Gdańsk/26. Festiwal Szekspirowski/SzekspirOFF Prezentacje: Teatr A Part „Lear, k**wa!”

Zdjęcie: Gdańsk/26. Festiwal Szekspirowski/SzekspirOFF Prezentacje: Teatr A Part „Lear, k**wa!”

Teatr A Part „Lear, k**wa!”. Fot. materiały Teatru

Taniec na Festiwalu Szekspirowskim jak co roku obejmuje także nurt SzekspirOFF, który składa się z dwóch konkursów. SzekspirOFF Produkcje to konkurs w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowywanych specjalnie na festiwal. SzekspirOFF Prezentacje to selekcja gotowych przedstawień do pokazania na festiwalu. W tym roku po raz pierwszy oba konkursy łączą się podczas wspólnego finału, a festiwalowe Jury wybierze zwycięski spektakl. Kuratorką cyklu jest Katarzyna Knychalska. Jednym ze spektakli pokazywanych w ramach SzekspirOFF Prezentacje jest Lear, k**wa! w wykonaniu Teatru A Part.

Wersja do druku

Udostępnij

Człowiek właściwy niczem więcej nie jest, jak takiem biednem, nagiem, dwunożnem zwierzęciem.

Król Lear, Akt 3, Scena IV

***

Przedstawienie plenerowe to drugi spektakl Teatru A Part (obok przedstawienia scenicznego Nic. Szkice do Króla Leara z 2017 roku.) nawiązujący do motywów i wątków zawartych w Królu Learze Williama Szekspira.

O ile w Nic. Szkice do Króla Leara oś tematyczną spektaklu stanowiły intymne motywy trudnych relacji córek i ich ojców oraz piekło przemijania, starości i niedołężności, o tyle w Lear, k**wa! centralnym tematem przedstawienia jest starczy despotyzm, dążenie do władzy absolutnej, zatrata w konflikcie i wojnie i entropia – towarzyszący temu rozpad, erozja struktur społecznych i moralnych.

Obok dramatu Król Lear inspiracją do powstania spektaklu była powieści „Jesień patriarchy” Gabriela Garcii Marqueza.

Widowisko  jest kolażem obrazów scenicznych. Na jego stronę wizualną składają się surowe metalowe konstrukcje i ruchome podesty, szczudła, żywioł ognia i ekspresyjne aktorstwo.

W 2019 roku, czyli w roku swojej premiery, przedstawienie zostało zaprezentowane sześciokrotnie w Kaliszu, Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Po trzech latach pandemicznej przerwy, a także w nowej, geopolitycznej sytuacji – w obliczu państwowego terroryzmu Rosji i okrutnej, krwawej wojny w Ukrainie, co nadaje mu nowy, złowrogi kontekst – spektakl w odświeżonej wersji i nowej obsadzie został wznowiony w 2022 roku.

Twórcy:

Scenariusz, reżyseria, scenografia: Marcin Herich
Kostiumy: Natalia Kruszyna, Marta Zielonka
Światło: Maciej Dziaczko
Muzyka: fragmenty utworów
Arms & Sleppers, Dark Sanktuary, Joji Hirota & London Taiko Drummers, Monolake, Olafur Arnalds, Raime, Ryuichi Sakamoto, Tuatara
Produkcja: Daniel Dyniszuk, Cezary Kruszyna, Marlena Niestrój

Obsada: Alina Bachara, Kamil Ciesielski, Daniel Dyniszuk, Maciej Dziaczko, Katarzyna Gogacz (Natalia Kruszyna), Dawid Kozak, Cezary Kruszyna, Grzegorz Król, Marek Radwan, Monika Wachowicz, Marta Zielonka

Projekt nagrodzony w konkursie TEATROGRANTY 2022, organizowanym przez Katowice Miasto Ogrodów.

Strona festiwalu: https://festiwalszekspirowski.pl/

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

inne wydarzenia

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close