Podlaskie Stowarzyszenie Tańca zaprasza na czwarty dzień 20. edycji Festiwalu Tańca Współczesnego Kalejdoskop. Festiwal odbędzie się w dniach 1–4 czerwca w Białymstoku, a na tegoroczny program złożą się spektakle, warsztaty, spotkania i wiele innych atrakcji.
4 czerwca przed południem odbędzie się niedzielne śniadanie w stylu podlaskim oraz warsztaty taneczne, które poprowadzi Katarzyna Leszek i Alexey Torgunakov. Na godz. 16.30 zaplanowany jest plenerowy pokaz spektaklu Organizm / Materia w choreografii Witolda Jurewicza, zaś o godz. 18.00 Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark zaprezentuje spektakl Bestie.
Portal taniecPOLSKA.pl jest patronem medialnym tego festiwalu.
Program czwartego dnia Festiwalu Kalejdoskop:
Dzień rozpocznie się Niedzielnym Śniadaniem w stylu podlaskim o 9.30 w BTL Lalki. W międzyczasie ponownie będą odbywały się warsztaty taneczne.
WARSZTATY TANECZNE
O godz. 10.00 rozpocznie się warsztat taneczny z Katarzyną Leszek w SDK DanceOFFnia, który potrwa do godz. 11.30.
Warsztat podzielony będzie na dwie części – pierwsze 45 minut zajęć poświęcone zostanie na proces improwizowany, a drugie na naukę części repertuaru ze spektaklu holy melancholy w reżyserii i choreografii Katarzyny Leszek. Warsztat nastawiony jest na eksplorację ciała w ruchu, która opiera się na pracy z różnorodnością jakości, rytmem, fakturą i przepływem. Prowadząca wykorzystuje improwizację zarówno jako narzędzia, jak i doświadczenia budującego w jednostce indywidualność. Następnie używa jej w choreografii oraz schematach ruchowych opartych na szeroko pojętym języku tańca współczesnego. Warsztat zgłębia jednostkowość w ruchu i wspiera budowanie własnych systemów działań oraz wrażeń odpowiadających konkretnym jakościom ruchowym w relacji do przestrzeni, osób się w niej znajdujących i własnego ciała. Bada granice i eksploruje decyzyjność. Zaprasza do poznania i zatopienia się we wciąż odkrywanym przez autorkę języku ruchowym.
Następnie, w tym samym miejscu w godz. 11.40-13.10 Alexey Torgunakow poprowadzi kolejny warsztat taneczny z tańca neoklasycznego. Jego uczestnicy będą mogli poszerzyć klasyczne formy, czerpiąc inspiracje z technik tańca współczesnego, a także uwzględniając charakterystyczne elementy tańca współczesnego. Zajęcia składają się z rozgrzewki i krótkich kombinacji, których celem jest przygotowanie tancerza i jego ciała do wykonania rozszerzonej choreografii tanecznej, której tancerze nauczą się pod koniec zajęć. Tancerze, którzy są zaznajomieni z technikami tańca klasycznego lub którzy kiedykolwiek zetknęli się z technikami tańca neoklasycznego, będą mieć możliwość wypróbowania choreografii neoklasycznej, którą tworzy Alexey w oparciu o jego wieloletnie doświadczenie taneczne. Tancerze niemający doświadczenia w tańcu klasycznym i neoklasycznym będą mieć okazję zapoznać się z elementami choreograficznymi tych stylów, co poszerzy ich wiedzę i wzbogaci ich słownictwo choreograficzne.
Cennik warsztatów:
Karnet za cztery zajęcia po 1,5 h – 160 zł
1 lekcja 1,5 h – 60 zł
2 lekcje 1,5 h – 55 zł
3 lekcje 1,5 h – 50 zł
4 lekcje 1,5 h – 45 zł
SPEKTAKLE
Pierwszy niedzielny spektakl zrealizowany zostanie w plenerze. O godz. 16.30 na skwerze pomiędzy BTL a wzgórzem św. Magdaleny zaprezentowany zostanie Organizm / Materia w choreografii Witolda Jurewicza.
Scenerią choreografii Witolda Jurewicza jest gęsta zieleń. Premiera spektaklu odbyła się w zabytkowym Parku Helenów w Łodzi. Jego założeniem jest wpisanie choreografii opartej na organicznym ruchu w otoczenie natury. Kontrastujące z zielenią parku kostiumy zostały zaprojektowane i ręcznie malowane przez Aleksandrę Kmiecik. Oryginalną muzykę do spektaklu stworzył Bartosz Straburzyński.
Realizatorzy:
Choreografia: Witold Jurewicz
Współpraca: Jacek Owczarek
Taniec: Anna Brykowska, Karolina Łykowska, Patryk Laudański, Maria Łozińska, Karolina Adaszek, Aleksandra Łuczak, Aleksandra Kępińska, Maria Lenczewska
Muzyka: Bartosz Straburzyński
Produkcja: Teofila Włodarczyk
Witold Jurewicz – choreograf, pedagog i performer. Dyrektor Teatru Tańca Alter w Kaliszu, dla którego stworzył ponad 50 spektakli. W latach 1992– 2008 dyrektor artystyczny festiwalu Międzynarodowe Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu, jednego z najważniejszych festiwali tańca współczesnego w Polsce. Od dwóch dekad regularnie współpracuje z teatrami dramatycznymi, tworząc choreografię i ruch sceniczny. Były to m.in. Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr Polski w Poznaniu, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatr im. S. Jaracza, Teatr Powszechny i Teatr Nowy w Łodzi, Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wlkp., Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie. Performer w projekcie Festiwal Era Schaeffera, z którym występował w Polsce i za granicą. Od 2008 wykłada na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, gdzie w 2012 uzyskał stopień doktora. Uczył na festiwalach i warsztatach tańca współczesnego w Polsce, Niemczech, Holandii, Białorusi, Rosji, Izraelu, Szwecji i na Litwie. Autor programu nauczania tańca współczesnego i teorii ruchu. Twórca techniki ruchu wykorzystującej punkt podparcia i pracę z ciężarem jako podstawy ruchu zgodnego z indywidualną motoryką ciała.
Więcej: https://www.facebook.com/events/911988099864310
Festiwal zwieńczy spektakl Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark zatytułowany Bestie, który odbędzie się o godz. 18.00 w Uniwersyteckim Centrum Kultury.
Po spektaklu, o godz. 19.30 w kawiarni teatralnej BTL Lalki odbędą się rozmowy po tańcu.
O spektaklu:
Jednym z zadań freudowskiej psychoanalizy jest pozbawienie człowieka złudzeń na temat jego własnego życia. Proces ujawniania treści o nas samych, które poprzez rozmaite traumy, ale i samo wychowanie, zostały zepchnięte do nieświadomości, nie jest prosty. Wywołuje nieunikniony konflikt i stan niepogodzenia. W Bestiach artyści chcą przyjrzeć się zagadnieniu popędu, który skupia jak w soczewce wymianę między tym, co w nas biologiczne i psychiczne. Pobudzenie wychodzące z naszego wnętrza przeistacza się w psychiczną reprezentację. W koncepcji Anny Piotrowskiej tytułowe „bestie” kryją się w każdym z nas, a nasze nieprzyzwolenia, zahamowania, brak odwagi do spełniania marzeń i fantazji, powodują, że stajemy się bestiami zarówno dla samych siebie, jak i dla otoczenia. Inspiracją do pracy nad Bestiami była również charakterystyczna w twórczości Brunona Schulza siła obserwacji. Efemeryczne refleksje zakłócające działanie, uważność i sztuka przypatrywania się czy wręcz podglądania – intrygują i inspirują reżyserkę wraz z zaangażowanymi artystami w procesie tworzenia spektaklu. Schulz swoją postawą i wrażliwością zachęca bowiem do obserwacji świata. Świat rysunków, tekstów literackich i wyborów życiowych Artysty, wzmacnia wiarę w moc wyobrażeń i konsekwencję nadchodzącej przemiany. Z tej perspektywy ciekawe jest zauważenie jego wszechobecnej „postawy obserwatora”, który w wymiarze symbolicznym kuląc się na czworakach, z ciekawością, pragnieniem i niemocą osiągnięcia celu, przygląda się swojemu życiu, fascynacjom i fantazjom.
Dzieła Brunona Schulza są interesujące z punktu widzenia psychoanalizy nie tylko dlatego, że są przykładem na to, iż sztuka odzwierciedla głębokie tendencje osobowościowe i często przedstawia sublimowane zaspokojenie nieodpowiednio ukierunkowanych popędów instynktownych, ale również z tego powodu, że Schulz jest pisarzem i artystą grafikiem i na obu tych polach ujawnia motyw, który wyraźnie odgrywa dominującą rolę w jego naturze – jest nim intensywna tendencja masochistyczna.
Jerzy Jarzębski, Bruno Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Biblioteka Narodowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989, s. 5.
Koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska,
Kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Julia Lewandowska, Łukasz Szleszyński, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło, Daniel Zych,
Asystentka: Sabina Letner,
Reżyseria światła: Paweł Murlik,
Muzyka: Michał Mackiewicz,
Research / udźwiękowienie: Anna Piotrowska,
Space & costume design: Anna Piotrowska,
Wykonanie kostiumów: Atelier Bronisława Cichy,
Realizacja światła: Dastin Greczyło,
Realizacja dźwięku: Jakub Ritter,
Ekipa techniczna: Krzysztof Soszka, Kuba Zapartowicz,
Grafika: Małgorzata Piotrowska,
Fotografia: Aleksandra Staszczyk,
Premiera: 1 października 2022, Scena Cechownia, Teatr Rozbark, Bytom.
Uwaga: Podczas spektaklu występują elementy nagości.
Doktor w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie rytmiki i tańca, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, tancerka, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca – eferte, założycielka “mufmi” w Warszawie (1995 r). Od 1996 roku stworzyła ponad 130 autorskich choreografii i przedstawień. Obecnie dyrektorka Teatru Rozbark, adiunkt Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, w latach 2019-2023 prodziekan Wydziału. Otrzymała nagrodę Województwa Śląskiego „Złotą Maskę 2016” za całokształt pracy, za reżyserie i choreografie spektakli dla Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK w 2015 roku Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych. We wrześniu 2015 roku spektakl w reżyserii Anny Piotrowskiej i wykonaniu Łukasza Pawłowskiego toniejestpostawartystyczna! czyli premiery nie będzie! zdobył Grand Prix XIII Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie i Nagrodę Główną 3. Koszalińskich Ogólnopolskich Dni Monodramu. Spektakl bless the king_nieliryczna pieśń otrzymał nagrodę na Festiwalu SzekspirOFF 2018 w Gdańsku. W tym roku otrzymała Nagrodę Teatralną „Złotą Maskę” w Województwie Śląskim w kategorii Choreografia / Ruch sceniczny za choreografię spektaklu GEMINI tryptyk oraz Policzalni w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark. W tym roku została ponownie nominowana do nagrody teatralnej woj. śląskiego za spektakle: Bestie i Panny z Przyszłości.
Artystycznie Piotrowska zainteresowana jest improwizacją i pogłębianiem świadomości ciała i umysłu jako narzędzia zwielokrotnionej, wielofunkcyjnej obserwacji. Poszukuje relacji obiektywnego ciała w kategorii, którą nazwała „onebodyspacerecognizer”. Od wielu lat zajmuje się zagadnieniem pracy procesowej odkrywając m.in. narzędzia zgłębiające laboratoryjną pracę nad tekstem, kreacją postaci, jak również wzmacniając doświadczenia w podwyższonych stanach ciała i umysłu, poprzez działanie na wyobrażeniach i emocjach, które wpływają na kreację ruchu i poszukiwanie kanałów energetycznych uwalniających sam taniec.
Kalejdoskop jest największym festiwalem tańca współczesnego w północno-wschodniej Polsce i jedynym tego typu w Białymstoku. Wydarzenie od lat niezmiennie kształtuje świadomość tancerzy i gusta publiczności. W ramach tegorocznej edycji, na deskach białostockich scen pojawią się najciekawsze spektakle i prezentacje polskiej i zagranicznej sztuki tańca współczesnego. Spotkają się tu przedstawiciele różnych pokoleń, trendów, form i koncepcji tańca, szerokiego spektrum gatunków i technik. Jubileuszowa 20. edycja Kalejdoskopu będzie okazją do podsumowania i świętowania dwóch dekad tworzenia festiwalu, jak i wydarzeniem prezentującym najciekawsze dzieła artystów, tancerzy i choreografów. Wstęp na większość wydarzeń jest darmowy.
Linki do wydarzenia:
http://www.festiwal-kalejdoskop.pl/
https://www.facebook.com/festiwal.kalejdoskop/
https://www.instagram.com/festiwal_kalejdoskop/
Kalejdoskop 2023 dofinansowano z budżetu Miasta Białegostoku oraz dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Program Festiwalu Kalejdoskop 2023
Czwartek, 1 czerwca
20.00 Otwarcie Festiwalu/ Wernisaż prac pleneru plastycznego Ruch
Uczniowie Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
20.30 Unbody / Hertz Haus – spektakl
Białostocki Teatr Lalek, ul. K. Kalinowskiego 1
21.40 Rozmowy po tańcu
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
Piątek, 2 czerwca
18.00 Iwona Olszowska, Marcin Janus, Ucieleśniony mózg – interaktywny wykład performatywny
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10
19.00 Jam taneczno-muzyczny
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10
20.30 Sopocki Teatr Tańca, Wszystko co widać. Ohio – spektakl
Białostocki Teatr Lalek, ul. K. Kalinowskiego 1
21.30 Rozmowy po tańcu
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
Sobota, 3 czerwca
Wydarzenie towarzyszące:
10.00–11.30 Warsztat taneczny z Iwoną Olszowską
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10
11.40–13.10 Warsztat taneczny z Witoldem Jurewiczem
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10
12.00 Niepubliczna Szkoła Sztuki Tańca w Białymstoku, Niebieska Zasłona – spektakl dla dzieci od 7 roku życia
Centrum Aktywności Społecznej ul. Św. Rocha 3
13.30 Anna Kraśnicka, Spacer Historyczny Kulturalny Białystok. Nasz koloryt, czyli czego nie znajdziesz w innych częściach Polski – wycieczka z przewodnikiem,
Start przy Centrum Aktywności Społecznej ul. Św. Rocha 3
18.00 Transport na spektakl
Odjazd z parkingu przy pomniku ks. Jerzego Popiełuszki, Plac Jana Pawła II (przy wejściu bocznym do Parku Branickich)
18.30 Krótkie Formy Choreograficzne – etiudy, spektakle, prapremiera
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
- Eliza Kindziuk, Nic dwa razy
- Izabela Zawadzka, Ni to Baba, ni to chłop
- Izabela Zawadzka i Karolina Garbacik, Inner
- Izabela Zawadzka, Ostatni
- Eliza Kindziuk, A Song of Europa
- Weronika Ambrozik, How… it all ends
- Zofia Żwirblińska, Less me softly my dear octopus
- Maria Lenczewska, The Way
- Marta Pieczul, Letter From Virginia
- Alexiej Torgunakov i Joanna Brodniak, In Re-Space of D-Organization – prapremiera
20.00 Teatr Tańca Nieznany, Holy Melancholy – spektakl
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
21.00 Rozmowy po tańcu
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
Niedziela 4 czerwca
Wydarzenie towarzyszące:
10.00–11.30 Warsztat taneczny z Katarzyną Leszek
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10
11.40–13.10 Warsztat taneczny z Alexey’em Torgunakovem
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10
9.30 Niedzielne śniadanie w stylu podlaskim
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
16.30 Materia, Organizm – spektakl plenerowy
Skwer pomiędzy BTL a wzgórzem św. Magdaleny
17.30 Transport na spektakl
Odjazd z parkingu przy BTL
18.00 Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark, Bestie – spektakl
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
19.30 Rozmowy po tańcu
BTL Lalki – kawiarnia teatralna, ul. K. Kalinowskiego 1
Wstęp płatny na spektakle:
Iwona Olszowska, Ucieleśniony mózg (SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10)
Hertz Haus, Unbody (Białostocki Teatr Lalek, ul. K. Kalinowskiego 1)
Sopocki Teatr Tańca, Wszystko co widać. Ohio (Białostocki Teatr Lalek, ul. K. Kalinowskiego 1)
Pozostałe spektakle i wydarzenia: wstęp wolny.
Bilety dostępne w sprzedaży online BTL: btl.bialystok.pl/repertuar
W sprzedaży stacjonarnej w miejscach grania spektakli:
Białostocki Teatr Lalek, ul. K. Kalinowskiego 1
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10
Ceny biletów na spektakle:
bilet ulgowy: 25 zł
bilet normalny: 35 zł
*Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom, emerytom za okazaniem ważnej legitymacji przed prezentacją spektaklu
Warsztaty / wydarzenie towarzyszące
SDK DanceOFFnia, ul. Zwycięstwa 8/1 lok. 10
Cennik:
Karnet za cztery zajęcia po 1,5 h – 160 zł
1 lekcja 1,5 h – 60 zł
2 lekcje 1,5 h – 55zł
3 lekcje 1,5 h – 50 zł
4 lekcje 1,5 h – 45 zł