Ludzie tańca

Klaudia Carlos-Machej

  • tancerka
  • pedagożka
  • teoretyczka tańca
  • historyczka tańca
Zdjęcie: Klaudia Carlos-Machej

Na zdjęciu: Klaudia Carlos-Machej. Fot. Archiwum prywatne Klaudii Carlos-Machej / TVP

Wersja do druku

Udostępnij

Dr hab., prof. UMFC

Doktor nauk humanistycznych, doktor habilitowana sztuk muzycznych, wykładowca akademicki, specjalizuje się w zakresie polskich tańców narodowych, juror konkursów tańca. Od 2019 roku dziekan Wydziału Tańca UMFC, absolwentka spe­cjal­no­ści peda­go­gi­ka bale­tu na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995), stu­diów pody­plo­mo­wych w zakre­sie dzien­ni­kar­stwa w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu (2001) oraz Podyplomowych Studiów Zarządzania Kulturą w Strukturach Unii Europejskiej w Instytucie Badań Literackich PAN (2017). Od 1995 roku wykła­dow­ca Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina, w latach 2012–2019 pro­dzie­kan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca UMFC, Kierownik Podyplomowych Studiów Teorii Tańca (2019). Tan­cer­ka-mim oraz peda­gog tań­ca w Warszawskiej Operze Kameralnej (1996–2011), tancerka Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego (1990–1995), absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Poznaniu (1990). Specjalizuje się w pol­skich tań­cach naro­do­wych. Współtwórca Forum Tańców Polskich (UMFC).

Klaudia Carlos-Machej wystąpiła w partiach solo­wych w pan­to­mi­mach, ope­ro-bale­tach i ope­rach Warszawskiej Opery Kameralnej, takich jak: Galimatias Musicum KV 32, Le petits riens KV 299b, KV 299c, muz. W.A. Mozart, reż. R. Peryt – Bianca; Pantalon e Colombina KV 416, muz. W.A. Mozart, reż. J. Klonowski — Colombina; Pimpinione, muz. G. Telemann, reż. J. Stokalska; Il bal­lo del­le ingra­te, muz. C. Monteverdi, reż. R. Peryt; Alceste, muz. J.B. Lully, reż. J.C. Malgloire, R. Agnel; Eugeniusz Oniegin, muz. P. Czajkowski, reż. R. Peryt; Nędza uszczę­śli­wio­na, muz. M. Kamieński, reż. J. Stokalska; Juliusz Cezar, muz. G.F. Haendel, reż. M. Grzesiński. Wzięła udział w spek­ta­klach Warszawskiej Opery Kameralnej takich jak: Venus i Adonis, muz. J. Blow, reż. R. Peryt; Il Sant’Alessio, muz. S. Landi, reż. R. Peryt; Dido i Aeneas, muz. H. Purcell, reż. R. Peryt; Tetide in Sciro, muz. D. Scarlatti, reż. J. Stokalska; L’Amfiparnaso, muz. O. Vecchi, reż. G. Pimpiglione; Don Pasquale, muz. G. Donizetti, reż. J. Stokalska; Cyrulik Sewilski, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Włoszka w Algierze, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Semiramida, muz. G. Rossini, reż. J. Stokalska; Czarodziejski flet, muz. W.A. Mozart, reż. J. Stokalska; Jenufa, muz. L. Janacek, reż. J. Stokalska; Baltazar, muz. Z. Krauze, reż. R. Peryt; Qua vadis, muz. B. Matuszczak, reż. J. Stokalska; Antygona, muz. Z. Rudziński, reż. J. Kilian.

Publikacje:

UMFC (2013), „Aspiracje”: Kierunek Taniec. Warszawa, 1(35)/2014; „Вестник” Академии Русского балета им.  А.Я. Вагановой / „Wiestnik”: Tradycja rosyj­skiej szko­ły tań­ca kla­sycz­ne­go w pol­skim szkol­nic­twie bale­to­wym. Kontakty meto­dycz­ne. Sankt Petersburg 2015, Nr 6 (41); „Edukacja filo­zo­ficz­na”: Sprawność cia­ła i ducha w sta­ro­żyt­no­ści. Wydanie spe­cjal­ne. Warszawa 2016; Tańce pol­skie. Polonez, kra­ko­wiak. Warszawa, 2016. Redakcja; E. Raczyńska-Warzec: Lekcja tań­ca kla­sycz­ne­go w kla­sie V. Redakcja. DVD. Warszawa 2017; D. Piasecka: Literatura bale­to­wa. Wzór odtwa­rza­nia.  Redakcja. DVD, Warszawa 2017; Polskie tań­ce naro­do­we war­to­ścią kul­tu­ry w dobie zabo­rów.  Warszawa 2018. Tańce pol­skie. Kujawiak, oberek. Warszawa, 2020.

Prace cho­re­ogra­ficz­ne:

W dwor­ku szla­chec­kim muz. M. Szymanowska, K. Kurpiński, M. Kleofas Ogiński, AM im. Fryderyka Chopina (2006), Trzy gra­cje – tra­dy­cyj­na muzy­ka hisz­pań­ska, UMFC (2010), Mazur z Wesela w Ojcowie, muz. K. Kurpiński, Krakowiak muz. R. Smoczyński, Forum Tańców Polskich (2015), Mazur muz. M. Szymanowska, Forum Tańców Polskich UMFC (2016), Mazur z opery Halka St. Moniuszko Opera Wrocławska (2018), Koncert sta­ro­pol­ski, muz. R. Twardowski, Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. T. Sygietyńskiego (2019), Krakowiak muz.  K. Szymanowski, Zaloty muz. Maria Szymanowska (2022), Mazur z opery Halka muz. St. Moniuszko (2023).

Klaudia Carlos-Machej prowadzi koncerty oraz gale baletowe i operowe, pra­cu­je jako dzien­ni­kar­ka i pre­zen­ter­ka tele­wi­zyj­na. Jest autorką audycji telewizyjnych poświęconych sztuce tańca i operze prezentowanych na antenie TVP Kultura oraz TVP Polonia: Cykl Baletownik (2018), Międzynarodowy Dzień Tańca. Balety Noverre’a (2022), Wesele w Oycowie.200 lat od premiery (2023); 75 lat Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” (2023); Opera buffa. VI Letni Festiwal Warszawskiej Opery Kameralnej (2023), 50 lat Polskiego Teatru Tańca (2023).

Bibliografia

  1. Biogram dr hab. Klaudii Carlos-Machej, prof. UMFC.
  2. Biogram dr hab. Klaudii Carlos-Machej, prof. UMFC, https://chopin.edu.pl/pracownicy/57_klaudia-carlos-machej
Zdjęcie
Na zdjęciu: dziekan dr hab. Klaudia Carlos-Machej, prof. UMFC. Fotografia: Karpati & Zarewicz

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close