
Fot. Marta Ankiersztejn.
Fot. Marta Ankiersztejn.
W grudniu 2017 roku gdański Teatr Dada von Bzdülöw obchodzi 25-lecie swojego istnienia i z tej okazji zaprasza na festiwal Dada Fest – Wariacja no XXV. Z jednej strony obchody mają być swoistym spotkaniem artystów, którzy współtworzyli przez lata najważniejsze spektakle zespołu, a z drugiej – okazją do zaprezentowania gdańskiej widowni ich indywidualnych spektakli. Widzowie zobaczą zarówno dorobek tej części artystów i przyjaciół Teatru Dada von Bzdülöw, którzy pracują obecnie poza granicami kraju, prowadząc samodzielną działalność choreograficzną i wpisując się w istotny sposób w obieg międzynarodowy, tzn. Magdaleny Reiter, Rafała Dziemidoka, Aurory Lubos. W ramach festiwalu Teatr Dada von Bzdülöw pokaże swój najnowszy spektakl Dzisiaj, wszystko w choreografii Jakuba Truszkowskiego.
refleksja bazowa:
Ponieważ to, co minęło znika bezpowrotnie / zamienia się w coś – nauczyliśmy się nie obciążać naszych myśli przeszłością, i skoro to, co nadejdzie wydaje się nam nieistotne / będzie czymś – nauczyliśmy się nie zawracać sobie głowy projektami rozpisanymi na pokolenia. Ostatecznie pozostaje nam to chwilowe teraz, DZISIAJ, i DZISIAJ musi wydarzyć się WSZYSTKO.
refleksja o braku refleksji:
Widz przymuszony do oglądania zdarzenia scenicznego heroicznie doszukuje się zgodności swojego gustu z gustem kreujących zdarzenie. Marzeniem twórców Teatru Dada von Bzdülöw, od zarania istnienia – od 1992 roku, czyli od 25 lat – było takie spotkanie z widzem, któremu nie towarzyszy żadna wyprzedzająca wypadki sceniczne refleksja, czy też wyobrażenie pożytecznych lub też niepożytecznych skutków owego spotkania. A zatem po raz kolejny DZISIAJ, WSZYSTKO.
nadbudowa:
Dada niczego nie czuje,
jest niczym, niczym, niczym.
Jest jak wasze nadzieje, niczym.
Jak wasz raj, niczym.
Jak wasi artyści, niczym.
Jak wasza religia, niczym.
Francis Picabia
zawartość:
DZISIAJ, WSZYSTKO będzie podróżą po konstelacjach spełnienia. Dionizyjskim świętem upojenia. Redystrybucją nadmiaru. Zawłaszczeniem świata. Kumulacją zużywania wszystkiego, co znajdzie się pod ręką. Wampiryzmem i ofiarniczym oddaniem jednocześnie.
ironia:
Dla wszystkich żyjących jest jeszcze nadzieja;
gdyż nawet żywy pies jest lepszy niż zdechły lew.
Eklezjastes
choreografia: Jakub Truszkowski
współpraca choreograficzna: Katarzyna Chmielewska
koncept: Leszek Bzdyl
muzyka: Łoskot – Mikołaj Trzaska, Piotr Pawlak, Olo Walicki, Macio Moretti
kostiumy: Katarzyna Piątek
reżyseria świateł: Michał Kołodziej
występują: Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek, Jakub Truszkowski
produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże
przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska
Spektakl zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2017.
Partner przy realizacji projektu: Klub Żak w Gdańsku
***
Festiwal Dada Fest – Wariacja no XXV
Festiwal ma mieć wymiar święta tańca, Teatru Dada i tancerzy, którzy współtworzyli na przestrzeni lat najważniejsze spektakle zespołu, w połączeniu z refleksją o tym, co powstało dotychczas i z uważnym spojrzeniem na przyszłość tańca w Gdańsku i w Polsce, zwłaszcza w obliczu zbliżającej się w 2019 roku Polskiej Platformy Tańca w Gdańsku. W ramach festiwalu „Dada Fest – Wariacja XXV” w Audytorium ASP odbędzie się bowiem również panel dyskusyjny, którego głównym tematem będzie rola Teatru Dada w historii polskiego teatru i tańca. Stronę merytoryczną i organizacyjną panelu wspierać będzie środowisko naukowe Uniwersytetu Gdańskiego, Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, a panel poprowadzi Barbara Świąder (koordynacja: Ula Zerek).
Więcej: www.facebook.com/DadavonBzdulow
Festiwal Dada Fest – Wariacja no XXV zrealizowano w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Wydarzania artystyczne – Teatr i Taniec”.