
Fot. Marta Ankiersztejn
Fot. Marta Ankiersztejn
Odbywający się od jedenastu lat w Białymstoku największy i najważniejszy festiwal tańca współczesnego w północno-wschodniej Polsce. Tegoroczna XII edycja podejmuje temat tożsamości Europy Środkowo-Wschodniej. Na festiwal zaproszono 56 artystów z Polski, Białorusi, Ukrainy i Litwy. Podczas tegorocznego „Kalejdoskopu” zrealizowanych zostanie dwadzieścia wydarzeń.
W ramach festiwalu Renata Piotrowska pokaże spektakl Śmierć. Ćwiczenia i wariacje. Śmierć jest doświadczeniem, które nie może być opowiedziane. Jest granicą, po przekroczeniu której nie ma powrotu. Ten, kto jej doświadcza, na zawsze odchodzi. W najnowszym spektaklu Renata Piotrowska konfrontuje opisane doświadczenie z teatrem, idąc za myślą Peggy Phelan, dla której teatr jest miejscem, gdzie społeczeństwo „przygotowuje się na stratę, a w szczególności na śmierć”. Piotrowska, usiłując wprost zainscenizować spotkanie ze śmiercią, gromadzi rożne scenariusze składające się na performatywny dyptyk, w trakcie którego choreografka podróżuje przez wieki (nie)doświadczania śmierci i korzysta z artystycznych, kulturowych i społecznych reprezentacji tego ostatecznego doświadczenia.
Wychodząc od obserwacji, że współczesne ciało bardziej niż kiedykolwiek neguje własną śmiertelność, a medialnej wszechobecności umierania towarzyszy chęć wymazania śmierci z codziennego życia, artystka zwraca się w stronę niektorych historycznych zjawisk i fantazmatów związanych z problematyką śmierci, takich jak średniowieczna ikonografia danse macabre, rytuał, personifikacja kostuchy, makabryczna estetyka gore czy petite mort erotyki. Raz zarazem, kreując spotkanie ze śmiercią, wciągając ją w choreografię jak nieuchwytną partnerkę, Piotrowska bada współczesne zrozumienie śmierci – lub jego brak. (Bojana Bauer)
Koncept, choreografia, wykonanie: Renata Piotrowska
Dramaturgia: Bojana Bauer
Światło: Ewa Garniec
Produkcja: Fundacja Burdąg
Współpraca: Teatr Soho
Partnerzy: Centrum w Ruchu, Centrum Sztuki Współczesnej – Sala Laboratorium, Narodowe Centrum Tańca w Paryżu, La Briqueterie – CDC du Val-de-Marne
Spektakl zawiera elementy nagości.
Spektakl powstał w ramach programu Badanie/produkcja. Rezydencje choreograficzne – taniec w procesie artykulacji Fundacji Burdąg dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt badawczy realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.
Więcej o pracy nad spektaklem piszą Mateusz Szymanówka i Teresa Fazan:
http://www.dwutygodnik.com/artykul/5517-badanieprodukcja-rezydencje-pozycja-trupa.html
***
Więcej informacji: http://festiwal-kalejdoskop.pl