Spektakle

Gdańsk: Narodowy Teatr Dada von Bzdülöw „INTRO”

Zdjęcie: Gdańsk: Narodowy Teatr Dada von Bzdülöw „INTRO”

Materiały Teatru Dada

Wersja do druku

Udostępnij

47 premiera w historii Teatru Dada von Bzdülöw, zespołu nieprzerwanie działającego w Gdańsku od 1992 roku, przemianowanego na potrzeby spektaklu INTRO na Narodowy Teatru Dada von Bzdülöw.

INTRO wyreżyserowali liderzy artystyczni i założyciele Teatru Dada: Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska. W czteroosobowej obsadzie, obok Chmielewskiej i Bzdyla, zobaczymy Katarzynę Ustowską i Piotra Stanka, młodych tancerzy znanych już z prezentowanego na scenie Teatru Wybrzeże spektaklu ENCLAVE 4/7 w choreografii Roberto Olivana. Katarzyna Ustowska, absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku jest obecnie studentką Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, natomiast Piotr Stanek w 2016 roku będzie absolwentem krakowskiej PWST (bytomski wydział Teatru Tańca). Muzykę do spektaklu INTRO stworzył zespół NAGROBKI, czyli Maciej Salamon i Adam Witkowski, artyści wizualni i wykładowcy Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Akademii Sztuki w Szczecinie. Kostiumy zaprojektowała Katarzyna Piątek, a reżyserię świateł przeprowadził stały współtwórca Teatru Dada – Michał Kołodziej.

W atmosferę spektaklu najlepiej wprowadzą słowa jego bohaterów:

Zorana Vukmirović: Chciałabym powiedzieć że chorwacki nacjonalizm zszedł na psy

Nazira Ibtihadż: Fundament, fundamenty, fundamentalizm

Mordechaj Apert: Pokłoń się ziemi tchórzliwie opuszczonej przez lud Twój

Kerim Isłambiek Adłan Baszyr Mamed Kacajew: Polskę kocham szczerze

oraz dadaistyczne w swojej naturze wprowadzenie do spektaklu:

INTRO, spektakl Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw, Anno Domini 2015, czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie: Był, Jest i Będzie. 99 lat po emanacji Dada w Zürichu (AD 1916), któremu towarzyszył zapach krwi z okopów pod Verdun, narodowe uniesienia, oraz objawienia fatimskie, Azazel, czy jak go tam zwą talmudyści i islamiści, zagościł w Polsce. Pod skrzydłami Azazela Polska stała się tezą, syntezą i antytezą jednocześnie. Pod władzą Azazela w Polaku wzrasta przekonanie, że JEDEN znaczy więcej niż WIELE.

Teatr Dada, natchniony Duchem Dada, postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać się w twarz Aniołowi Śmierci. W spektaklu INTRO Teatr Dada von Bzdülöw zarówno szyderczo, jak i rozpaczliwie wykrzykuje: Dada is Polska!!! W krzyku i tańczeniu Teatrowi Dada von Bzdülöw towarzyszy zespół muzyczny Nagrobki.

reżyseria: Leszek Bzdyl & Katarzyna Chmielewska

choreografia i wykonie: Katarzyna Chmielewska, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek

muzyka, scenografia, wideo: Nagrobki (Maciek Salamon, Adam Witkowski)

kostiumy: Katarzyna Piątek

reżyseria świateł: Michał Kołodziej

produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk

Logo Narodowy Teatr Dada (miniaturka)   Logo Teatr Wybrzeże (miniaturka)

przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

Nowe logo Miasto Gdańsk (miniaturka)

***

Teatr Dada von Bzdülöw

www.teatrdada.pl

NAGROBKI

Zespół muzyczny Nagrobki tworzą: Adam Witkowski i Maciej Salamon (Adam gra na bębnach i śpiewa, Maciek gra na gitarze i też śpiewa, obaj piszą muzykę i teksty). Formacja powstała jako side-projekt ich macierzystego zespołu Gówno. 1 stycznia 2014 ukazała się pierwsza płyta zespołu zatytułowana: Pańskie Wersety, która bezspornie i całkowicie obiektywnie była również pierwszą polską płytą roku 2014, a jej cały nakład (17 sztuk!!!) wyprzedał się zaledwie w kilka minut.

Po tym spektakularnym sukcesie zespół zabrał się za całkowicie poważną pracę nad nowym materiałem, utrzymanym w autorskiej stylistyce nekropolo. Muzyka tworzona przez Nagrobki, to wypadkowa zimnej fali i noisu, a przekaz tekstowy to miks black metalu i kreskówek ze Scoobie Doo w roli głównej.

Katarzyna Ustowska – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz Northern School of Contemporary Dance (University of Kent/Wielka Brytania, 2012). Po ukończeniu studiów wraz z zespołem Verve’12 (Wielka Brytania) brała udział w spektaklach choreografów: Milan Kozánek, Lea Anderson i Akram Khan. Od tego czasu pracuje niezależnie w kraju i zagranicą. W 2013 roku zrealizowała solo Hydra w ramach programu Rezydencja/premiera 2013 (Klub Żak, Gdańsk) pod opieką artystyczną Roberto Zappalà/Włochy. W ostatnich latach jako tancerka współpracowała m.in. z choreografami: Roberto Oliván (ENCLAVE 4/7), Ivgi & Greben (This is not a love song).

Od 2006 roku pracuje z dziećmi i młodzieżą. Prowadzi zajęcia z technik tańca współczesnego, improwizacji, ruchu i choreografii – poszukując nowych wzorów uczenia się i porozumienia poprzez ruch. Jest laureatką I nagrody w konkursie Dolina Kreatywna (TVP Kultura) oraz II w konkursie 3… 2…1… TANIEC! (Krakowski Teatr Tańca). Stypendystka Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatka nagrody Prezydenta Miasta Sopotu dla Młodych Twórców (Sopocka Muza). Obecnie studiuje w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst (Master of Arts in Contemporary Dance Education), Frankfurt nad Menem/Niemcy. Z Teatrem Dada von Bzdülöw współpracuje od 2013 roku. Występuje w spektaklu  wyreżyserowanym przez Roberto Olivana – Enclave 4/7.

Piotr Stanek– student V roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Kształci się pod okiem m.in.: Jacka Łumińskiego, Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, Janusza Skubaczkowskiego, Ilony Trybuły, Louise Frank, Jerzego Sthura, Błażeja Peszka, Bolesława Brzozowskiego, Jerzego Święcha, Iwony Olszowskiej. W 2014 m.in. wystąpił spektaklu dyplomowym WTT w tytułowej roli w Ubu Król Alfreda Jarry w reżyserii Jerzego Stura oraz w spektaklu Zrabowali mi składaka zrealizowanym w ramach rezydencji Gdańskiego Festiwalu Tańca. Uczestnik Ogólnopolskich Eliminacji konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy 2013 gdzie zdobył nagrodę publiczności.

Teatr Dada von Bzdülöw – założony przez choreografa i reżysera – Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę – Katarzynę Chmielewską, działa w Gdańsku nieprzerwanie od 1992 roku. Teatr Dada von Bzdülöw zrealizował dotychczas 46 premierowych przedstawień. Z tych, które nie są już w repertuarze, a które pokazywane były z powodzeniem w Polsce i za granicą należy wymienić: Nie było, nie będzie, czyli nie ma, Uff…!, Drop Dead Gorgeous (koprodukcja z Vincent Dance Theatre), Magnolia, Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (a la Gombrowicz), Faktor T.

W dorobku zespołu Teatru Dada są również międzynarodowe produkcje i wydarzenia artystyczne realizowane w Niemczech, Belgii, Szwecji i Anglii. Do najważniejszych zaliczyć należy: Landscape X w Sztokholmie (przedstawienie The Rape of Europe w reżyserii Piotra Cieplaka / 1998) oraz SEAS (spektakl ODYS-seas – reżyseria Leszek Bzdyl / 2004). W latach 2004-2006 Teatr Dada von Bzdülöw uczestniczy w projekcie Trans Danse Europe.

W latach 2000-2007 Teatr Dada związany był ze sceną teatralną Klubu Żak w Gdańsku, gdzie w 2002 roku zainicjował nowy festiwal teatrów tańca i tańca współczesnego pod nazwą Korporacja Tańca. W sezonie 2008-09 Teatr Dada współpracował z Teatrem Nowym w Łodzi.

Od 2008 roku Teatr Dada związany jest z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, na którego scenach miały miejsce premiery przedstawień: Czerwona trawa, Le Sacre, Duety nieistniejące, Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś, Enclave 4/7 oraz Transmigrazione di fermenti d’amore.

Spektakle poza Polską (2002-2013): Anglia, Belgia, Cypr, Chiny, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Indie, Irlandia, Islandia, Izrael, Korea Południowa, Litwa, Niemcy, Palestyna, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy, USA

powiązane

Ludzie

Katarzyna Chmielewska

Katarzyna Chmielewska

47 premiera w historii Teatru Dada von Bzdülöw, zespołu nieprzerwanie działającego w Gdańsku od 1992 roku, przemianowanego na potrzeby spektaklu INTRO na Narodowy Teatru Dada von Bzdülöw. INTRO wyreżyserowali liderzy artystyczni i założyciele Teatru Dada: Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska. W czteroosobowej obsadzie, obok Chmielewskiej i Bzdyla, zobaczymy Katarzynę Ustowską i Piotra Stanka, młodych tancerzy znanych już z prezentowanego na scenie Teatru Wybrzeże spektaklu ENCLAVE 4/7 w choreografii Roberto Olivana. Katarzyna Ustowska, absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku jest obecnie studentką Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, natomiast Piotr Stanek w 2016 roku będzie absolwentem krakowskiej PWST (bytomski wydział Teatru Tańca). Muzykę do spektaklu INTRO stworzył zespół NAGROBKI, czyli Maciej Salamon i Adam Witkowski, artyści wizualni i wykładowcy Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Akademii Sztuki w Szczecinie. Kostiumy zaprojektowała Katarzyna Piątek, a reżyserię świateł przeprowadził stały współtwórca Teatru Dada – Michał Kołodziej. W atmosferę spektaklu najlepiej wprowadzą słowa jego bohaterów: Zorana Vukmirović: Chciałabym powiedzieć że chorwacki nacjonalizm zszedł na psy Nazira Ibtihadż: Fundament, fundamenty, fundamentalizm Mordechaj Apert: Pokłoń się ziemi tchórzliwie opuszczonej przez lud Twój Kerim Isłambiek Adłan Baszyr Mamed Kacajew: Polskę kocham szczerze oraz dadaistyczne w swojej naturze wprowadzenie do spektaklu: INTRO, spektakl Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw, Anno Domini 2015, czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie: Był, Jest i Będzie. 99 lat po emanacji Dada w Zürichu (AD 1916), któremu towarzyszył zapach krwi z okopów pod Verdun, narodowe uniesienia, oraz objawienia fatimskie, Azazel, czy jak go tam zwą talmudyści i islamiści, zagościł w Polsce. Pod skrzydłami Azazela Polska stała się tezą, syntezą i antytezą jednocześnie. Pod władzą Azazela w Polaku wzrasta przekonanie, że JEDEN znaczy więcej niż WIELE. Teatr Dada, natchniony Duchem Dada, postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać się w twarz Aniołowi Śmierci. W spektaklu INTRO Teatr Dada von Bzdülöw zarówno szyderczo, jak i rozpaczliwie wykrzykuje: Dada is Polska!!! W krzyku i tańczeniu Teatrowi Dada von Bzdülöw towarzyszy zespół muzyczny Nagrobki. reżyseria: Leszek Bzdyl & Katarzyna Chmielewska choreografia i wykonie: Katarzyna Chmielewska, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek muzyka, scenografia, wideo: Nagrobki (Maciek Salamon, Adam Witkowski) kostiumy: Katarzyna Piątek reżyseria świateł: Michał Kołodziej produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk    przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska *** Teatr Dada von Bzdülöw www.teatrdada.pl NAGROBKI Zespół muzyczny Nagrobki tworzą: Adam Witkowski i Maciej Salamon (Adam gra na bębnach i śpiewa, Maciek gra na gitarze i też śpiewa, obaj piszą muzykę i teksty). Formacja powstała jako side-projekt ich macierzystego zespołu Gówno. 1 stycznia 2014 ukazała się pierwsza płyta zespołu zatytułowana: Pańskie Wersety, która bezspornie i całkowicie obiektywnie była również pierwszą polską płytą roku 2014, a jej cały nakład (17 sztuk!!!) wyprzedał się zaledwie w kilka minut. Po tym spektakularnym sukcesie zespół zabrał się za całkowicie poważną pracę nad nowym materiałem, utrzymanym w autorskiej stylistyce nekropolo. Muzyka tworzona przez Nagrobki, to wypadkowa zimnej fali i noisu, a przekaz tekstowy to miks black metalu i kreskówek ze Scoobie Doo w roli głównej. Katarzyna Ustowska – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz Northern School of Contemporary Dance (University of Kent/Wielka Brytania, 2012). Po ukończeniu studiów wraz z zespołem Verve’12 (Wielka Brytania) brała udział w spektaklach choreografów: Milan Kozánek, Lea Anderson i Akram Khan. Od tego czasu pracuje niezależnie w kraju i zagranicą. W 2013 roku zrealizowała solo Hydra w ramach programu Rezydencja/premiera 2013 (Klub Żak, Gdańsk) pod opieką artystyczną Roberto Zappalà/Włochy. W ostatnich latach jako tancerka współpracowała m.in. z choreografami: Roberto Oliván (ENCLAVE 4/7), Ivgi & Greben (This is not a love song). Od 2006 roku pracuje z dziećmi i młodzieżą. Prowadzi zajęcia z technik tańca współczesnego, improwizacji, ruchu i choreografii – poszukując nowych wzorów uczenia się i porozumienia poprzez ruch. Jest laureatką I nagrody w konkursie Dolina Kreatywna (TVP Kultura) oraz II w konkursie 3… 2…1… TANIEC! (Krakowski Teatr Tańca). Stypendystka Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatka nagrody Prezydenta Miasta Sopotu dla Młodych Twórców (Sopocka Muza). Obecnie studiuje w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst (Master of Arts in Contemporary Dance Education), Frankfurt nad Menem/Niemcy. Z Teatrem Dada von Bzdülöw współpracuje od 2013 roku. Występuje w spektaklu  wyreżyserowanym przez Roberto Olivana – Enclave 4/7. Piotr Stanek– student V roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Kształci się pod okiem m.in.: Jacka Łumińskiego, Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, Janusza Skubaczkowskiego, Ilony Trybuły, Louise Frank, Jerzego Sthura, Błażeja Peszka, Bolesława Brzozowskiego, Jerzego Święcha, Iwony Olszowskiej. W 2014 m.in. wystąpił spektaklu dyplomowym WTT w tytułowej roli w Ubu Król Alfreda Jarry w reżyserii Jerzego Stura oraz w spektaklu Zrabowali mi składaka zrealizowanym w ramach rezydencji Gdańskiego Festiwalu Tańca. Uczestnik Ogólnopolskich Eliminacji konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy 2013 gdzie zdobył nagrodę publiczności. Teatr Dada von Bzdülöw – założony przez choreografa i reżysera – Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę – Katarzynę Chmielewską, działa w Gdańsku nieprzerwanie od 1992 roku. Teatr Dada von Bzdülöw zrealizował dotychczas 46 premierowych przedstawień. Z tych, które nie są już w repertuarze, a które pokazywane były z powodzeniem w Polsce i za granicą należy wymienić: Nie było, nie będzie, czyli nie ma, Uff…!, Drop Dead Gorgeous (koprodukcja z Vincent Dance Theatre), Magnolia, Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (a la Gombrowicz), Faktor T. W dorobku zespołu Teatru Dada są również międzynarodowe produkcje i wydarzenia artystyczne realizowane w Niemczech, Belgii, Szwecji i Anglii. Do najważniejszych zaliczyć należy: Landscape X w Sztokholmie (przedstawienie The Rape of Europe w reżyserii Piotra Cieplaka / 1998) oraz SEAS (spektakl ODYS-seas – reżyseria Leszek Bzdyl / 2004). W latach 2004-2006 Teatr Dada von Bzdülöw uczestniczy w projekcie Trans Danse Europe. W latach 2000-2007 Teatr Dada związany był ze sceną teatralną Klubu Żak w Gdańsku, gdzie w 2002 roku zainicjował nowy festiwal teatrów tańca i tańca współczesnego pod nazwą Korporacja Tańca. W sezonie 2008-09 Teatr Dada współpracował z Teatrem Nowym w Łodzi. Od 2008 roku Teatr Dada związany jest z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, na którego scenach miały miejsce premiery przedstawień: Czerwona trawa, Le Sacre, Duety nieistniejące, Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś, Enclave 4/7 oraz Transmigrazione di fermenti d’amore. Spektakle poza Polską (2002-2013): Anglia, Belgia, Cypr, Chiny, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Indie, Irlandia, Islandia, Izrael, Korea Południowa, Litwa, Niemcy, Palestyna, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy, USA

Leszek Bzdyl

Leszek Bzdyl

47 premiera w historii Teatru Dada von Bzdülöw, zespołu nieprzerwanie działającego w Gdańsku od 1992 roku, przemianowanego na potrzeby spektaklu INTRO na Narodowy Teatru Dada von Bzdülöw. INTRO wyreżyserowali liderzy artystyczni i założyciele Teatru Dada: Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska. W czteroosobowej obsadzie, obok Chmielewskiej i Bzdyla, zobaczymy Katarzynę Ustowską i Piotra Stanka, młodych tancerzy znanych już z prezentowanego na scenie Teatru Wybrzeże spektaklu ENCLAVE 4/7 w choreografii Roberto Olivana. Katarzyna Ustowska, absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku jest obecnie studentką Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, natomiast Piotr Stanek w 2016 roku będzie absolwentem krakowskiej PWST (bytomski wydział Teatru Tańca). Muzykę do spektaklu INTRO stworzył zespół NAGROBKI, czyli Maciej Salamon i Adam Witkowski, artyści wizualni i wykładowcy Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Akademii Sztuki w Szczecinie. Kostiumy zaprojektowała Katarzyna Piątek, a reżyserię świateł przeprowadził stały współtwórca Teatru Dada – Michał Kołodziej. W atmosferę spektaklu najlepiej wprowadzą słowa jego bohaterów: Zorana Vukmirović: Chciałabym powiedzieć że chorwacki nacjonalizm zszedł na psy Nazira Ibtihadż: Fundament, fundamenty, fundamentalizm Mordechaj Apert: Pokłoń się ziemi tchórzliwie opuszczonej przez lud Twój Kerim Isłambiek Adłan Baszyr Mamed Kacajew: Polskę kocham szczerze oraz dadaistyczne w swojej naturze wprowadzenie do spektaklu: INTRO, spektakl Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw, Anno Domini 2015, czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie: Był, Jest i Będzie. 99 lat po emanacji Dada w Zürichu (AD 1916), któremu towarzyszył zapach krwi z okopów pod Verdun, narodowe uniesienia, oraz objawienia fatimskie, Azazel, czy jak go tam zwą talmudyści i islamiści, zagościł w Polsce. Pod skrzydłami Azazela Polska stała się tezą, syntezą i antytezą jednocześnie. Pod władzą Azazela w Polaku wzrasta przekonanie, że JEDEN znaczy więcej niż WIELE. Teatr Dada, natchniony Duchem Dada, postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać się w twarz Aniołowi Śmierci. W spektaklu INTRO Teatr Dada von Bzdülöw zarówno szyderczo, jak i rozpaczliwie wykrzykuje: Dada is Polska!!! W krzyku i tańczeniu Teatrowi Dada von Bzdülöw towarzyszy zespół muzyczny Nagrobki. reżyseria: Leszek Bzdyl & Katarzyna Chmielewska choreografia i wykonie: Katarzyna Chmielewska, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek muzyka, scenografia, wideo: Nagrobki (Maciek Salamon, Adam Witkowski) kostiumy: Katarzyna Piątek reżyseria świateł: Michał Kołodziej produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk    przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska *** Teatr Dada von Bzdülöw www.teatrdada.pl NAGROBKI Zespół muzyczny Nagrobki tworzą: Adam Witkowski i Maciej Salamon (Adam gra na bębnach i śpiewa, Maciek gra na gitarze i też śpiewa, obaj piszą muzykę i teksty). Formacja powstała jako side-projekt ich macierzystego zespołu Gówno. 1 stycznia 2014 ukazała się pierwsza płyta zespołu zatytułowana: Pańskie Wersety, która bezspornie i całkowicie obiektywnie była również pierwszą polską płytą roku 2014, a jej cały nakład (17 sztuk!!!) wyprzedał się zaledwie w kilka minut. Po tym spektakularnym sukcesie zespół zabrał się za całkowicie poważną pracę nad nowym materiałem, utrzymanym w autorskiej stylistyce nekropolo. Muzyka tworzona przez Nagrobki, to wypadkowa zimnej fali i noisu, a przekaz tekstowy to miks black metalu i kreskówek ze Scoobie Doo w roli głównej. Katarzyna Ustowska – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz Northern School of Contemporary Dance (University of Kent/Wielka Brytania, 2012). Po ukończeniu studiów wraz z zespołem Verve’12 (Wielka Brytania) brała udział w spektaklach choreografów: Milan Kozánek, Lea Anderson i Akram Khan. Od tego czasu pracuje niezależnie w kraju i zagranicą. W 2013 roku zrealizowała solo Hydra w ramach programu Rezydencja/premiera 2013 (Klub Żak, Gdańsk) pod opieką artystyczną Roberto Zappalà/Włochy. W ostatnich latach jako tancerka współpracowała m.in. z choreografami: Roberto Oliván (ENCLAVE 4/7), Ivgi & Greben (This is not a love song). Od 2006 roku pracuje z dziećmi i młodzieżą. Prowadzi zajęcia z technik tańca współczesnego, improwizacji, ruchu i choreografii – poszukując nowych wzorów uczenia się i porozumienia poprzez ruch. Jest laureatką I nagrody w konkursie Dolina Kreatywna (TVP Kultura) oraz II w konkursie 3… 2…1… TANIEC! (Krakowski Teatr Tańca). Stypendystka Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatka nagrody Prezydenta Miasta Sopotu dla Młodych Twórców (Sopocka Muza). Obecnie studiuje w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst (Master of Arts in Contemporary Dance Education), Frankfurt nad Menem/Niemcy. Z Teatrem Dada von Bzdülöw współpracuje od 2013 roku. Występuje w spektaklu  wyreżyserowanym przez Roberto Olivana – Enclave 4/7. Piotr Stanek– student V roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Kształci się pod okiem m.in.: Jacka Łumińskiego, Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, Janusza Skubaczkowskiego, Ilony Trybuły, Louise Frank, Jerzego Sthura, Błażeja Peszka, Bolesława Brzozowskiego, Jerzego Święcha, Iwony Olszowskiej. W 2014 m.in. wystąpił spektaklu dyplomowym WTT w tytułowej roli w Ubu Król Alfreda Jarry w reżyserii Jerzego Stura oraz w spektaklu Zrabowali mi składaka zrealizowanym w ramach rezydencji Gdańskiego Festiwalu Tańca. Uczestnik Ogólnopolskich Eliminacji konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy 2013 gdzie zdobył nagrodę publiczności. Teatr Dada von Bzdülöw – założony przez choreografa i reżysera – Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę – Katarzynę Chmielewską, działa w Gdańsku nieprzerwanie od 1992 roku. Teatr Dada von Bzdülöw zrealizował dotychczas 46 premierowych przedstawień. Z tych, które nie są już w repertuarze, a które pokazywane były z powodzeniem w Polsce i za granicą należy wymienić: Nie było, nie będzie, czyli nie ma, Uff…!, Drop Dead Gorgeous (koprodukcja z Vincent Dance Theatre), Magnolia, Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (a la Gombrowicz), Faktor T. W dorobku zespołu Teatru Dada są również międzynarodowe produkcje i wydarzenia artystyczne realizowane w Niemczech, Belgii, Szwecji i Anglii. Do najważniejszych zaliczyć należy: Landscape X w Sztokholmie (przedstawienie The Rape of Europe w reżyserii Piotra Cieplaka / 1998) oraz SEAS (spektakl ODYS-seas – reżyseria Leszek Bzdyl / 2004). W latach 2004-2006 Teatr Dada von Bzdülöw uczestniczy w projekcie Trans Danse Europe. W latach 2000-2007 Teatr Dada związany był ze sceną teatralną Klubu Żak w Gdańsku, gdzie w 2002 roku zainicjował nowy festiwal teatrów tańca i tańca współczesnego pod nazwą Korporacja Tańca. W sezonie 2008-09 Teatr Dada współpracował z Teatrem Nowym w Łodzi. Od 2008 roku Teatr Dada związany jest z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, na którego scenach miały miejsce premiery przedstawień: Czerwona trawa, Le Sacre, Duety nieistniejące, Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś, Enclave 4/7 oraz Transmigrazione di fermenti d’amore. Spektakle poza Polską (2002-2013): Anglia, Belgia, Cypr, Chiny, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Indie, Irlandia, Islandia, Izrael, Korea Południowa, Litwa, Niemcy, Palestyna, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy, USA

Piotr Stanek

Piotr Stanek

  • tancerz

47 premiera w historii Teatru Dada von Bzdülöw, zespołu nieprzerwanie działającego w Gdańsku od 1992 roku, przemianowanego na potrzeby spektaklu INTRO na Narodowy Teatru Dada von Bzdülöw. INTRO wyreżyserowali liderzy artystyczni i założyciele Teatru Dada: Leszek Bzdyl i Katarzyna Chmielewska. W czteroosobowej obsadzie, obok Chmielewskiej i Bzdyla, zobaczymy Katarzynę Ustowską i Piotra Stanka, młodych tancerzy znanych już z prezentowanego na scenie Teatru Wybrzeże spektaklu ENCLAVE 4/7 w choreografii Roberto Olivana. Katarzyna Ustowska, absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku jest obecnie studentką Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, natomiast Piotr Stanek w 2016 roku będzie absolwentem krakowskiej PWST (bytomski wydział Teatru Tańca). Muzykę do spektaklu INTRO stworzył zespół NAGROBKI, czyli Maciej Salamon i Adam Witkowski, artyści wizualni i wykładowcy Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Akademii Sztuki w Szczecinie. Kostiumy zaprojektowała Katarzyna Piątek, a reżyserię świateł przeprowadził stały współtwórca Teatru Dada – Michał Kołodziej. W atmosferę spektaklu najlepiej wprowadzą słowa jego bohaterów: Zorana Vukmirović: Chciałabym powiedzieć że chorwacki nacjonalizm zszedł na psy Nazira Ibtihadż: Fundament, fundamenty, fundamentalizm Mordechaj Apert: Pokłoń się ziemi tchórzliwie opuszczonej przez lud Twój Kerim Isłambiek Adłan Baszyr Mamed Kacajew: Polskę kocham szczerze oraz dadaistyczne w swojej naturze wprowadzenie do spektaklu: INTRO, spektakl Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw, Anno Domini 2015, czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie: Był, Jest i Będzie. 99 lat po emanacji Dada w Zürichu (AD 1916), któremu towarzyszył zapach krwi z okopów pod Verdun, narodowe uniesienia, oraz objawienia fatimskie, Azazel, czy jak go tam zwą talmudyści i islamiści, zagościł w Polsce. Pod skrzydłami Azazela Polska stała się tezą, syntezą i antytezą jednocześnie. Pod władzą Azazela w Polaku wzrasta przekonanie, że JEDEN znaczy więcej niż WIELE. Teatr Dada, natchniony Duchem Dada, postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać się w twarz Aniołowi Śmierci. W spektaklu INTRO Teatr Dada von Bzdülöw zarówno szyderczo, jak i rozpaczliwie wykrzykuje: Dada is Polska!!! W krzyku i tańczeniu Teatrowi Dada von Bzdülöw towarzyszy zespół muzyczny Nagrobki. reżyseria: Leszek Bzdyl & Katarzyna Chmielewska choreografia i wykonie: Katarzyna Chmielewska, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek muzyka, scenografia, wideo: Nagrobki (Maciek Salamon, Adam Witkowski) kostiumy: Katarzyna Piątek reżyseria świateł: Michał Kołodziej produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk    przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska *** Teatr Dada von Bzdülöw www.teatrdada.pl NAGROBKI Zespół muzyczny Nagrobki tworzą: Adam Witkowski i Maciej Salamon (Adam gra na bębnach i śpiewa, Maciek gra na gitarze i też śpiewa, obaj piszą muzykę i teksty). Formacja powstała jako side-projekt ich macierzystego zespołu Gówno. 1 stycznia 2014 ukazała się pierwsza płyta zespołu zatytułowana: Pańskie Wersety, która bezspornie i całkowicie obiektywnie była również pierwszą polską płytą roku 2014, a jej cały nakład (17 sztuk!!!) wyprzedał się zaledwie w kilka minut. Po tym spektakularnym sukcesie zespół zabrał się za całkowicie poważną pracę nad nowym materiałem, utrzymanym w autorskiej stylistyce nekropolo. Muzyka tworzona przez Nagrobki, to wypadkowa zimnej fali i noisu, a przekaz tekstowy to miks black metalu i kreskówek ze Scoobie Doo w roli głównej. Katarzyna Ustowska – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008) oraz Northern School of Contemporary Dance (University of Kent/Wielka Brytania, 2012). Po ukończeniu studiów wraz z zespołem Verve’12 (Wielka Brytania) brała udział w spektaklach choreografów: Milan Kozánek, Lea Anderson i Akram Khan. Od tego czasu pracuje niezależnie w kraju i zagranicą. W 2013 roku zrealizowała solo Hydra w ramach programu Rezydencja/premiera 2013 (Klub Żak, Gdańsk) pod opieką artystyczną Roberto Zappalà/Włochy. W ostatnich latach jako tancerka współpracowała m.in. z choreografami: Roberto Oliván (ENCLAVE 4/7), Ivgi & Greben (This is not a love song). Od 2006 roku pracuje z dziećmi i młodzieżą. Prowadzi zajęcia z technik tańca współczesnego, improwizacji, ruchu i choreografii – poszukując nowych wzorów uczenia się i porozumienia poprzez ruch. Jest laureatką I nagrody w konkursie Dolina Kreatywna (TVP Kultura) oraz II w konkursie 3… 2…1… TANIEC! (Krakowski Teatr Tańca). Stypendystka Prezydenta Miasta Sopotu oraz laureatka nagrody Prezydenta Miasta Sopotu dla Młodych Twórców (Sopocka Muza). Obecnie studiuje w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst (Master of Arts in Contemporary Dance Education), Frankfurt nad Menem/Niemcy. Z Teatrem Dada von Bzdülöw współpracuje od 2013 roku. Występuje w spektaklu  wyreżyserowanym przez Roberto Olivana – Enclave 4/7. Piotr Stanek– student V roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Kształci się pod okiem m.in.: Jacka Łumińskiego, Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, Janusza Skubaczkowskiego, Ilony Trybuły, Louise Frank, Jerzego Sthura, Błażeja Peszka, Bolesława Brzozowskiego, Jerzego Święcha, Iwony Olszowskiej. W 2014 m.in. wystąpił spektaklu dyplomowym WTT w tytułowej roli w Ubu Król Alfreda Jarry w reżyserii Jerzego Stura oraz w spektaklu Zrabowali mi składaka zrealizowanym w ramach rezydencji Gdańskiego Festiwalu Tańca. Uczestnik Ogólnopolskich Eliminacji konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy 2013 gdzie zdobył nagrodę publiczności. Teatr Dada von Bzdülöw – założony przez choreografa i reżysera – Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę – Katarzynę Chmielewską, działa w Gdańsku nieprzerwanie od 1992 roku. Teatr Dada von Bzdülöw zrealizował dotychczas 46 premierowych przedstawień. Z tych, które nie są już w repertuarze, a które pokazywane były z powodzeniem w Polsce i za granicą należy wymienić: Nie było, nie będzie, czyli nie ma, Uff…!, Drop Dead Gorgeous (koprodukcja z Vincent Dance Theatre), Magnolia, Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (a la Gombrowicz), Faktor T. W dorobku zespołu Teatru Dada są również międzynarodowe produkcje i wydarzenia artystyczne realizowane w Niemczech, Belgii, Szwecji i Anglii. Do najważniejszych zaliczyć należy: Landscape X w Sztokholmie (przedstawienie The Rape of Europe w reżyserii Piotra Cieplaka / 1998) oraz SEAS (spektakl ODYS-seas – reżyseria Leszek Bzdyl / 2004). W latach 2004-2006 Teatr Dada von Bzdülöw uczestniczy w projekcie Trans Danse Europe. W latach 2000-2007 Teatr Dada związany był ze sceną teatralną Klubu Żak w Gdańsku, gdzie w 2002 roku zainicjował nowy festiwal teatrów tańca i tańca współczesnego pod nazwą Korporacja Tańca. W sezonie 2008-09 Teatr Dada współpracował z Teatrem Nowym w Łodzi. Od 2008 roku Teatr Dada związany jest z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, na którego scenach miały miejsce premiery przedstawień: Czerwona trawa, Le Sacre, Duety nieistniejące, Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś, Enclave 4/7 oraz Transmigrazione di fermenti d’amore. Spektakle poza Polską (2002-2013): Anglia, Belgia, Cypr, Chiny, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Indie, Irlandia, Islandia, Izrael, Korea Południowa, Litwa, Niemcy, Palestyna, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy, USA

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close