Spektakle

Gdańsk/Stacja Taniec: Teatr Cynada „Koncert Opus 13”

Zdjęcie: Gdańsk/Stacja Taniec: Teatr Cynada „Koncert Opus 13”

Wersja do druku

Udostępnij

Druga część dyptyku o nazwie KONCERTY. Pierwszy Koncert Opus 11 otwierał pewien proces, drugi natomiast Koncert Opus 13 jest tego procesu wynikiem:

Poprzez użycie terminologii odnoszącej się zwyczajowo do utworów muzycznych pokazuję zarówno analogię, jak i autonomię tańca w stosunku do muzyki. Stawiam tutaj ciało tancerza w ściśle określonej pozycji czułego instrumentu, skomplikowanej czującej istoty, która porozumiewa się poprzez poruszenia, przy użyciu ogólnoludzkiego uniwersalnego alfabetu mowy ciała. I tak jak instrument muzyczny wydobywa dźwięki w wyniku woli muzyka, tak subtelnie dostrojone ciało tancerza wydobywa precyzyjne poruszenia pod dyktando umysłu używając w tym celu swojego alfabetu. Muzyka ciała, utwór o określonych gęstościach emocjonalnych, budzi wrażenia, odczucia i tak jak muzyka, do pewnego stopnia wymyka się koncepcjom – preparatom intelektu.

choreografia i taniec: Bożena Eltermann


Bożena Eltermann:
artystka niezależna, prowadzi autorski Teatr Ruchu CYNADA. Choreografka, tancerka. Wystąpiła dotąd w 36 spektaklach, 12 z nich powstało w CYNADZIE. Polską scenę teatru tańca współtworzy od 1989 roku: najpierw jako solistka prekursorskiego Teatru Ekspresji Wojciecha Misiuro (1989-1995)będącego prekursorem teatru tańca w Polsce opierającego swój język na naturalnej motoryce ciała artysty a nie technice baletowej, następnie współpracując m.in. z Teatrem Patrz Mi Na Usta (1995-2005) i Gdańskim Teatrem Tańca (1997-98) raz zagranicznymi artystami różnych dyscyplin sztuki takimi jak: Paula Ross, Maikki Hauru, Mariola Brilowska, Roman Lipski. Poszukując indywidualnej ścieżki wyrazu, w 1998 r. zakłada własny teatr CYNADA. Współtworzy też Kolonię Artystów – wyjątkowy kolektyw trójmiejskich twórców, działających na byłych terenach Stoczni Gdańskiej w latach 2001-11. Tam, w postindustrialnym otoczeniu, prowadzi pracownię, w której powstają zarówno spektakle CYNADY jak i ważniejszych teatrów tańca z Trójmiasta.
Bierze udział w festiwalach tańca w Polsce i na świecie. Jest stypendystką International Production Management in The Performing Arts w Amsterdamie, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie, Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego. Jest także prezesem Fundacji Grawitacja, wspierającej działania Teatru Cynada. Edukuje nowe pokolenia tancerzy, prowadząc warsztaty tańca współczesnego, choreografii i pracy z ciałem.

Adres:

Stacja Orunia / Dworek Artura, ul. Dworcowa 9, Gdańsk Orunia, tel. 58 306 66 76 w. 37

mail: anna@gak.gda.pl

www.gak.gda.pl

Dojazd:
autobus: 151, 189, 210, 200, 232, 207 (przystanek Gościnna)

 

Bilety: 10/15 zł

powiązane

Ludzie

Bożena Eltermann

Bożena Eltermann

Druga część dyptyku o nazwie KONCERTY. Pierwszy Koncert Opus 11 otwierał pewien proces, drugi natomiast Koncert Opus 13 jest tego procesu wynikiem: Poprzez użycie terminologii odnoszącej się zwyczajowo do utworów muzycznych pokazuję zarówno analogię, jak i autonomię tańca w stosunku do muzyki. Stawiam tutaj ciało tancerza w ściśle określonej pozycji czułego instrumentu, skomplikowanej czującej istoty, która porozumiewa się poprzez poruszenia, przy użyciu ogólnoludzkiego uniwersalnego alfabetu mowy ciała. I tak jak instrument muzyczny wydobywa dźwięki w wyniku woli muzyka, tak subtelnie dostrojone ciało tancerza wydobywa precyzyjne poruszenia pod dyktando umysłu używając w tym celu swojego alfabetu. Muzyka ciała, utwór o określonych gęstościach emocjonalnych, budzi wrażenia, odczucia i tak jak muzyka, do pewnego stopnia wymyka się koncepcjom – preparatom intelektu.   choreografia i taniec: Bożena Eltermann Bożena Eltermann: artystka niezależna, prowadzi autorski Teatr Ruchu CYNADA. Choreografka, tancerka. Wystąpiła dotąd w 36 spektaklach, 12 z nich powstało w CYNADZIE. Polską scenę teatru tańca współtworzy od 1989 roku: najpierw jako solistka prekursorskiego Teatru Ekspresji Wojciecha Misiuro (1989-1995)będącego prekursorem teatru tańca w Polsce opierającego swój język na naturalnej motoryce ciała artysty a nie technice baletowej, następnie współpracując m.in. z Teatrem Patrz Mi Na Usta (1995-2005) i Gdańskim Teatrem Tańca (1997-98) raz zagranicznymi artystami różnych dyscyplin sztuki takimi jak: Paula Ross, Maikki Hauru, Mariola Brilowska, Roman Lipski. Poszukując indywidualnej ścieżki wyrazu, w 1998 r. zakłada własny teatr CYNADA. Współtworzy też Kolonię Artystów – wyjątkowy kolektyw trójmiejskich twórców, działających na byłych terenach Stoczni Gdańskiej w latach 2001-11. Tam, w postindustrialnym otoczeniu, prowadzi pracownię, w której powstają zarówno spektakle CYNADY jak i ważniejszych teatrów tańca z Trójmiasta. Bierze udział w festiwalach tańca w Polsce i na świecie. Jest stypendystką International Production Management in The Performing Arts w Amsterdamie, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie, Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego. Jest także prezesem Fundacji Grawitacja, wspierającej działania Teatru Cynada. Edukuje nowe pokolenia tancerzy, prowadząc warsztaty tańca współczesnego, choreografii i pracy z ciałem. Adres: Stacja Orunia / Dworek Artura, ul. Dworcowa 9, Gdańsk Orunia, tel. 58 306 66 76 w. 37 mail: anna@gak.gda.pl www.gak.gda.pl Dojazd: autobus: 151, 189, 210, 200, 232, 207 (przystanek Gościnna)   Bilety: 10/15 zł

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close