Spektakle

Kraków: Joan Laage, Sylwia Hanff, Robert Jędrzejewski, Tomek Chołoniewski „Zbieżność w oddali” – butoh & muzyka (improwizacja)

Zdjęcie: Kraków: Joan Laage, Sylwia Hanff, Robert Jędrzejewski, Tomek Chołoniewski „Zbieżność w oddali” – butoh & muzyka (improwizacja)

Wersja do druku

Udostępnij

Klub Alchemia zaprasza na improwizację butoh  w wykonaniu Joan Laage (Kogut Butoh) & Sylwia Hanff  (Limen Butoh) oraz muzyków Tomka Chołoniewskiego (perkusja) i  Roberta Jędrzejewskiego (wiolonczela).

 

Butoh – kontrkulturowa forma współczesnego tańca, która narodziła się w Japonii na przełomie lat 50. i 60.XX wieku. Zrywa z kanonami tradycyjnej sztuki, nie tylko japońskiej. Inspiracją do jej powstania były także: ekspresjonizm, koncepcja Teatru Okrucieństwa Antonina Artauda, filozofia Friedricha Nietzschego, pisma George’a Bataille’a, twórczość Jeana Geneta. Odwołuje się do ludowej estetyki brzydoty. Jest rytuałem wyzwalającym wewnętrzną energię i eksplorującym mroki podświadomości. Z premedytacją ukazuje zakazane dotąd obszary życia. Butoh to taniec, którego istotą jest poszerzona percepcja ciała wyzwolonego z automatyzmów codzienności, poszukiwanie tego, co autentyczne w ciele, tajemniczego piękna, otwarcie na kontakt z jaźnią i jedność uniwersum w jego wiecznym cyklu życia i śmierci. Butoh jest stanem jedności umysłu-ciała, umożliwiającym subtelne odczuwanie świata wewnętrznego i zewnętrznego; to czyste doświadczenie zmieniających się stanów istnienia. Tancerz, istniejąc na krańcach czasu, otwiera przestrzeń, w której ujawniają się rzeczy niewidzialne.

Joan Laage (Kogut butoh) – pionierka i jedna z najbardziej znanych zachodnich tancerek butoh, założycielka DAIPANbutoh Collective, Seattle/USA. Studiowała butoh u mistrza Kazuo Ohno i Yoko Ashikawy w Tokio, a także na warsztatach Mina Tanaki, Sankai Juku, Akira Kasai, Masaki Iwany; pod koniec lat 80. występowała z Gnome – grupą prowadzoną przez Ashikawę. W 1990 osiadła w Seattle i założyła Dappin’ Butoh. W czasie gdy mieszkała w Polsce, przyjęła artystyczny pseudonim Kogut Butoh. W 2006 i 2007 podróżowała po Azji, tworząc tam projekty butoh. W maju 2011 twórczość Joan była omawiana na sympozjum butoh w UCLA (University of California, Los Angeles). AWystępowała na festiwalach butoh w Nowym Yorku, Chicago, Portland, Boulder, Seattle i Paryżu. Jej doktorat (Ph.D. in Dance & Related Arts, Texas Woman’s University, 1993), dotyczył ciała w tańcu butoh. Artystka została opisana w książkach Sondry Fraleigh – Tańcząc w stronę mroku: Butoh, Zen, i Japonia oraz Butoh: Metamorphic Dance and Global Alchemy. Często tworzy prace site-specific. Jest również nauczycielką Tai Chi i posiada certyfikat z Analizy Labana. Jej najnowsze projekty to Suitcases Project, 4Culture Historical Site(s)-Specific Project, The Engendering Project częściowo wspierany przez City of Seattle Office of Arts & Cultural Affairs i Borderlines: The Dead Class Revisited inspirowany Teatrem Śmierci Tadeusza Kantora. Często podróżuje po Europie, występując w wielu miastach w różnych krajach.

www.seattlebutoh-laage.com

www.daipanbutoh.com

 

Sylwia Hanff – pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh (tj. Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni); performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych. Była aktorką zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi. Magister filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh. Od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh. Stworzyła kilkanaście autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy (2014) Magdaleny Zamorskiej  i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland (2012) Jadwigi Majewskiej. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

www.limenbutoh.net

FB https://www.facebook.com/limenbutoh

Robert Jędrzejewski – wiolonczelista, kompozytor, muzyk intuitywny, kreatywny improwizator. Studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie wiolonczeli prof. Łapińskiego oraz kompozycji prof. Bogusława Schaeffera. Kursy wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji odbył w Krakowie, Stuttgarcie, Awinionie (IRCAM), Gdańsku (pod kier. prof. Arkadiusza Kaczyńskiego). Był stypendystą Fundacji Płockiej. Współpracuje z Teatrem Performer, jest organizatorem Festiwalu Sztuk Intuitywnych. Współtwórca SALULUEKIP – duetu improwizujących kompozytorów (wspólnie z Anną Jędrzejewską). Grupa działa na pograniczu muzyki intuitywnej, komputerowej, elektronicznej oraz audioart. Wystąpieniom towarzyszy najczęściej performance lub video art. Czerpią z muzyki współczesnej i budując własne struktury i swoisty język muzyczny. Istotą działania jest balansowanie pomiędzy artystyczną koncepcją a intuicją. Obecnie zaangażowany w realizację projektu Video Partytura – intuitywnej inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy. Od 2014 roku jest doktorantem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie www.soundcloud.com/aquacello

 

Tomek Chołoniewski (1977) ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie (2002). Zajmuje się głównie muzyką improwizowaną. Od 2013 roku współtworzy Instytut Intuicji, pod szyldem którego organizuje kilkanaście koncertów improwizowanych rocznie. Grał na wielu festiwalach w Polsce i zagranicą z wieloma muzykami  (m.in. John Butcher, Phil Minton, Frederic Blondy, John Edwards, Le Quan Ninh, Włodzimierz Kiniorski, Krzysztof Knittel, Lawrence „Butch” Morris, Jean-Herve Peron, Tomasz Stańko, Olga Szwajgier, Yuri Yaremchuk). Obecnie współtworzy muzykę do spektaklu Podopieczni w reżyserii Pawła Miśkiewicza w krakowskim Teatrze Starym. Jest członkiem zespołu Moon2 (niegdyś Sympli Romatikó), z którym koncertuje w kraju i za granicą. W 2014 roku w wydawnictwie Mathka ukazała się płyta Sympli Romatikó. W tym samym wydawnictwie w 2012 roku wydał solową płytę Un. Jest również członkiem zespołu Theme. W 2011 roku występował jako muzyk i aktor w spektaklu Testament Optymisty w reżyserii Dominiki Knapik w krakowskim teatrze „Łaźnia”. Jest twórcą muzyki do filmów animowanych Marty Pajek (Po Jabłkach 2004, Za ścianą,  2005) oraz muzyki do spektaklu Teatr Anatomiczny Teatru Amareya (2007). Prowadził również warsztaty muzyczne na Uniwersytecie Dzieci oraz w krakowskim Klubie Bunkra Sztuki. Współpracuje z Operą Krakowską oraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, z którą wielokrotnie brał udział w wykonaniach premierowych (m.in. w Holandii, Niemczech i we Włoszech).

***

Bilety:
25 zł – przedsprzedaż
30 zł – w dzień performansu

Szczegóły:

http://alchemia.com.pl/program/zbieznosc-linii-w-oddali-the-convergence-of-lines-in-the-distance

 

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close