
Henryk Konwiński "Don Kichot". Projekt plakatu: ARF Design.
Henryk Konwiński "Don Kichot". Projekt plakatu: ARF Design.
Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na balet Don Kichot, inspirowany legendarną powieścią Miguela Cervantesa. Autorem choreografii do tego spektaklu jest Henryk Konwiński.
Błędny rycerz i jego wierny giermek Sancho Pansa, wędrują przez Hiszpanię. W jednej z wiosek spotykają parę zakochanych. Ubogi cyrulik Basilio kocha piękną Kitri. Dziewczyna ma już bogatego pretendenta do swojej ręki i… surowego ojca, dla którego ważne jest, aby córka wyszła za mąż za zamożnego kandydata. Basilio jednak liczy, że uda mu się zdobyć fortunę i w ten sposób zaskarbić łaski ojca ukochanej. Don Kichot, którego misją jest ratowanie świata, chce im oczywiście pomóc. Zwłaszcza, że widzi w Kitri swoją ukochaną, wymarzoną Dulcyneę…
Balet ma w sobie wiele humoru, a przygody bohaterów stają się impulsem do prezentowania popisowych wariacji solowych, duetów i tańców zespołowych. Dotyczy to zarówno prezentacji w tańcach charakterystycznych typu cygański oraz tańce hiszpańskie jak fantango, seguidilla czy bolero. Jednocześnie mamy tu w pełni przedstawiony taniec klasyczny na najwyższym poziomie technicznym.
Twórcy:
Kierownictwo muzyczne: Arif Dadashev
Inscenizacja i choreografia: Henryk Konwiński
Opracowanie choreografii Driad i przekaz Pas de deux wg Mariusa Petipy: Liliana Kowalska
Scenografia i kostiumy: Ireneusz Domagała
Reżyseria światła: Dariusz Pawelec
Współpraca muzyczna: Agnieszka Nagórka
Asystent choreografa: Aleksandra Piotrowska-Zaręba
Asystent scenografa: Dagmara Walkowicz-Goleśny
Kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
Pedagodzy baletu: Lucyna Popławska, Kazimierz Cieśla
Akompaniator: Natalia Myślewicz
Przygotowanie uczniów Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu: Agata Bara
Obsada: Soliści, Koryfeje i Zespół Baletowy, Artyści Chóru, Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu oraz Orkiestra Opery Śląskiej w Bytomiu.
czas trwania: 2 godz. 30 min, w tym dwie przerwy
Balet w 3 aktach, 5 obrazach
PROLOG
Don Kichot, naczytawszy się ksiąg o przygodach błędnych rycerzy, postanawia wyruszyć na poszukiwanie ideału piękna, jakim dla niego jest Dulcynea. Towarzyszy mu wierny sługa Sancho Pansa.
AKT I
Na placu hiszpańskiego miasteczka codzienny gwar i krzątanina. Kitri, córka właściciela gospody, Lorenza, tańczy z przyjaciółkami. Dziewczyna jest zakochana w Basiliu, ale jej ojciec nie zgadza się na małżeństwo z biednym cyrulikiem – swata jej na męża bogatego Gamacha. Na rynek wkracza niecodzienna postać: Don Kichot. Jest oczarowany tańczącą Kitri, która jawi mu się jako uosobienie Dulcynei. Składa jej rycerski hołd uwielbienia, który zostaje przyjęty z humorem. Wkrótce zręcznym manewrem Kitri znika wraz z Basiliem, a Lorenzo, GGamache i Don Kichot z Sancho Pansą rzucają się zanim w pogoń. W tawernie zebrali się matadorzy i lispada, adorujący uliczną tancerkę. Zainteresowanie wszystkich szybko przenosi się na tańczącą Mercedes. Uliczna tancerka nie chce dać za wygraną. Nieporozumienie przerywa pojawienie się Kitri 1 Basilia oraz całego goniącego ich towarzystwa. Lorenzo próbuje zmusić córkę do małżeństwa z Gamachem, co widząc Basilio – pozoruje samobójstwo. Lorenzo zmuszony przez Don Kichota, udziela błogosławieństwa Kitri i „umierającemu” Basiliowi. Chłopak natychmiast ożywa i młodzi uciekają. Oszukany Lorenzo i Gamache gonią ich, za nimi zaś podąża błędny rycerz z wiernym sługą.
Don Kichot jest przekonany, że to miłość wskrzesiła Basilia.
AKT II
Noc, Cyganie przy ognisku. W sam środek zabawy wpadają goniący Basilia i Kitri. Don Kichot dostrzega stojący nieopodal wiatrak i bierze go za wcielenie złych mocy. Rzuca się do walki, a wszyscy przerażeni uciekają. Sancho Pansa pielęgnuje potłuczonego pana. Don Kichot jest oszołomiony; wydaje mu się, że Amor prowadzi go do krainy Driad. Jedną z nich jest Kitri- Dulcynea. Sancho cuci Don Kichota. Oto pojawia się spacerująca po lesie para księżna z orszakiem, która zaprasza błędnego rycerza na zamek.
AKT III
Na zamku pojawiają się wszystkie znane nam postaci. W honorowym pojedynku Don Kichot zmusza natrętnego Gamacha do rezygnacji z ręki Kitri. Młodzi są szczęśliwi. Błędny rycerz w towarzystwie wiernego Sancho Pansy, udają się w dalszą drogę na poszukiwanie ideału piękna.
Opera Śląska „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński, fot. Krzysztof Bieliński
Opera Śląska „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński, fot. Krzysztof Bieliński
Opera Śląska „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński, fot. Krzysztof Bieliński
Opera Śląska „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński, fot. Krzysztof Bieliński
Opera Śląska „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński, fot. Krzysztof Bieliński
Opera Śląska „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński, fot. Krzysztof Bieliński
Opera Śląska „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński, fot. Krzysztof Bieliński
Opera Śląska „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński, fot. Krzysztof Bieliński
Opera Śląska „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński, fot. Krzysztof Bieliński
Opera Śląska „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński, fot. Krzysztof Bieliński