
Fot. Iwona i Jarek Cieślikowcy.
Fot. Iwona i Jarek Cieślikowcy.
O spektaklu:
Po dziesięciu latach Teatr Dada von Bzdülöw oddaje Gombrowiczowi, co Gombrowicza jest.
Patrząc z dystansu na nasze dotychczasowe kreacje, zastanawia, jak wiele w nich było zdarzeń scenicznych korespondujących z jego artystycznym i filozoficznym przekazem: człowiek stwarza człowieka, dojrzałość musi dopełniać się niedojrzałością, ciasne walczy z szerokim…
Stale krążymy wokół tych samych tematów:
– zobaczyć siebie – to znaczy przejrzeć się w czyichś oczach
– wykreować swój wizerunek – to znaczy odcisnąć swoje piętno na innych.
Czytając Gombrowicza po raz kolejny, wyłania się z tej lektury specyficzny, emocjonalny taniec człowieka odartego z poezji. Ale Gombrowicz uwielbia paradoksy, więc u niego realne zamienia się w poezję, a poezja równie niespodziewanie zamienia się w abstrakcję.
Trzeba jednak zauważyć, że Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (à la Gombrowicz), to spektakl w pewnym sensie podejrzany, wymuszony, niejako histeryczny. Powstawał w niechęci do wielkości pisarza, bo ta wielkość przytłacza. Ale zarazem spektakl ten, to wyraz miłości do jego metodycznego szaleństwa w wydobywaniu się z nicości.
reżyseria: Leszek Bzdyl
choreografia i wykonanie: Katarzyna Chmielewska, Rafał Dziemidok, Leszek Bzdyl
muzyka: Mikołaj Trzaska
scenografia: Maciej Chojnacki
reżyseria świateł: Michał Kołodziej
produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw, Klub Żak – Gdańsk, Stowarzyszenie FREE.C.
koprodukcja: Teatr Miejski im. Gombrowicza w Gdyni, CK Zamek – Poznań, City of Helsinki Cultural Office
sponsorowane przez: Program Culture 2000 – EU, Direction Generale Education et Culture – Francja, Ministerstwo Kultury, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Mecenat Miasta Gdańska
Przedstawienie zrealizowane w ramach – Trans Danse Europe (koordynacja projektu – Les Hivernales, Awinion, Francja)