Poznań/„Dotknij teatru”: Polski Teatr Tańca „Public Space”, „Ukradkiem” i „Maathai”

Zdjęcie: Poznań/„Dotknij teatru”: Polski Teatr Tańca „Public Space”, „Ukradkiem” i „Maathai”

Maathai, chor.Niels Claes. Na zdjęciu: Zbigniew Kocięba, Paulina Jaksim fot. Magdalena Garstka (Tif studio)

Wersja do druku

Udostępnij

24 marca o godz. 17.00 zespół PTT zaprezentuje w Studio przy Koziej trzy spektakle młodych choreografów, które miały swoją premierę na VI Festiwalu Atelier Polskiego Teatru Tańca. Będą to tytuły: Public Space (chor. Karol Miękina), Ukradkiem (chor. Tomasz Pomersbach i Katarzyna Rzetelska) oraz Maathai (chor. Niels Claes). Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu „Dotknij Teatru”, przygotowanego z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru.

Bilety na wieczór młodych choreografów można nabywać w impresariacie PTT lub na stronie: http://zaproszenia.ptt-poznan.pl/.

Cena biletów:15/30 zł

 

 

Public Space (2013)

Człowiek jako „ostrze strzały ewolucji” znajduje w fenomenie miasta najbardziej adekwatną formę swojej egzystencji w rozwijającym się i zmieniającym świecie; na długo wiąże z miastem (i tylko z nim) ideę postępu, rozkwitu, dobrobytu, szansy jako takiej, choć ciążąca nad nim klątwa i tragiczność, szczególnie jego amoralność i zepsucie, otchłanie otwierające się w nim i kary niebieskie oczekujące go w koncepcjach eschatologicznych, prawie zawsze są zakorzenione w samej wewnętrznej istocie miasta, w jego strukturze. I im większe, bogatsze i sławniejsze jest miasto, tym straszniejszy jest jego los w urbanistycznych objawieniach od czasów starożytnych po naszą współczesność.

Vilnius. Wilno. Wilna: miasta i mit, Władimir Toporow

 

Choreografia: Karol Miękina (we współpracy z tancerzami)
Muzyka: Burial, Zan Lyons, Various Production, Emika, Orbital, Massive Attack, Efterklang
Udźwiękowienie:  Joanna Waluszko
Obsada: Urszula Bernat, Artur Bieńkowski, Kornelia Lech, Jacek Niepsujewicz, Tomasz Pomersbach, Katarzyna Rzetelska

 

Ukradkiem (2013)

Kobieta i mężczyzna uwikłani w pokrętną ekonomię pożądania, które zawsze pojawia się niespodziewanie i nie daje się opanować. Poczuciu spełnienia towarzyszy strach i niepewność, rozkosz niesie w sobie ból. Obmyślane wcześniej role niepostrzeżenie wymykają się spod kontroli i stają się płynne. Kusiciel staje się ofiarą, zdobywca prześladowanym, a stale łaknące ciała demaskują groteskowe oblicze człowieka.

 

„Ludzie i owady, inne zwierzęta zresztą też, zdają się zmierzać do jakiegoś celu, ich ruchy są szybkie i celowe.” 
Mapa i terytorium, M. Houellebecq

 

Reżyseria, choreografia i wykonanie: Tomasz Pomersbach, Katarzyna Rzetelska
Kostiumy: Roksana Rzetelska

 

Maathai

Tytuł spektaklu pochodzi od nazwiska Wangari Maathai –  pierwszej Afrykanki, która została nagrodzona Pokojową Nagrodą Nobla. Była ona założycielką Ruchu Zielonego Pasa, którego głównym zadaniem jest walka o prawa kobiet. Choreograf o swojej pracy mówi: „Wyobraź sobie, że jesteś uwięziony w ciele, które nie pozostawia ci wolności dokonywania własnych wyborów. Jak byś się czuł? Co byś myślał? Pierwszą inspiracją dla mojej choreografii jest książka Matka Ryżu Rani Manicka, a także opowiedziana w wywiadzie prawdziwa historia dziewczyny z RPA, która ze względu na zainfekowanie wirusem HIV została zmuszona do prostytucji oraz reportaż Kobiety Islamu. Wraz z rozwojem choreografii prowadziłem studia dotyczące innych kultur, strojów i religii. Czytałem także wywiady z kobietami, które dotknęły represje związane z nierównym traktowaniem kobiet i mężczyzn. Bazując na tych informacjach stworzyłem kolaż uczuć, przekonań i myśli dziewcząt i kobiet. Pierwszym podejmowanym przeze mnie tematem są kobiety z Indii, Malezji oraz krajów arabskich, które zawierają aranżowane małżeństwa, nie znając nawet swoich przyszłych małżonków. Interesowałam się również historiami dziewczyn, które nie mogą dzielić życia z ukochanym mężczyzną ze względów kulturowych lub religijnych. Zagadnienie przyciągało moją uwagę ze względu na wspomnianą książkę Matka ryżu. Kolejnym tematem Maathai są dziewczęta z Afryki i Tajlandii zmuszone do prostytucji przez zarażenie wirusem HIV, brak środków finansowych lub presję społeczną. W moim spektaklu pragnę także zwrócić uwagę na losy kobiet w krajach islamskich, które nie mogą  wykonywać pracy, na którą mają ochotę lub podążać za własnymi marzeniami, ponieważ religia lub obowiązująca polityka nie pozwalają im na to. Na całym świecie wiele kobiet żyje w przekonaniu, iż nie ma przyszłości ponieważ musi egzystować w środowisku, rządzonym przez mężczyzn, którzy wykorzystują taką sytuację dla własnych celów. Jestem tancerzem bardzo graficznym; taka też będzie moja choreografia. Bardzo ważne były też dla mnie rozmowy z moimi tancerzami. Dzięki nim przyszło mi do głowy wiele pomysłów, które dały tej choreografii bardziej osobisty rys. Powstał w ten sposób spektakl energiczny, pełen emocji, w który, wraz z tancerzami próbujemy oddać walkę i uczucia tych dziewcząt. Mamy nadzieję, że przyciągniemy tym uwagę publiczności i zachęcimy ją do zastanowienia się nad światem poza granicami kraju, w którym żyjemy. Chcemy odkryć przed widzami nową perspektywę, z której można przyjrzeć się problemowi nierównego traktowania kobiet; inną niż ta podawana przez media.”

 

 

Choreograf o swojej pracy mówi: Wyobraź sobie, że jesteś uwięziony w ciele, które nie pozostawia ci wolności dokonywania własnych wyborów. Jak byś się czuł? Co byś myślał?…

 

Choreografia: Niels Claes
Kostiumy: Africa Fashion (www.africafashion.nl) oraz Barbara Niedrich
Tańczą: Agnieszka Fertała, Paulina Jaksim, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Lukas Lepold, Josefine Patzelt

 

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 17:00

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close