Taniec na Festiwalu Szekspirowskim jak co roku obejmuje także nurt SzekspirOFF, który składa się z dwóch konkursów. SzekspirOFF Produkcje to konkurs w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowywanych specjalnie na festiwal. SzekspirOFF Prezentacje to selekcja gotowych przedstawień do pokazania na festiwalu. W tym roku po raz pierwszy oba konkursy łączą się podczas wspólnego finału, a festiwalowe Jury wybierze zwycięski spektakl. Kuratorką cyklu jest Katarzyna Knychalska. Jednym ze spektakli pokazywanych w ramach SzekspirOFF Produkcje jest How Beauteous Mankind Is! Slawka Krawczyńskiego i Anny Godowskiej (Święto snów).
Inspirowany Burzą Szekspira multimedialny spektakl, będący połączeniem teatru, tańca, wideo oraz muzyki. Ariel i Kaliban stanowią dwa przeciwstawne, ale zarazem w pewien sposób komplementarne aspekty psyche, powstałe na zasadzie odpowiedniości: góra/dół; wysokie/niskie; lotne/ciężkie; jasne/ciemne.
Ariel to duch powietrza, swobodnej myśli, duch wodnikowy; w jego obszarze leży zasada postępu, tendencja do nieustannego przekraczania ograniczeń, przemiany zastanego świata. Kaliban – odwrotnie – symbolizuje to co prastare, naturalne, instynktowne. Rzeczy, które wiążą z ziemią; to co niezmienne. Współczesność jest naznaczona wyjątkowo silnym oddziaływaniem obu tych aspektów.
Ten niezwykły moment w dziejach świata – z jednej strony burzliwy, pełen ideologicznego zgiełku i walki, z drugiej zaś tchnący zastanawiającą pustką. Pustka rozdroży, pustka oczekiwania, pustka granicznego punktu, gdzie stare oddala się, a nowe nie nadchodzi. I choć nie brakuje dyskusji i szokujących nieraz propozycji, nie ma żadnej pewności, jaki ów nowy
wspaniały świat będzie.
Kaliban versus Ariel. Dwóch aktorów-performerów w szalonym scenicznym pojedynku pełnym fizyczności, dwie wizje świata zderzają się ze sobą poprzez taniec, piosenki oraz quasi-przemówienia. Sceniczne zderzenie tych dwóch archetypowych postaci, wskutek intensywnego nagromadzenia środków i form, ich gwałtowną zmienność i pulsowanie, oddaje charakter współczesnej kultury przekazu i jej cechę szczególną – trans.
Współczesna kultura – przez tę niczym nieskrępowaną wielość – stała się w jakimś sensie kulturą obłędu. I na tym polega wolność Kalibana i Ariela, której metaforycznym obrazem jest ten spektakl.
Twórcy:
Choreografia: Anna Godowska
Reżyseria: Sławek Krawczyński
Muzyka: SUEXO
Scenariusz, inscenizacja, kostiumy, reżyseria świateł: Sławek Krawczyński, Anna Godowska
Produkcja: Fundacja Teatr Realistyczny
Obsada: Borys Jaźnicki, Wojciech Jaworski
***
Strona festiwalu: https://festiwalszekspirowski.pl/