Kraków/„Nowa choreografia. Kierunki i praktyki”: Barbara Bujakowska „The voice of seniors” – performans

Zdjęcie: Kraków/„Nowa choreografia. Kierunki i praktyki”: Barbara Bujakowska „The voice of seniors” – performans

Kraków/„Nowa choreografia. Kierunki i praktyki”: Barbara Bujakowska. Grafika: Weronika Wawryk

Katedra Teatru i Dramatu UJ zaprasza na szóstą odsłonę cyklu Nowa choreografia. Kierunki i praktyki, której gościnią będzie Barbara Bujakowska. W ramach wydarzenia odbędzie się prezentacja performansu The voice of seniors. Po pokazie zaplanowano spotkanie z artystką i wykonawcami.

Wersja do druku

Udostępnij

O spektaklu:

Projekt opierał się na kilkunastu spotkaniach z seniorami, podczas których wspólnie z prowadzącą eksplorowali przestrzenie wokalne, teatralne i ruchowe. Bacznie obserwując uczestników warsztatów, reżyserka skupiła się na wyciągnięciu z nich tego, co piękne i ważne, szczere i prawdziwe.

Autorka posługuje się własnym, wypracowanym przez siebie językiem wyrazu, korzystając z cytatów popkulturowych, zabawy kontekstami oraz wysublimowanego poczucia humoru.

Twórcy: Barbara Bujakowska, Karol Miękina, Łukasz Laxy
Obsada: Zuzanna Bień, Jacek Dyląg, Urszula Kłosowska, Marta Kuklicz, Grażyna Kuświk, Grażyna Ladyra, Ewa Michałowicz, Bogumiła Simińska, Wojciech Skowronek, Janina Zarzycka-Bem
Koordynatorka projektu: Dorota Kawęcka
Produkcja: Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury

Barbara Bujakowska – tancerka, choreografka i pedagożka związana z Krakowem. Urodziła się w roku 1983 w podkrakowskich Proszowicach. Taniec studiowała na Anton Bruckner Privatuniversität w Linzu w Austrii oraz w ramach programu przygotowawczego szkoły SEAD w Salzburgu, wcześniej była uczennicą Studia Baletowego przy Operze Krakowskiej, uprawiała też gimnastykę sportową.

Była członkinią krakowskiej grupy Hoplaa, z którą stworzyła kilka niezależnych tanecznych produkcji wideo. Jej ironiczne solo Swan_like, czerpiące ze stylistyki niemieckiego Tanztheater, otrzymało nagrodę w organizowanym przez TVP konkursie „Dolina Kreatywna”. W 2008 roku w ramach poznańskiego programu rezydencyjnego Solo Projekt, wespół z muzykiem Marcinem Janusem stworzyła solo Movement Modular Synthesis, inspirowane muzyką elektroniczną i działaniem analogowych syntezatorów dźwiękowych. W stronę formalnych poszukiwań na pograniczu ruchu i muzyki poszła również w spektaklu 3-Dance, prezentowanym podczas Polskiej Platformy Tańca. Bujakowska tańczyła również u Nigela Charnocka – w spektaklu Happy! wyprodukowanym przez Art Stations Foundation, oraz w produkcji towarzystwa gimnastycznego Nic.

Zarówno w swoich laboratoryjnych, abstrakcyjnych projektach, jak i w spektaklach o zdecydowanie bardziej „teatralnym” charakterze Bujakowska wypracowała swój oryginalny styl, oparty na rzadkim połączeniu dystansu, zmysłu komicznego i analitycznego stosunku do formy.

***

Projekt Nowa choreografia. Kierunki i praktyki rozpoczął się od serii pytań o możliwości budowania nowej jakości komunikacji między badaczkami i artystkami. Pytań o to, jak pisać i mówić o ruchu, jak go badać oraz teoretyzować. Nowa choreografia jest obszarem, który daje możliwość do wytwarzania alternatywnych sposobów dzielenia się wiedzą. Z jednej strony jest nurtem podejmującym dialog z dziedzictwem sztuki tańca i choreografii, z drugiej – wskazuje nowe możliwe kierunki ich rozwoju.

Od marca 2022 do stycznia 2023 organizatorzy zaproszą osiem choreografek i choreografów, którzy pokażą swoje praktyki artystyczne oraz o nich opowiedzą. Wierzymy, że spotkanie praktyków/ praktyczek z teoretykami/teoretyczkami może być istotnym krokiem ku stworzeniu nowego języka do mówienia i pisania o najnowszej choreografii.

Spotkania Nowej choreografii:
Agnieszka Kryst (8–9.4.2022)
Ramona Nagabczyńska (22–23.4.2022)
Katarzyna Żeglicka (20–21.5.2022)
Wojciech Grudziński (21–22.10.2022)
Agata Siniarska (25–26.11.2022)
Alicja Czyczel (2–3.12.2022)
Barbara Bujakowska (16–17.12.2022)
Magda Ptasznik (01.2023)

Projekt Nowa choreografia. Kierunki i praktyki sfinansowano ze środków Priorytetowego Obszaru Badawczego Heritage Heritage Open Courses (edycja A) w ramach Programu Strategicznego Inicjatywa Doskonałości w Uniwersytecie Jagiellońskim.

Kuratorki projektu: Zuzanna Berendt, Daria Kubisiak, Alicja Müller, Izabela Zawadzka
Autorka identyfikacji: Weronika Wawryk
Wszystkie aktualne informacje o projekcie można znaleźć na stronie: https://www.facebook.com/KatedraTeatruiDramatuUJ
Kontakt: nowachoreografia@uj.edu.pl

ARCHIWUM PREZENTACJI

godz. 18:00

Kraków: ul. Gołębia 14, sala 74

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close