
Fot. Teatr ROZBARK
Fot. Teatr ROZBARK
Spektakl inspirowany jest teatrem japońskim, popularną rewią żeńską – Takarazuka, działającą w mieście o tej samej nazwie od prawie stu lat. Specyfika i oryginalność teatru, w którym wszystkie role, zarówno męskie, jak i żeńskie odgrywają kobiety, stały się punktem wyjścia do rozważań na temat teatralności płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo. Kandydatki na „takarazinki” przygotowują się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania ról męskich i ról kobiecych. Przyswajają sobie „kata”, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę. Dla twórców spektaklu ciekawym zagadnieniem jest jednak odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się bowiem doskonale potwierdzać tezę Simone de Beauvoir: nie rodzimy się kobietami – stajemy się nimi.
Choć w pierwotnej wersji (2010 rok) spektakl skupiał się na zagadnieniach dotyczących performatywności płci, rozpinając oś poszukiwań pomiędzy europocentryczną kulturą Zachodu a dalekowschodnim kontekstem kulturowym, to niespełna jedenaście lat od premiery pierwszej wersji przedstawienia wystarczyło, aby perspektywa analizy skurczyła się do lokalnego kontekstu polskich przemian społecznych. Przywoływany w spektaklu camp stracił swoją pierwotną estetyzującą funkcję, stając się reprezentacją regresu w dyskusji na temat ról społecznych. Siła kobiet, zmuszonych do walki o podstawowe prawa, stała się smutnym symbolem Polski drugiej dekady XXI wieku.
„W Takarazuka camp dochodzi do spotkania kultur i twórczego przetworzenia wzorca. W tym wypadku następuje przeniesienie cech właściwych kulturze dalekowschodniej na grunt polskiej (…) na styku dwóch odmiennych kultur może wytworzyć się trzecia, zawierająca nowe wartości (…) spektakl stanowi dowód na to, jak bardzo inspirująca potrafi być kultura japońska z całą swoją różnorodnością, wysokim poziomem kreowania świata przedstawionego czy zabawą w konstruowanie płci kulturowej.”
Małgorzata Wielgosz, Teatralne rozgrywki między kobiecością a męskością inspirowane japońską rewią Takarazuka [w:] Inspirująca i inspirowana. Podkultura japońska, pod red. Adrianny Wosińskiej
Reżyseria i choreografia: Eryk Makohon
Scenografia i kostiumy: Eryk Makohon
Wizaż: Ewa Skoczeń – Citko
Występują: Amanda Barnaś, Agata Jędrzejczak, Agnieszka Skorut, Magdalena Skowron, Paweł Łyskawa, Renata Bobel, Anna Ferenc, Dobrochna Sobek, Magda Targosz, Monika Kareł
Producent: Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca
Premiera wznowienia: 16 czerwca 2019
Bilety na spektakl dostępne są na stronie internetowej https://bilety.teatrrozbark.pl/
Wznowienie spektaklu odbyło się dzięki „Wsparciu ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19″
Takarazuka camp jest spektaklem finałowym konkursu na najlepszy spektaklu teatru niezależnego „THE BEST OFF”
Czas trwania: 60 min