Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na spektakl baletowy Sól ziemi czarnej, na kanwie filmu Kazimierza Kutza o tym samym tytule, w reżyserii i choreografii Artura Żymełki. Oparte na tradycji, nowoczesne w wyrazie przedstawienie składa hołd bohaterom oraz jest szansą na przybliżenie tematu powstań śląskich kolejnym pokoleniom.
Tkankę muzyczną spektaklu tworzy bogaty dorobek śląskich kompozytorów. Zabrzmi poważna, sakralna, filmowa i ludowa muzyka Wojciecha Kilara, Michała Spisaka, Stefana Kisielewskiego, Bolesława Szabelskiego, kameralna i symfoniczna muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego z poruszającą trzecią częścią Symfonii Pieśni Żałobnych i pieśnią Kajze mi sie podzioł mój synocek miły.
Dzieło Kutza, mający swoją premierę w 1969 roku odnosi się do ważnych wydarzeń w historii Polski – powstań śląskich, toczonych w momencie formowania się państwa. Film nosi cechy ballady – łączy realizm z baśniową fikcją. Spektakl korzysta z tych malarskich i poetyckich obrazów, śląskiego języka i piosenek oraz ludowej stylistyki.
Przedstawienie nawiązuje do estetyki obrazu Kutza – wplata elementy folkloru, groteskę, rubaszność w złożony język choreograficznej wypowiedzi. Sceniczne przetworzenie filmu z pietyzmem odnosi się do pierwowzoru, uwypukla charakterystyczną dla Śląska siłę tradycji, więzów rodzinnych, stanowczość charakterów i głębię poczucia regionalnej tożsamości. Ascetyczna scenografia, multimedialne projekcje oraz symboliczne rekwizyty uzupełniają metaforyczny przekaz płynący z filmu.
W obliczu 100. rocznicy Powstań Śląskich stworzenie spektaklu opartego na ikonie polskiej filmografii staje się zasadne dla upamiętnienia obrazu Kutza i historii. Nowoczesny spektakl baletowy jest okazaniem szacunku minionym bohaterom oraz szansą na przywrócenie pamięci powstań i polskiej historii kolejnym pokoleniom – mówi reżyser i choreograf spektaklu Artur Żymełka.
Przedsięwzięcie powstało przy pomocy dofinansowania ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Twórcy:
Kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz
Reżyseria i choreografia: Artur Żymełka
Scenografia: Martyna Kander
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Wizualizacje: Jagoda Chalcińska
Realizacja świateł: Karolina Gębska
Współpraca muzyczna: Jan Stańczyk
Kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik
Kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
Asystent choreografa: Anna Kmiecik-Sokalla
Asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak
Pedagog baletu: Kazimierz Cieśla
Inspektor baletu: Ewa Czampiel- Matura
Pianista baletu: Natalia Myślewicz
Muzyka: Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Michał Spisak, Michał Kondracki, Stefan Kisielewski, Bolesław Szabelski
Obsada:
Matka/kobieta w szarości: Mitsuki Noda/Ai Okuno
Kobieta w czerwieni: Michalina Drozdowska/ Monika Latusek
Sanitariuszka/kobieta w bieli: Ai Okuno/ Michalina Drozdowska
Mężczyzna w czerni: Douglas de Oliveira Ferreira/Keisuke Sakai
Gabriel Basista, najmłodszy brat: Karl Picuira-de Pimodan/Karol Pluszczewicz
Porucznik Stefan Sowiński: Keisuke Sakai/ Karol Pluszczewicz
Kobiety w czerni: Ellen Bremer, Dominika Woszek/ Christina Janusz, Małgorzata Timofiejew
Ojciec: Paweł Kranz
Kobieta w żółtym: Kurara Ushizaka/Monika Latusek
Zespół: Bremer Ellen, Drozdowska Michalina, Guarnieri Sara, Thais Henrique Rocha Thais, Janusz Christina, Kmiecik – Sokalla Anna, Kranz Paweł, Kubacka- Werner Sylwia, Lach Aleksandra, Latusek Monika, Liszczyk Maja, Nalepa Katarzyna, Noda Mitsuki, Nowacki Patryk, Ai Okuno, Picuira –de Pimodan Karl, Pluszczewicz Karol, Sakai Keisuke, Szczygieł Krzysztof, Timofiejew Małgorzata, Ushizaka Kurara, Woszek Dominika
Sopran: Gabriela Gołaszewska, Ewelina Szybilska
Więcej: opera-slaska.pl