Spektakle

Bydgoszcz/XXIII Bydgoski Festiwal Operowy: Polski Balet Narodowy „Poskromienie złośnicy” – chor. John Cranko

Zdjęcie: Bydgoszcz/XXIII Bydgoski Festiwal Operowy: Polski Balet Narodowy „Poskromienie złośnicy” – chor. John Cranko

Fot. Ewa Krasucka/Teatr Wielki – Opera Narodowa

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach XXIII Bydgoskiego Festiwalu Operowego Opera Nova zaprasza na pokaz spektaklu Polskiego baletu Narodowego Poskromienie złośnicy w choreografii Johna Cranko (1927-1973). Swoją wersję baletową sztuki Williama Szekspira choreograf stworzył w 1969 roku dla Baletu Stuttgarckiego, a jego przedstawienie zyskało opinię jednej z najlepszych komedii choreograficznych XX wieku i weszło do kanonu światowego repertuaru baletowego.

To historia nieznośnej Katarzyny, od której stroni całe otoczenie oprócz przekornego Petruchia. Dopiero jego przewrotny upór prowadzi do poskromienia złośnicy. Ale pojawia się tam także cała galeria postaci rodem z włoskiej komedii dell’arte, które doskonale wzbogacają perypetie miłosne głównej pary bohaterów. John Cranko był mistrzem kreowania charakterów, uwielbianych w balecie przez publiczność i tancerzy, bo są one okazję do wybitnych kreacji scenicznych. Katarzyna przechodzi na oczach widzów prawdziwą metamorfozę: od nieposkromionej jędzy do pokornej żony Petruchia. On zaś może się popisać w tym balecie męskim wdziękiem, sprytem, poczuciem humoru i brawurowym tańcem. Ci ulubieni bohaterowie publiczności najsłynniejszych teatrów baletowych świata, zawitali na scenę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w barwnej, widowiskowej komedii familijnej.

Muzykę do baletu Johna Cranko zaaranżował na orkiestrę według jego scenariusza niemiecki kompozytor Kurt-Heinz Stolze na motywach wybranych utworów Domenico Scarlattiego. Choreografię realizuje z zespołem Polskiego Baletu Narodowego upoważniona do tego brytyjska choreolog Jane Bourne we współpracy z wybitnym polskim tancerzem Filipem Barankiewiczem, który przez wiele lat był w Balecie Stuttgarckim wykonawcą głównej roli Petruchia. Przedstawienie w Teatrze Wielkim odtwarza oryginalną scenografię Elisabeth Dalton, jaka  towarzyszy temu baletowi od zarania. Dyrygentem przedstawienia jest kanadyjska artystka Judith Yan, wyspecjalizowana w prowadzeniu tego przedstawienia na scenach świata. Nad odtworzeniem kostiumów i dekoracji pracowali z kolei Diana Eckmann i Steen Bjarke, który jest zarazem reżyserem świateł tej produkcji. W przedstawieniu występują  wszyscy czołowi soliści Polskiego Baletu Narodowego.

TRAILER

Balet w dwóch aktach
Libretto: John Cranko wg Williama Shakespeare’a
Muzyka: Kurt-Heinz Stolze wg Domenico Scarlattiego
Prapremiera: 16.03.1969, Wuerttemberg Opera House, Stuttgart
Premiera polska: 27.11.2015, Teatr Wielki  – Opera Narodowa

Realizatorzy:

Choreografia: John Cranko

Dyrygent: Judith Yan

Scenografia i kostiumy: Elisabeth Dalton

Realizacja baletu: Jane Bourne, Filip Barankiewicz

Światła: Steen Bjarke

Polski Balet Narodowy
Orkiestra  – Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close