Warsztaty

Sopot: „Dada Hub 2017” – warsztaty z Teatrem Dada von Bzdülöw

Zdjęcie: Sopot: „Dada Hub 2017” – warsztaty z Teatrem Dada von Bzdülöw

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Dada von Bzdülöw przy współpracy z MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie zaprasza na coroczny wakacyjny cykl warsztatów taneczno-choreograficznych pod nazwą Dada Hub. Warsztaty prowadzone będą pod okiem twórców Teatru Dada von Bzdülöw – Leszka Bzdyla i Katarzyny Chmielewskiej oraz gościnnie przez Jakuba Truszkowskiego – Drumming (z repertuaru Rosas) masterclass i warsztat kompozycji. W trosce o jakość warsztatu liczba uczestników jest ograniczona do 25 osób. Organizatorzy zapraszają choreografów, performerów z Polski i z zagranicy z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym lub edukacyjnym. Wszystkie zajęcia prowadzone będą w Sali Kryształowej Zatoki Sztuki – studio z nieprawdopodobnym widokiem na morze. Organizatorzy chcą podzielić się naszym doświadczeniem. Pragną stworzyć miejsce spotkania i wymiany energii twórczej.

 

Liczba zajęć (36 x  60  min.): codziennie 6 godzin w godz. 10.00-13.15 i 15.00-18.00

 

Harmonogram warsztatów:

Niedziela 14 sierpnia, godz. 9.00 – zapoznanie uczestników i rozpoczęcie warsztatów

Plan codziennych warsztatów w okresie 14 – 19 sierpnia 2017

godz. 10.00-11.30: Technika – Leszek Bzdyl

godz. 11.45-13.15: Technika i improwizacja – Katarzyna Chmielewska

godz. 13.15-15.00: Przerwa obiadowa

godz. 15.00-18.00: Masterclass & Composition workshop – Jakub Truszkowski

Sobota 19 sierpnia, godz. 17.00 – otwarty pokaz uczestników work in progress oraz zakończenie warsztatów i rozdanie uczestnikom certyfikatów uczestnictwa w warsztatach Dada Hub 2017 w MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie.

 

 

Opis warsztatów:

 

Technika – 6 x 90 min.

Prowadzenie: Leszek Bzdyl

Od prowadzącego:

Warsztat, który chciałbym zaproponować, powinien być tak samo niedookreślony, jak cały dorobek Teatru Dada von Bzdülöw: tańcząc, myślę o teatrze/ tworząc teatr, myślę ciałem tańczącym. Zapewne to nazbyt szerokie zagadnienie, ale tylko w ten sposób taniec i teatr stają się dla mnie interesującą przestrzenią sztuki, tylko w tej rozległej dwoistości znajduję inspirację i ochotę na ostateczne spotkanie z widzem.

25 lat moich doświadczeń wynikających z tego dwuwektorowego napięcia wydaje się być jakimś nieskończonym bogactwem, którym należy się dzielić.  Z drugiej strony jednak, owe 25 lat doświadczeń mówi, że to, co wczoraj zdefiniowane, dzisiaj musi być zweryfikowane. A zatem będziemy definiować i weryfikować. Podczas warsztatu będziemy penetrować naturalność i precyzję frazy tanecznej. Korzystać będziemy z systemów wypracowywanych przez lata w Teatrze Dada (korelacja oddechu i ruchu, preparacja i akcja, wielokierunkowość impulsów, radość energetycznego przepływu).

Technika i improwizacja – 6 x 90 min.

Prowadzenie: Katarzyna Chmielewska

Od prowadzącej:

Ciało jest jak instrument, dlatego w trakcie warsztatu postaramy się mu przyjrzeć od strony anatomicznej, czyli od strony układu kostno-mięśniowego, oddechowego i nerwowego w ruchu, badając ich bezpośredni wpływ na jakość, wyraz i dynamikę tańca. Wykorzystywać w tym celu będziemy różne metody pracy z ciałem oraz ćwiczenia z partnerem. Ważnym elementem jest dla mnie wykorzystywanie ciała w ruchu w sposób jak najbardziej naturalny i funkcjonalny. Skoncentrujemy się na organicznym i swobodnym przepływie ruchu przy aktywnej i świadomej kontroli centrum, oddechu i izolacji mięśniowej. Systematyczna praca z oddechem poprawia płynność i czystość ruchu oraz aktywnie rozciąga i wzmacnia ciało. Celem warsztatów jest z jednej strony zintegrowanie energii płynących w ciele, uzyskanie lepszej jakości i świadomości ciała w przestrzeni, a z drugiej przekazanie wiedzy pomagającej zabezpieczyć ciało przed kontuzjami.

„Drumming” (Rosas) masterclass i warsztat kompozycji – 12x90min

Prowadzenie: Jakub Truszkowski

Od prowadzącego:

Nasz warsztat będzie podzielony na dwie części; zaczniemy od nauki i pracy z materiałem ruchowym stworzonym do spektaklu Drumming zespołu Rosas Anne Teresy De Keersmaeker). Przedstawienie to uważane jest za jedno z arcydzieł choreograficznych tańca współczesnego. W drugiej części warsztatów zaangażujemy się w pracę twórczą, ucząc się jak używać różnych narzędzi i systemów, aby rozwinąć wyjściowy materiał ruchowy. Będziemy manipulować materiałem tak, aby tworzyć szerszy zakres języka ruchowego, układając go w bardziej złożone struktury choreograficzne. Wreszcie pracując z materiałem w przestrzeni i czasie, będziemy dążyć do stworzenia krótkiej spójnej choreografii grupowej.

Zapisy na warsztaty pod adresem: dadaoffice@wp.pl

Koszt uczestnictwa w warsztatach: 700zł

Przy zgłoszeniu wszyscy nowi uczestnicy poproszeni zostaną o wypełnienie krótkiej aplikacji zgłoszeniowej.

Wpłaty za warsztaty w kwocie 700 zł należy dokonać w terminie 7 dniu po otrzymaniu mailowego potwierdzenia o zapisaniu na warsztaty,

na konto wskazane poniżej:

Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülöw”

ul. Św. Ducha 26/30/13, 80-834 Gdańsk

Nr konta: 16194010763059080500000000

W tytule należy wpisać: DADA HUB 2017 Imię i Nazwisko

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo wyboru uczestników warsztatów na podstawie kolejności zgłoszeń i ich doświadczenia. Maksymalna ilość uczestników: 25 osób.

Osoby, którzy mają potwierdzone uczestnictwo w warsztatach mogą bezpłatnie zrezygnować do1 lipca 2017. Rezygnacja po tym terminie będzie się wiązała z koniecznością uiszczenia opłaty w wysokości 50% ceny warsztatów.

 

BIO CHOREOGRAFÓW PROWADZĄCYCH:

Jakub Truszkowsku (1977) – absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku (1987-1996). W trakcie edukacji szkolnej wystąpił w kilku baletach klasycznych w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. W 1996 roku został przyjęty do szkoły Anne Teresy De Keersmaeker, P.A.R.T.S., którą ukończył w 1999. W styczniu 2000 roku dołączył do zespołu Rosas, tańcząc w kolejnych przedstawieniach: Drumming, Mozart/ Concert Arias, Mikrokosmos oraz uczestniczył w kreacji: In Real Time, Rain, April Me, Repertory Evening, Bitches Brew/ Tacoma Narrows oraz Kassandra. W 2008 roku dołączył do Les Ballets C de la B, gdzie tańczył w Import Export oraz uczestniczył w kreacji spektaklu Ashes. Jest stałym nauczycielem w P.A.R.T.S w Brukseli oraz uczy gościnnie w kilku szkołach tańca w Europie, m.in.: Academy of Dance and Theatre (Amsterdam University of Arts) oraz the Folkwang University of Arts w Essen. Jako rehearsal director uczestniczy w przenoszeniu choreografii Rosas do  repertuaru Operyw Lyonie, P.A.R.T.S., Opery Paryskiej oraz  Companhia Nacional de Bailado. Zrealizował cztery autorskie spektakle: Solo For The Projector, Improvisation Solo, Bodyspace oraz Memory Reset. Jest współzałożycielem i performerem The House of Bertha Dance Colective.

Katarzyna Chmielewska (1974) – Aasolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku (1993); studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S. w Brukseli (1996-1997). Od 1993 współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw; dzięki zróżnicowanemu zapleczu edukacyjnemu i zawodowemu udało im się wspólnie wykreować unikalny styl grupy, dopełniony zarówno inspiracją i działaniami dadaistów, jak i twórczością polskich pisarzy. Ruch, taniec, słowo, gra z formą i konwencją, pastisz i eklektyzm stały się trwałymi wyznaczniki prac zespołu. Regularnie współtworzy także spektakle z innymi choreografami, takimi jak Roberto Olivan (2013), Malgven Gerbes i David Brandstätter (2014-2017), oraz tworzy ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych m.in. Ciała Obce (2012), Madame Bovary (2015), Zachodnie Wybrzeże (2016)w reżyserii Kuby Kowalskiego. Laureatka nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia artystyczne. Działając od początku jako kolektyw twórczy Teatr Dada stworzył dotąd blisko pięćdziesiąt przedstawień, współpracując z kilkunastoma artystami z Polski i z Europy, m.in. Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (2004), Faktor T (2008), Czerwona Trawa (2009), Duety Nieistniejące (2012), INTRO (2015). Od 2009r Teatr Dada związany jest z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, a swoje spektakle prezentował już w kilkudziesięciu krajach na całym świecie, m.in. w Chinach, Indiach, Korei Południowej i w USA.

Leszek Bzdyl (1964) – tancerz, aktor, reżyser. Profesjonalną karierę rozpoczął we Wrocławskim Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego (1987-90). W latach 1990-1992 związany z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiury. W 1990 ukończył historię na Uniwersytecie Wrocławskim. W 1992 wspólnie z Katarzyną Chmielewską założył Teatr Dada von Bzdülöw. Reżyseruje większość przedstawień Teatru Dada, m.in.: Magnolia (2002), inspirowane Dziennikami Witolda Gombrowicza Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (2004), Factor T (2008), Le Sacre (2010), INTRO (2015). Jako reżyser przedstawień dramatycznych zrealizował m.in. spektakle: Cyrano de Bergerac Edmonda Rostanda (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy 2009) oraz Zielone zoo – według autorskiego scenariusza ( Teatr OCH w Warszawie 2010). W 2016 wyreżyserował spektakl Pustka. Pustynia. Nic. we Wrocławskim Teatrze Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. Stworzył choreografię lub ruch sceniczny do kilkudziesięciu przedstawień na scenach Warszawy (teatry: Narodowy, Rozmaitości, Powszechny, Polski, Studio), Gdyni (Teatr Miejski), Gdańska (Teatr Wybrzeże), Legnicy (Teatr im. Heleny Modrzejewskiej) i Wrocławiu (Teatr Współczesny). Prowadzi warsztaty taneczne i aktorskie w Polsce i za granicą, m.in. w Anglii, Francji, Czechach, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Zimbabwe i USA. Obecnie wykłada w Akademii Teatralnej w Warszawie. Jako aktor wystąpił m.in.: w spektaklach Teatru Miejskiego w Gdyni: Burza Williama Shakespeare’a (Kaliban, reż. Julia Wernio), Życie jest snem Calderona de la Barki (Clarin, reż. Julia Wernio) oraz w Teatrze Wybrzeże: Charlie bokserem(Charlie, reż. Piotr Cieplak). Jest laureatem wielu nagród, w tym Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (1999), Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2006), nagrody Sztorm Roku – plebiscyt czytelników Gazety Wyborczej (2007), Międzynarodowej Nagrody Teatralnej Theatre Pasta – Indie (2007). W 2010 roku otrzymał Odznaczenie Honorowe – „Zasłużony Dla Kultury Polskiej” (2010).

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close