Ludzie tańca

Zdjęcie: Katarzyna Chmielewska

Wersja do druku

Udostępnij

Katarzyna Chmielewska − tancerka, choreograf, nauczyciel tańca, współzałożycielka Teatru Dada von Bzdülöw (od 1993 roku), natomiast od roku 2008 − prezes Stowarzyszenia Teatr Dada von Bzdülöw.

W 1993 ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku, a kilka lat później studiowała taniec współczesny w szkole tańca współczesnego P.A.R.T.S. w Brukseli (1996-1997). Do tej pory współpracowała z wieloma teatrami dramatycznymi i niezależnymi, tj. Państwową Operą Bałtycką wGdańsku (1993-1994), Gdańskim Teatrem Tańca (1994-1995), Teatrem Miejskim w Gdyni (1997-2000), Klubem Żak w Gdańsku (2000-2008), Teatrem Wybrzeże w Gdańsku (2008-obecnie).

Od 1993 współtworzy Teatr Dada von Bzdülöw. W Teatrze realizuje autorskie choreografie, m.in. /Si/ (2000), Dialogus in conventione (2001), so beautiful (2002), Bonsai (2005), Juicy Flesh (2005) oraz współtworzy i występuje w większości przedstawień, m.in. Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (a la Gombrowicz) 2004, Eden (2006), Faktor T (2008), Czerwona Trawa (2009), Caffè Latte (2009), LeSacre (2010). Z Teatrem Dada występowała dotychczas w wielu krajach na całym świecie m.in. w Anglii, Belgii, Cyprze, Czechach, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Indiach, Irlandii, Islandii, Izraelu, Kanadzie, Litwie, Niemczech, Palestynie, Słowenii, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Szwecji, Włoszech. W ramach pracy artystycznej w zespole prowadzi również lekcje techniki tańca współczesnego i improwizacji

Od początku swojej pracy zawodowej na polu tańca współtworzy w Trójmieście spektakle we współpracy z innymi choreografami, m.in. Melissą Monteros (Kolizje, 1995, Odejścia, 1996), Avi Kaiserem (In the Body, 1999), Tatianą Baganową (Papugaj, 2000), Roberto Olivanem (Natural Strange Days, 2001), Chiharu Mamiya-Jędrzejewską ( olo artystki Karnacja, 2007).

Równolegle Chmielewska realizuje choreografie i ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych w całej Polsce: Teatr Miejski w Gdynii: Nie przerywajcie zabawy (1997), Teatr Wybrzeże w Gdańsku: Monologi Waginy (2002), Mewa (2002), Zwyczajne Szaleństwa (2003), Orkiestra Titanic (2007), Farsa z Walworth (2008), Zawisza Czarny (2010), Być jak Kazimierz Deyna (2010), Per procura (2011), Teatr Studio w Warszawie: Mewa (2002), Księżna Amalfi (2010), Teatr Powszechny w Krakowie: Sindbad (2004), Teatr Jaracza w Olsztynie: Wesele udrobnomieszczan (2009), Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: Zemsta (2009).

Artystka aktywnie uczestniczy w licznych krajowych i międzynarodowych projektach tanecznych i teatralnych, m.in. Landscape X – występuje w spektaklu Porwanie Europy w reżyserii Piotra Cieplaka (Sztokholm 1998) / X-group – w ramach półrocznego projektu dla młodych choreografów tworzy spektakl Enter oraz zMagdaleną Reiter współtworzy duet Wszystkie Apropos (PARTS, Bruksela 2000) / B-Visible − prowadzi warsztat z improwizacji (Gent 2002) / Improwizacje – uczestniczy w cyklu warsztatów zimprowizacji prowadzonym przez Thomasa Houerta (Praga 2003) / Trans Danse Europe – projekt europejski, w ramach którego współtworzy spektakl Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik 2004-2006) / ODYS-SEAS – występuje w projekcie teatralnym na terenach Stoczni Gdańskiej (Gdańsk 2004)/Angels of Stealth − tworzy choreografię i występuje wmultimedialnym projekcie Rodneya Place (Warszawa, Paryż 2005) / Co-operacja – współprowadzi iuczestniczy w międzynarodowym warsztacie dla choreografów tańca (Gdańsk, Ge newa, Paryż 2006) /kompozycja w czasie rzeczywistym („Real time composition”) – uczestniczy w warsztacie z Michaelem Schumaherem (Stary Browar, Poznań 2007) /Punkt Zwrotny – współtworzy duet wraz z Bożeną Eltermann (Gdańsk 2008) /Factor T –w ramach koprodukcji Starego Browaru w Poznaniu i Dance Advance (USA) współtworzy spektakl prezentowany w Poznaniu i na festiwalu Live Arts w Filadelfii (Poznań, Filadelfia 2007-2008) /Inkubator – projekt warsztatów, gdzie z grupą studentów Alternatywnej Szkoły Tańca z Klubu Żak itrójmiejskich b’boyów tworzy spektakl Świat zastępczy (Klub Żak, Gdańsk 2008) i Makbet – występ w spektaklu multimedialnym produkowanym przez Festiwal Szekspirowski (Gdańsk 2010).

Teatr Dada von Bzdülöw, Duety nieistniejące:Katarzyna Chmielewska (z lewej), Leszek Bzdyl (z prawej). Fot. Jakub Wittchen.
Teatr Dada von Bzdülöw, Duety nieistniejące:Katarzyna Chmielewska (z lewej), Leszek Bzdyl (z prawej). Fot. Jakub Wittchen.
Teatr Dada von Bzdülöw, Duety nieistniejące. Fot. Jakub Wittchen.
Teatr Dada von Bzdülöw, Duety nieistniejące. Fot. Jakub Wittchen.
Teatr Dada von Bzdülöw, Duety nieistniejące. Fot. Jakub Wittchen.
Faktor T. Fot. Gabriel Bieńczycki.
Karnacja, Fot. Tomasz Zerek.
Karnacja. Fot. Tomasz Zerek.
Karnacja. Fot. Tomasz Zerek.
Karnacja. Fot. Tomasz Zerek.
Kilka błyskotliwych spostrzeżeń. Fot. Piotr Wołoszyk.
Kilka błyskotliwych spostrzeżeń. Fot. Iwona i Jarosław Cieślikowscy.
Kilka błyskotliwych spostrzeżeń. Fot. Iwona i Jarosław Cieślikowscy.
Magnolia, Fot. Iwona i Jarosław Cieślikowscy.
Eden. Fot. Tomasz Zerek.
Fot.Tomek Kamiński.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Wydarzenia

Zdjęcie: Katarzyna Chmielewska
Spektakle

Eden

Spektakle

SI

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close