Warsztaty

Sopot: „Dada Hub 2016” – warsztaty z Teatrem Dada von Bzdülöw

Zdjęcie: Sopot: „Dada Hub 2016” – warsztaty z Teatrem Dada von Bzdülöw

Na zdjęciu Katarzyna Chmielewska. Fot. Magdalena Morawska.

Wersja do druku

Udostępnij

Dada Hub 2016

Hub – (z ang.) punkt ogniskowy wokół którego jednocześnie mają miejsce wielorakie wydarzenia.

Teatr Dada von Bzdülöw przy współpracy z MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie zapraszają  na coroczny wakacyjny cykl warsztatów taneczno-choreograficznych pod nazwą Dada Hub. Warsztaty prowadzone będą pod okiem twórców Teatru Dada von Bzdülöw – Leszka Bzdyla i Katarzyny Chmielewskiej oraz gościnnie przez Aurorę Lubos (Vincent Dance Theatre/Wielka Brytania). W trosce o jakość warsztatu organizatorzy ograniczają liczbę uczestników do 25 osób. Du udziału zapraszają tancerzy, choreografów, performerów z Polski i z zagranicy z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym lub edukacyjnym. Wszystkie zajęcia prowadzone będą w Sali Kryształowej Zatoki Sztuki – studio z nieprawdopodobnym widokiem na morze.

 

 Chcemy podzielić się naszym doświadczeniem. Pragniemy stworzyć miejsce spotkania i wymiany energii twórczej.

 

Harmonogram warsztatów: 

Niedziela 14 sierpnia, godz. 9.00 – zapoznanie uczestników i rozpoczęcie warsztatów

Plan codziennych warsztatów w okresie 14 – 19 sierpnia 2016

 

godz. 10.00-11.30 Technika – Leszek Bzdyl

godz. 11.45-13.15 Technika – Katarzyna Chmielewska

godz. 13.15-15.00 Przerwa obiadowa

godz. 15.00-18.00 Laboratorium – Aurora Lubos

Piątek 19 sierpnia, godz. 18.30 – zakończenie warsztatów i rozdanie uczestnikom certyfikatów uczestnictwa w warsztatach DADA HUB 2016 w MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie.

 

 

Opis warsztatów:

 

Technika – 6 x 90 min.

Prowadzenie: Leszek Bzdyl

„Warsztat, który chciałbym zaproponować, powinien być tak samo niedookreślony, jak cały dorobek Teatru Dada von Bzdülöw: tańcząc myślę o teatrze / tworząc teatr, myślę ciałem tańczącym. Zapewne to nazbyt szerokie zagadnienie, ale tylko w ten sposób taniec i teatr stają się dla mnie interesującą przestrzenią sztuki, tylko w tej rozległej dwoistości znajduję inspirację i ochotę na ostateczne spotkanie z widzem.

25 lat moich doświadczeń wynikających z tego dwuwektorowego napięcia wydaje się być jakimś nieskończonym bogactwem, którym należy się dzielić.  Z drugiej strony jednak, owe 25 lat doświadczeń mówi, że to co wczoraj zdefiniowane, dzisiaj musi być zweryfikowane. A zatem będziemy definiować i weryfikować. Podczas warsztatu będziemy penetrować naturalność i precyzję frazy tanecznej. Korzystać będziemy z systemów wypracowywanych przez lata w Teatrze Dada (korelacja oddechu i ruchu, preparacja i akcja, wielokierunkowość impulsów, radość energetycznego przepływu)”.

Technika – 6 x 90min.

Prowadzenie: Katarzyna Chmielewska

„Ciało jest jak instrument, dlatego w trakcie warsztatu postaramy się mu przyjrzeć od strony anatomicznej, czyli od strony układu kostno-mięśniowego w ruchu, badając jego bezpośredni wpływ na jakość, wyraz i dynamikę tańca. Wykorzystywać w tym celu będziemy przede wszystkim technikę release oraz ćwiczenia stabilizujące mięśnie głębokie. Ważną zasadą techniki release jest wykorzystywanie ciała w ruchu w sposób jak najbardziej naturalny i funkcjonalny. Technika ta koncentruje się na organicznym i swobodnym przepływie ruchu przy aktywnej i świadomej kontroli centrum i izolacji mięśniowej, oddech zaś pełni tu bardzo ważną rolę, dążąc do osiągania efektów przy jak najniższym nakładzie energetycznym. Systematyczna praca w tej technice poprawia płynność i czystość ruchu oraz aktywnie rozciąga i wzmacnia ciało. Celem warsztatów jest z jednej strony zintegrowanie energii płynących w ciele, uzyskanie lepszej jakości i świadomości ciała w przestrzeni, a z drugiej przekazanie wiedzy pomagającej zabezpieczyć je przed kontuzjam”i.

 

Laboratorium – 12 x 90 min.

Prowadzenie: Aurora Lubos

Wierzę, że sztuka może zmieniać, że potrafi nami potrząsnąć i wywołać refleksję nad otaczającą nas rzeczywistością. Wierzę również, że powodem do tworzenia nie może być tylko czysto estetyczny walor wypowiedzi, ale przede wszystkim jej treść. Dlatego w swojej pracy, także warsztatach, skupiam się na zapewnieniu struktury – przestrzeni do zabawy z konkretnymi tematami, które nas – uczestników i mnie – poruszają. Staram się zbudować ramy wypełnione grami i zadaniami stymulującymi do dogłębnych poszukiwań. Improwizując, wspólnie znajdziemy ruch, dźwięk, tekst czy teatralną odpowiedź na nurtujące pytania. Będzie to czas i miejsce na owocny eksperyment, ale będzie również miejsce na błędy i niepowodzenia.

 

Biogramy choreografów prowadzących warsztaty:

Katarzyna Chmiewlewska (1974) –  tancerka, choreografka, dyrektor artystyczna Teatru Dada von Bzdülöw; laureatka nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia artystyczne. W 1993 ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku, w latach 1996-97 studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S w Brukseli; w latach 1993-94 tancerka klasyczna w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, w latach 1994-95 w Gdańskim Teatrze Tańca. Od 1992 współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw, który od 2008r realizuje i regularnie prezentuje spektakle na scenach Teatru Wybrzeże w Gdańsku: Baricade of Love (2008) Czerwona Trawa (2009), Caffe latte (2009), Le Sacre (2010), Duety Nieistniejące (2011), Celebracja (2012), Zagraj to czyli 17 tańców o czymś (2013), Transmigrazione di fermenti d’amore (2014), INTRO (2015). Uczestniczy w międzynarodowych projektach tanecznych i teatralnych: X-group – półroczny projekt dla młodych choreografów (P.A.R.T.S, Bruksela, 2000) / projekt z improwizacji z Thomasem Houertem (Praga, 2003) / Angels of Stealth – multimedialny projekt Rodneya Place(Warszawa, Paryż, 2005) / Real time composition – coaching z Michaelem Schumaherem (Poznań, 2007) / pracuje z berlińskim kolektywem artystycznym Malgven Gerbes i Davida Brandstätter s h i f t s – art in movement – spektakle Festina Lente (2014) i Air (2015). Od 2012 inicjuje i prowadzi w MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie projekt edukacyjny dla profesjonalnych tancerzy DADA HUB (2012-2016) / w ramach projektu BAIT uczy i tworzy ze studentami spektakl dyplomowy Shifts (2013). Jako choreograf współpracuje stale z Kubą Kowalskim przy realizacji spektakli dramatycznych: m.in. Ciała Obce (2012), Życie jest Snem (2013), Mizantrop (2014), Madame Bovary (2015), Szkarłatny płatek i biały (2016). W latach 2009-2012 Prezes Stowarzyszenia „Teatr Dada von Bzdülöw”; w latach 2012-2015 wraz z innymi artystami prowadziła studio „Biblioteka Tańca” w Gdańsku Wrzeszczu, będące siedzibą teatru i miejscem realizacji projektów artystycznych i edukacyjnych. Z Teatrem Dada wystąpiła na licznych festiwalach i scenach teatralnych w Polsce, w ponad 20 krajach Europy, jak również w: La MaMa Theatre i Danspace (Nowy York, USA), Live Arts Festival (Filadelfia, USA), 17 Bharat Rang Mahotsav (New Delhi, Agartala, Indie), Kala Ghoda Arts Festival (Mumbaj, Indie),
Sishir Mancha (Kalkuta, Indie), Beijing Fringe Festival (Pekin, Chiny), SIDance Seoul International Dance Festival (Seul, Korea Płd.).

Leszek Bzdyl (1964) – tancerz, aktor, choreograf, reżyser; w 1990 ukończył historię na Uniwersytecie Wrocławskim; w latach 1987-90 pracował z Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, w latach 1990-1992 związany z gdańskim Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiury. W 1992 wspólnie z Katarzyną Chmielewską założył Teatr Dada von Bzdülöw. W kierowanym przez siebie teatrze wyreżyserował i stworzył choreografię do większości spektakli, m.in. do Magnolii (2002), do opartego na Dziennikach Witolda Gombrowicza spektaklu Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (2004), do z realizowanego w USA Factor T (2008) oraz do Le Sacre (2010). Z Teatrem Dada wystąpił na licznych festiwalach i scenach teatralnych w Polsce, w ponad 20 krajach Europy, jak również w Chinach, Indiach, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie. Brał udział w realizacji kilkudziesięciu przedstawień na scenach Warszawy (teatry: Narodowy, Rozmaitości, Powszechny, Polski, Studio), Gdyni (Teatr Miejski), Gdańska (Teatr Wybrzeże), Legnicy (Teatr im. H. Modrzejewskiej) i Wrocławia (Teatr Współczesny). Jako reżyser przedstawień dramatycznych zrealizował m.in.: Cyrano de Bergerac wg. Edmonda Rostanda – Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy (2009) oraz Zielone Zoo – według autorskiego scenariusza – w Teatrze OCH w Warszawie (2010). W latach 1997-2000 wraz z zespołem Teatru Dada von Bzdülöw prowadzi w Teatrze Miejskim w Gdyni spotkania artystyczne pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa; w latach 2002- 2007 koordynator gdańskiego festiwalu Korporacja Tańca; bierze udział w projektach międzynarodowych, m.in.: Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body oraz Papugaj (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre, Wielka Brytania), Kilka błyskotliwych spostrzeżeń – Trans Danse Europe (Awinion, Bruksela, Helsinki, Praga, Rejkiawik), Out of Bounds oraz Faktor T (Dance Advance, Filadelfia, Stany Zjednoczone), Co-operacja (Paryż, Festiwal La Batie – Genewa, Gdańsk), ODYS-SEAS – europejski projekt na terenach Stoczni Gdańskiej. Prowadzi warsztaty taneczne i aktorskie w Polsce i za granicą, m.in. w Anglii, Francji, Czechach, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Zimbabwe i Stanach Zjednoczonych. Uczył w gdańskiej Państwowej Szkole Baletowej, w Studium Wokalno-Aktorskim w Gdyni oraz w Akademii Teatralnej w Warszawie. Jako aktor wystąpił m.in. w spektaklach Teatru Miejskiego w Gdyni w reżyserii Julii Wernio: w szekspirowskiej Burzy oraz w Życie jest snem Pedra Calderona de la Barca oraz w Teatrze Wybrzeże – Charlie bokserem w reżyserii Piotra Cieplaka (2010). Jest laureatem wielu nagród, w tym Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (1999), Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2006), nagrody „Sztorm Roku” w plebiscycie czytelników „Gazety Wyborczej – Trójmiasto” (2007), Międzynarodowej Nagrody Teatralnej Theatre Pasta – Indie (2007). W 2010 otrzymał odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Aurora Lubos (1977)

 

Jest niezależną artystką i performerką związaną z gdańską i brytyjską sceną tańca współczesnego. Na koncie ma kilka mocnych, autorskich spektakli solowych, w których zabiera głos m.in. w sprawie przemocy domowej. Od 2000 roku jest aktorką prestiżowego brytyjskiego teatru Vincent Dance Theatre, z którym występowała w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, we Włoszech, Niemczech, Hiszpanii i Szkocji. W swoim tanecznym dorobku ma kilka autorskich realizacji: spektakli solowych: Zanzibar, Niedokończone, Nóż, koń i schody, Akty, Nie wolno); instalacji /performansów (Akt1, 4 Kąty, Akt na dwie – Ostatki, Bez domuZ wody); animacji (cykl Winter 2010). Jej sztuka jest zaangażowana i pełna szacunku, ona sama powtarza, że swoimi działaniami chce pozwolić mówić tym, którzy nie są w stanie krzyczeć w swojej obronie.

 

Liczba zajęć (36 x 60 min.): codziennie 6 godzin w godz. 10.00-13.15 i 15.00-18.00

Zapisy na warsztaty pod adresem: dadaoffice@wp.pl

Koszt uczestnictwa w warsztatach: 500zł

Przy zgłoszeniu wszyscy nowi uczestnicy poproszeni zostaną o wypełnienie krótkiej aplikacji zgłoszeniowej.

Wpłaty za warsztaty w kwocie 500zł należy dokonać w terminie 7 dniu po otrzymaniu mailowego potwierdzenia o zapisaniu na warsztaty,

na konto wskazane poniżej:

Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülow”

ul. Św. Ducha 26/30/13, 80-834 Gdańsk

Nr konta: 16194010763059080500000000

W tytule należy wpisać: „DADA HUB 2016 Imię i Nazwisko”

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru uczestników warsztatów na podstawie kolejności zgłoszeń i ich doświadczenia. Maksymalna liczba  uczestników: 25 osób.

Osoby, którzy mają potwierdzone uczestnictwo w warsztatach mogą bezpłatnie zrezygnować do 15 lipca 2015. Rezygnacja po tym terminie będzie się wiązała z koniecznością uiszczenia opłaty w wysokości 50% ceny warsztatów.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close