Teatr Cynada

Zdjęcie: Teatr Cynada

Kontrasty. Fot. Yassiek (Janusz Matuszewski).

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Cynada powstał w 1998 roku z inicjatywy Bożeny Eltermann, tancerki i choreografki, która od 1989 roku tworzy trójmiejską scenę tańca. W latach 1989-1995 była solistką w Teatrze Ekspresji Wojciecha Misiury, zespołu będącego jednym z prekursorów teatru tańca w Polsce. Brała także udział w spektaklach Teatru Patrz Mi Na Usta Krzysztofa „Leona” Dziemaszkiewicza; oraz współpracowała z Gdańskim Teatrem Tańca Wojciecha Mochnieja i Melissy Monteros. Do tej pory Teatr zrealizował sześć autorskich przedstawień w choreografii i według pomysłu artystki, tj. solo Cynada (1998), Tranquila (1999), Książę z Liliami (2001), solo waran.las.piniowy (2003), Tanzschule (2006) i solo Hexelolita (2009). W spektaklach tych brali udział tacy trójmiejscy twórcy, jak m.in. Jacek Kakarenko, Marek Kakarenko, Krzysztof Dziemaszkiewicz i Daria Jędra. Artystka przygotowała również duet Punkt zwrotny (2008) we współpracy z Katarzyną Chmielewską. Zespół ma także wiele spektakli przygotowanych jako wspólne koprodukcje Cynady i Teatru patrz Mi Na Usta w reżyserii Krzysztofa Dziemaszkiewicza. należą tu m.in. Radio Metaphysic (1998), Narodowa Drag Queen (2003), Cafe Domino Zaprasza (2004) i Variete Cameleon (2005).

Jak pisze Magdalena Hajdysz w Raporcie o stanie tańca w Trójmieście (2011), „ język Teatru opiera się głównie na ruchu wykorzystującym technikę tańca współczesnego, plastykę [ciała]i izolację, a także ekspresję znieruchomienia i techniki gry aktorskiej. Nie mniej ważnymi elementami, współtworzącymi treść spektaklu, są dźwięk i kostium”. Sama Eltermann w odniesieniu do poszukiwań swojego zespołu unika kategoryzacji i definicji, zauważając, że „przy całej owej różnorodności [ współczesnych koncepcji tańca] można dostrzec jeden punkt wspólny. Jest nim oczywiście osoba artysty. Najczęściej mamy do czynienia ze sztuka osobistą…Artysta eksploatuje swoje mniej lub bardziej udane idee na temat świata, toną one w morzu innych idei. Poszukuje głębi w przepastnym świecie emocji, drąży świat osobistych wewnętrznych przeżyć. Przebywa w świecie zbudowanym z koncepcji, od którego stroni radość i poczucie humoru. Jest oczywiście cały szereg pięknych prac, którym udaje się umknąć tym pułapkom dzięki tzw. «wyczuciu artysty», jednej z ważniejszych składowych talentu. Obserwacje skłaniają mnie do szukania inspiracji poza osobą”.

Działania Teatru wspiera założona przez Eltermann w 2001 roku Fundacja Grawitacja. Przez jedenaście lat (od 2001 roku) Elteremann prowadziła studio w dawnej Stoczni Gdańskiej, współtworząc wraz z Markiem Kakarenko Kolonię Artystów (od samego początku jej powstania). Prowadziła tam pracownię, w której realizują swoje produkcje teatralne wszystkie znaczące teatry trójmiejskiej sceny tanecznej takie jak: Good Girl Killer, Dada Von Bzdulow, Patrz Mi na Usta, Cynada, oraz choreografowie Julia Mach, Filip Szatarski. Pracownia współpracuje również z Teatrem Wybrzeże, Nadbałtyckim Centrum Kultury, Teatrem w Oknach oraz Teatrem Szekspirowskim, jest inspiracją i miejscem pracy dla fotografów, artystów multimedialnych oraz muzyków.

Najnowszy spektakl Teatru Cynada – solo Bożeny Eltermann Żegnaj laleczko – prezentowany był w ramach Polskiej Platformy tańca 2012.

Spektakle Teatru Cynada/chor. Bożena Eltermann:

Cynada (1998)

Tranquila (1999)

Książę z Liliami (2001)

waran.las.piniowy (2003)

Tanzschule (2006)

Punkt Zwrotny (2008)

Hexelolita (2009)

Heretycy, Heterycy, Hedoniści, Celebryci (2011)

Żegnaj laleczko (2012)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close