas tych zajęć będzie można doświadczyćroli choreografa i tancerza oraz zmierzyć się z trudnością „budowania choreografii”. Celem warsztatu będzie doświadczenie momentu, kiedy choreografia staje się żywa i odczuwana jak improwizacja.
Julia Mach: Balet klasyczny dla tancerzy tańca współczesnego – 20h
Warsztat Julii Mach jest wprowadzeniem do podstawowych terminów baletu klasycznego. Tancerze będą mieli możliwość poznać elementy baletu jako systemu, który pomaga udoskonalić precyzjęruchu, świadomość jego kierunków oraz wzmocnić siłę i sprawność stóp i nóg. Uczestnicy warsztatu będą mieli także okazję wykorzystać poznane elementy jako wzbogacające ich indywidualny języktańca współczesnego.
Radek Hewelt: Technika i improwizacja – 20h
Głównymi składnikami jego lekcji są podstawy techniki release, sensoryczne uwrażliwianie ciała, różnice pomiędzy mikro i makro ruchem, a także hedonistyczne szukanie przyjemności z ruchu.Jednocześnie nie skupia się na perfekcyjnym osiąganiu formy, a raczej na samym procesie jej osiągania.
„Umieść swoje ciało, organy, mięśnie, kości, płyny ustrojowe, pragnienia, emocje, pomysły, koncepty, myśli, fantazje na bardzo małym ogniu – podobnie jak umieszcza się świeże warzywa na lekkopodgrzanej patelni. Możesz eksperymentować z ilością w/w składników. W międzyczasie nawilż i przygotuj stawy do przyjmowania ciepła i aromatów. Pozwól ciału powoli rozsmakować się swoimciężarem i przestrzenia wokół. Kiedy całość powoli się rozgrzeje obserwuj jak nabiera ona objętości i wypełniona aromatami pęcznieje. Proces ten wymaga czasu. Kiedy masa zaróżowi się, nie bój sięnowych sensacji. Przypraw wszystkie komponenty swoimi ulubionymi przyprawami ale nie obawiaj się spróbować również nowych. Nie spiesz się. Kiedy w końcu całość stanie się gorąca pozwólgłodowi kinetycznemu przejąć władanie nad ciałem. Uaktywnione zmysły i polaczenia nerwowe pozwolą Ci rozsmakować się w świeżo przyrządzonej potrawie. Jeśli smak potrawy nie do końca Cięsatysfakcjonuje, przeanalizuj cały proces i zmień coś następnym razem.
Katarzyna Chmielewska
– tancerka, aktorka i choreograf
– współzałożyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw
– od roku 2008r Prezes Stowarzyszenia “Teatr Dada von Bzdülöw”
W 1993 ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku, w 1993-94 pracowała w Operze Bałtyckiej jako tancerka klasyczna. W 1996-97 studiowała taniec współczesny w Brukseli w P.A.R.T.S (Performing ArtsResearch and Training Studios). W roku 1993 założyła wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw, z którym związana jest na stałe, współtworząc ibiorąc udział w większości spektakli. W ramach Dada od2000 realizuje autorskie choreografie – /Si/, Dialogus in conventione, so beautiful, Bonsai, Juicy Flesh, Karnacja, Fruu. Poza autorskimi projektami, współpracowała także z innymi choreografami min: RobertoOlivanem, Melisą Monteros, Tatianą Baganową, Brała udział w wielu międzynarodowych projektach i warsztatach m.in. Landscape X w Sztokholmie, X-group (P.A.R.T.S, Bruksela 2000), real time composition /coaching z Michaelem Schumacheem (Stary Browar Poznań, 2007). Regularnie tworzy także ruch dla polskich teatrów dramatycznych.
Leszek Bzdyl
– tancerz, aktor, choreograf, reżyser
– współzałożyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw
W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Z Teatrem Dada wystąpił na licznych festiwalach w Polsce i w ponad 20 krajachEuropy, jak również w Indiach, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie. Laureat licznych nagród za działalność artystyczną. Jako reżyser, choreograf, twórca ruchu scenicznego oraz aktor od 1994 rokuwspółpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Jako choreograf uczestniczył w realizacji ponad 50 przedstawień Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in. Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body oraz Papugaj (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada zVincent Dance Theatre, UK), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń– Trans Danse Europe (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik), Out of Bounds oraz Faktor T (Dance Advance, Filadelfia, USA), Co-operacja(CDN – Paryż, Festiwal La Batie – Genewa, Opera Bałtycka, Gdańsk), ODYS-SEAS – europejski projekt na terenach Stoczni Gdańskiej. W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych podnazwą „Dzień Pięknego Towarzystwa” realizowanych na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni. Od 2002 do 2007 roku koordynował program festiwalu Korporacja Tańca w Gdańsku. Od 1990 prowadzi warsztatyteatralne i lekcje tańca w Polsce: Państwowa Szkoła Baletowa w Gdańsku, Studium Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, Akademia Teatralna w Warszawie oraz za granicą: Czechy, Francja,Finlandia, Niemcy, Szwecja, UK, USA, Zimbabwe.
Julia Mach – tancerka, choreograf, absolwentka Wiedeńskiej Stadt Opera i Rotterdamse Dance Academy. W latach 2002-2003 pracowała jako solistka Graz Operahause. Od roku 2003, w Wiedniu, jako artystka niezależna współpracuje zwieloma choreografami takimi jak: Chris Haring (Liquid Loft), Liz King (Tanztheater Wien), Georg Blaschke, Rose Breuss, Pilottanzt (Boris Ebner, Roderich Madl), Elio Gervasi, Markus Wintersberger. W roku 2005 uznana została przez BalletTanz International za najbardziej utalentowaną tancerkę w Austrii. W 2006 r. z Teatrem Dada von Bzdülöw współrealizowała spektakl „Eden”. Współpracuje z artystami video-artu, m.in. Klausem Obermaierem i Ars Electronica Futurelab(„Święto wiosny” Strawińskiego / Brucknerfest, Linz).”
Radek Hewelt
urodzony w Gdańsku, gdzie ukończył studia z pedagogiki i opieki społecznej, a następnie, studia z choreografii i tańca w szkole P.A.R.T.S. w Brukseli. Jako tancerz, performer, choreograf i nauczyciel tańca pracowałdotychczas w Polsce oraz we Francji, Belgii, Holandii, Danii, Niemczech i Austrii. Od 2003 mieszka i pracuje w Wiedniu. Dotychczas współpracował z wieloma zespołami i choreografami, m.in. Teatrem Dada von Bzdülöw, Lynda Gaudreau,Thierry de Mey, Elio Gervasi, Cristian Duarte, Andrea Stotter, Sebastian Prantl, Katarzyną Kozyrą, Editta Braun Company, Michikazu Matsune & David Subal, Pathosbeuro, Andrea Bold, Ewą Bankowską, United Sorry (Frans Poelstra,Robert Stein) & Anne Juran & Pieter Ampe, Cooperativa Performativa, Toxic Dreams, Nature Theatre of Oklahoma, Anat Steinberg, Magdaleną Chowaniec, Olkiem Soulimenko. Realizuje swoje własne choreografie, m.in. Zoom In (2001),touch same places (2002), 21 minutes (2005), About a boy (2006), Close-up (2008), Scenario 1 (2009), Tonight’s Tune (2009), Tonight’s just a tune (2009) oraz Soft Cowboy (2010). Dotychczas zostały one zaprezentowane na kilkueuropejskich festiwalach, m.in. Impulstanz oraz Imagetanz w Wiedniu, dancas na cidade w Lizbonie, Festival d’Automne w Paryżu oraz w europejskich instytucjach kultury, m.in. Kaaitheater Studios w Brukseli, Theatre de la Bastille wParyżu, TanzQuartier w Wiedniu.