Bytom/Opera Śląska: „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński

Zdjęcie: Bytom/Opera Śląska: „Don Kichot” – chor. Henryk Konwiński

kadr z filmu "And So Say Us All"

Wersja do druku

Udostępnij

Spektakl, inspirowany legendarną powieścią Miguela Cervantesa, po szesnastu latach powraca na deski Opery Śląskiej. Błędny rycerz i jego wierny giermek Sancho Pansa, wędrują przez Hiszpanię. W jednej z wiosek spotykają parę zakochanych. Ubogi cyrulik Basilio kocha piękną Kitri. Dziewczyna ma już bogatego pretendenta do swojej ręki i… surowego ojca, dla którego ważne jest, aby córka wyszła za mąż za zamożnego kandydata. Basilio jednak liczy, że uda mu się zdobyć fortunę i w ten sposób zaskarbić łaski ojca ukochanej. Don Kichot, którego misją jest ratowanie świata, chce im oczywiście pomóc.  Zwłaszcza, że widzi w Kitri swoją ukochaną, wymarzoną Dulcyneę…

Balet ma w sobie wiele humoru, a przygody bohaterów stają się impulsem do prezentowania popisowych wariacji solowych, duetów i tańców zespoło­wych. Dotyczy to zarówno prezentacji  w tańcach charakterystycznych typu cygański oraz tańce hiszpańskie jak fantango, seguidilla czy bolero. Jednocześnie mamy tu w pełni przedstawiony taniec klasyczny na najwyższym poziomie technicznym.

kierownictwo muzyczne: Arif Dadashev

inscenizacja i choreografia: Henryk Konwiński

opracowanie choreografii Driad i przekaz Pas de deux wg Mariusa Petipy: Liliana Kowalska

scenografia i kostiumy: Ireneusz Domagała

reżyseria światła: Dariusz Pawelec

współpraca muzyczna: Agnieszka Nagórka

asystent choreografa: Aleksandra Piotrowska-Zaręba

asystent scenografa: Dagmara Walkowicz-Goleśny

kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik

pedagodzy baletu: Lucyna Popławska, Kazimierz Cieśla

akompaniator: Natalia Myślewicz

przygotowanie uczniów Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu: Agata Bara

Obsada:

Kitri: Michalina Drozdowska, Viridiana Hernandez Martinez

Basilio: Douglas De Oliveira Ferreira, Keisuke Komori

Uliczna tancerka: Michalina Drozdowska, Ai Okuno, Aleksandra Piotrowska-Zaręba

Espada: Douglas De Oliveira Ferreira, Keisuke Komori

Matadorzy: Artur Dmochowski, Hodaka Mauryama, Keisuke Sakai, Krzysztof Szczygieł

Don Kichot: Daniil Alexandrov, Zbigniew Biliński

Sancho Pansa: Wojciech Paczyński

Mercedes: Ellen Bremer, Sara Guarnieri

Królowa Driad: Mitsuki Noda, Ai Okuno, Aleksandra Piotrowska-Zaręba

Amor: Monika Latusek, Kurara Ushizaka

Przyjaciółki Kitri: Kyoko Ishihara, Monika Latusek, Mitsuki Noda, Kurara Ushizaka

Przyjaciele Basilia: Karol Pluszczewicz oraz Paweł Kranz, Patryk Nowacki

Cyganka: Ellen Bremer, Viridiana Hernandez Martinez, Aleksandra Piotrowska-Zaręba

Cyganie: Hodaka Mauryama, Karol Pluszczewicz, Keisuke Sakai oraz Sara Guarnieri, Anna Kmiecik-Sokalla, Sylwia Kubacka-Werner, Aleksandra Lach,  Katarzyna Nalepa, Aleksandra Pytel, Artur Dmochowski, Paweł  Kranz, Patryk Nowacki, Krzysztof Szczygieł

Księżna: Aleksandra Piotrowska-Zaręba

Lorenzo, ojciec Kitri: Michał Bagniewski, Piotr Strzodka

Gamache, bogaty zalotnik: Jacek Drozdowski

Właścicielka tawerny: Jolanta Wyszkowska

Damy Dworu, Kawalerowie: Artyści Chóru Opery Śląskiej

Soliści, Koryfeje i Zespół Baletowy, Artyści Chóru, Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu oraz Orkiestra Opery Śląskiej w Bytomiu.

czas trwania: 2 godz. 30 min, w tym dwie przerwy

Balet w 3 aktach, 5 obrazach

PROLOG

Don Kichot, naczytawszy się ksiąg o przygodach błędnych rycerzy, postanawia wyruszyć na poszukiwanie ideału piękna, jakim dla niego jest Dulcynea. Towarzyszy mu wierny sługa Sancho Pansa.

AKT I

Na placu hiszpańskiego miasteczka codzienny gwar i krzątanina. Kitri, córka właściciela gospody, Lorenza, tańczy z przyjaciółkami. Dziewczyna jest zakochana w Basiliu, ale jej ojciec nie zgadza się na małżeństwo z biednym cyrulikiem – swata jej na męża bogatego Gamacha. Na rynek wkracza niecodzienna postać: Don Kichot. Jest oczarowany tańczącą Kitri, która jawi mu się jako uosobienie Dulcynei. Składa jej rycerski hołd uwielbienia, który zostaje przyjęty z humorem. Wkrótce zręcznym manewrem Kitri znika wraz z Basiliem, a Lorenzo, GGamache i Don Kichot z Sancho Pansą rzucają się zanim w pogoń. W tawernie zebrali się matadorzy i lispada, adorujący uliczną tancerkę. Zainteresowanie wszystkich szybko przenosi się na tańczącą Mercedes. Uliczna tancerka nie chce dać za wygraną. Nieporozumienie przerywa pojawienie się Kitri 1 Basilia oraz całego goniącego ich towarzystwa. Lorenzo próbuje zmusić córkę do małżeństwa z Gamachem, co widząc Basilio – pozoruje samobójstwo. Lorenzo zmuszony przez Don Kichota, udziela błogosławieństwa Kitri i „umierającemu” Basiliowi. Chłopak natychmiast ożywa i młodzi uciekają. Oszukany Lorenzo i Gamache gonią ich, za nimi zaś podąża błędny rycerz z wiernym sługą.
Don Kichot jest przekonany, że to miłość wskrzesiła Basilia.

AKT II

Noc, Cyganie przy ognisku. W sam środek zabawy wpadają goniący Basilia i Kitri. Don Kichot dostrzega stojący nieopodal wiatrak i bierze go za wcielenie złych mocy. Rzuca się do walki, a wszyscy przerażeni uciekają. Sancho Pansa pielegnuje potłuczonego pana. Don Kichot jest oszołomiony; wydaje mu się, że Amor prowadzi go do krainy Driad. Jedną z nich jest Kitri- Dulcynea. Sancho cuci  Don Kichota. Oto pojawia się spacerująca po lesie para księżna z orszakiem, która zaprasza błędnego rycerza na zamek.

AKT III

Na zamku pojawiają się wszystkie znane nam postaci. W honorowym pojedynku Don Kichot zmusza natrętnego Gamacha do rezygnacji z ręki Kitri. Młodzi są szczęśliwi. Błędny rycerz w towarzystwie wiernego Sancho Pansy, udają się w dalszą drogę na poszukiwanie ideału piękna.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 18:00

godz. 18:00

Bytom: Opera Śląska, ul. Moniuszki 21-23

inne wydarzenia

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Aktualności

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close