Dr hab., prof. UMFC
Doktor nauk humanistycznych, doktor habilitowana sztuk muzycznych, wykładowca akademicki, specjalizuje się w zakresie polskich tańców narodowych, juror konkursów tańca. Od 2019 roku dziekan Wydziału Tańca UMFC, absolwentka specjalności pedagogika baletu na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995), studiów podyplomowych w zakresie dziennikarstwa w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu (2001) oraz Podyplomowych Studiów Zarządzania Kulturą w Strukturach Unii Europejskiej w Instytucie Badań Literackich PAN (2017). Od 1995 roku wykładowca Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina, w latach 2012–2019 prodziekan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca UMFC, Kierownik Podyplomowych Studiów Teorii Tańca (2019). Tancerka-mim oraz pedagog tańca w Warszawskiej Operze Kameralnej (1996–2011), tancerka Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego (1990–1995), absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu (1990). Specjalizuje się w polskich tańcach narodowych. Współtwórca Forum Tańców Polskich (UMFC).
Klaudia Carlos-Machej wystąpiła w partiach solowych w pantomimach, opero-baletach i operach Warszawskiej Opery Kameralnej, takich jak: Galimatias Musicum KV 32, Le petits riens KV 299b, KV 299c, muz. W.A. Mozart, reż. R. Peryt – Bianca; Pantalon e Colombina KV 416, muz. W.A. Mozart, reż. J. Klonowski — Colombina; Pimpinione, muz. G. Telemann, reż. J. Stokalska; Il ballo delle ingrate, muz. C. Monteverdi, reż. R. Peryt; Alceste, muz. J.B. Lully, reż. J.C. Malgloire, R. Agnel; Eugeniusz Oniegin, muz. P. Czajkowski, reż. R. Peryt; Nędza uszczęśliwiona, muz. M. Kamieński, reż. J. Stokalska; Juliusz Cezar, muz. G.F. Haendel, reż. M. Grzesiński. Wzięła udział w spektaklach Warszawskiej Opery Kameralnej takich jak: Venus i Adonis, muz. J. Blow, reż. R. Peryt; Il Sant’Alessio, muz. S. Landi, reż. R. Peryt; Dido i Aeneas, muz. H. Purcell, reż. R. Peryt; Tetide in Sciro, muz. D. Scarlatti, reż. J. Stokalska; L’Amfiparnaso, muz. O. Vecchi, reż. G. Pimpiglione; Don Pasquale, muz. G. Donizetti, reż. J. Stokalska; Cyrulik Sewilski, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Włoszka w Algierze, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Semiramida, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Czarodziejski flet, muz. W.A. Mozart, reż. J. Stokalska; Jenufa, muz. L. Janacek, reż. J. Stokalska; Baltazar, muz. Z. Krauze, reż. R. Peryt; Qua vadis, muz. B. Matuszczak, reż. J. Stokalska; Antygona, muz. Z. Rudziński, reż. J. Kilian.
Publikacje:
UMFC (2013), „Aspiracje”: Kierunek Taniec. Warszawa, 1(35)/2014; „Вестник” Академии Русского балета им. А.Я. Вагановой / „Wiestnik”: Tradycja rosyjskiej szkoły tańca klasycznego w polskim szkolnictwie baletowym. Kontakty metodyczne. Sankt Petersburg 2015, Nr 6 (41); „Edukacja filozoficzna”: Sprawność ciała i ducha w starożytności. Wydanie specjalne. Warszawa 2016; Tańce polskie. Polonez, krakowiak. Warszawa, 2016. Redakcja; E. Raczyńska-Warzec: Lekcja tańca klasycznego w klasie V. Redakcja. DVD. Warszawa 2017; D. Piasecka: Literatura baletowa. Wzór odtwarzania. Redakcja. DVD, Warszawa 2017; Polskie tańce narodowe wartością kultury w dobie zaborów. Warszawa 2018. Tańce polskie. Kujawiak, oberek. Warszawa, 2020.
Prace choreograficzne:
W dworku szlacheckim muz. M. Szymanowska, K. Kurpiński, M. Kleofas Ogiński, AM im. Fryderyka Chopina (2006), Trzy gracje – tradycyjna muzyka hiszpańska, UMFC (2010), Mazur z Wesela w Ojcowie, muz. K. Kurpiński, Krakowiak muz. R. Smoczyński, Forum Tańców Polskich (2015), Mazur muz. M. Szymanowska, Forum Tańców Polskich UMFC (2016), Mazur z opery Halka St. Moniuszko Opera Wrocławska (2018), Koncert staropolski, muz. R. Twardowski, Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego (2019), Krakowiak muz. K. Szymanowski, Zaloty muz. Maria Szymanowska (2022), Mazur z opery Halka muz. St. Moniuszko (2023).
Klaudia Carlos-Machej prowadzi koncerty oraz gale baletowe i operowe, pracuje jako dziennikarka i prezenterka telewizyjna. Jest autorką audycji telewizyjnych poświęconych sztuce tańca i operze prezentowanych na antenie TVP Kultura oraz TVP Polonia: Cykl Baletownik (2018), Międzynarodowy Dzień Tańca. Balety Noverre’a (2022), Wesele w Oycowie.200 lat od premiery (2023); 75 lat Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” (2023); Opera buffa. VI Letni Festiwal Warszawskiej Opery Kameralnej (2023), 50 lat Polskiego Teatru Tańca (2023).
Bibliografia
- Biogram dr hab. Klaudii Carlos-Machej, prof. UMFC.
- Biogram dr hab. Klaudii Carlos-Machej, prof. UMFC, https://chopin.edu.pl/pracownicy/57_klaudia-carlos-machej