Festiwal

Poznań: Stary Browar Nowy Taniec na Malcie 2019

Zdjęcie: Poznań: Stary Browar Nowy Taniec na Malcie 2019

fot. materiały organizatora

Wersja do druku

Udostępnij

Tegoroczna edycja przeglądu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie, kodbędzie się w dniach 21-30 czerwca 2019. Znalazły się w nim spektakle twórców polskich (Agata Siniarska, Anna Nowicka, Maria Stokłosa, Paweł Sakowicz) i zagranicznych (Márta Ladjánszki, Sofia Dias & Vítor Roriz, Ivo Dimchev, Quarto, Chiara Bersani, Anne Juren, Meg Foley). Oprócz tego Rivka Rubin poprowadzi coaching dla artystów, kuratorów i producentów w ramach Alternatywnej Akademii Tańca.

Tekst kuratorski Joanny Leśnierowskiej:

Dance is hard to see – oświadcza  zaskakująco w  samym środku  tanecznej rewolucji  post modern dance (uznawanej oficjalnie za początek współczesnej choreografii) jej pionierka, Yvonne Rainer.

Z rewolucją tą kojarzy nam się dziś przede wszystkim hasło demokratyzacja tańca i idące w ślad za nim  kwestionowanie tanecznej wirtuozerii i radykalne poszerzenie tanecznego słownika o ruch potoczny, z chodzeniem i bieganiem na czele. Pozwoliło to wykreować egalitarną przestrzeń wspólnoty działających i oglądających i przekierowało uwagę widza na wcześniej niezauważaną, a wszechobecną choreografię życia  codziennego.

Proklamacja Rainer (świadomie wykorzystującej fakt, że angielskie to see oznacza zarówno dostrzeżenie czegoś, jak i tego zrozumienie) ujawnia jednak, że chodziło tak naprawdę o coś więcej: o naukę nowego sposobu patrzenia na, oraz dostrzegania ruchu i jego szczególnej organizacji – choreografii – która (wciąż) wymyka się naszemu postrzeżeniu.

Bo zobaczyć – znaczy zrozumieć i dostrzec w całej tego złożoności. Ta szczególna taktyka uwidaczniania (nie ograniczająca się jedynie do re-definicji samego tanecznego medium) wydaje się dziś jednym z najciekawszych obszarów choreograficznych poszukiwań. To strategia jednoczesnego odsłaniania szwów i ukazywania struktury kompozycji; strategia operowania oderwanym od naturalnego kontekstu i poddanym specjalnej organizacji, wciąż jednak doskonale rozpoznawalnym ruchowym materiałem stanowiącym budulec – równie fizycznych, co wizualnych – metafor. Metafor,  które skutecznie diagnozują zarówno jednostkową, jak i społeczną, jak i polityczną kondycję. To artystyczne i krytyczne transformowanie otaczającej nas wielowymiarowej rzeczywistości, by uczynić widzialnymi (możliwymi do postrzeżenia i zrozumienia) mechanizmy, jakie nią rządzą. To także jednoczesna praktyka kontr-wizualizowania, tworzenia nowych sposobów widzenia, czy wręcz „odwidzania” narzucanych nam zewnętrznie oraz sztucznie naturalizowanych, sposobów postrzegania ciała i świata oraz kreowanie ich nowych reprezentacji.

W szczelinie między sztukami wizualnymi a (tradycyjnie rozumianym) tańcem ulokowała choreografię inna wybitna artystka post modern, Trisha Brown. Szczelina ta od tamtego czasu nieustannie się poszerza, odsłaniając swe operacyjne pole – pole choreografii świadomie i garściami czerpiącej z innych dyscyplin i celebrującej naturalną dlań, płynną przestrzeń pomiędzy.

Do przestrzeni tej zapraszamy Was w ramach maltańskiej odsłony naszego programu!

Za nami 15 ekscytujących lat dedykowanych współczesnej choreografii – jej prezentowaniu, jej kreowaniu oraz  poszerzaniu pola jej widzenia. Kolejny raz wyruszcie z nami tam, gdzie w ruch wprawiane są nie tylko (ludzkie i nieludzkie) ciała, ale i obrazy, dźwięki, myśli, idee i ideologie, i gdzie możemy wspólnie patrzeć i widzieć wciąż więcej i więcej; i gdzie choreografia  z dosłownych i metaforycznych peryferii przesunięta została, i pozostaje niezmiennie od 2004 roku, w samym centrum uwagi.

***

Wszystkie wydarzenia odbywają się w poznańskim Starym Browarze (ul. Półwiejska 42).

Program:

21 czerwca, piątek

godz. 18.00, Studio Słodownia +3

Agata Siniarska You Are Safe

22 czerwca, sobota

godz. 18.00, Studio Słodownia +3

Márta Ladjánszki, Zsolt Varga LetMeC

godz. 22.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru

Anna Nowicka This is the Real Thing

23 czerwca, niedziela

godz. 21.00, Studio Słodownia +3

Ivo Dimchev Selfie Concert

25 czerwca, wtorek

godz. 18.00-21.00, Studio Słodownia +3

Quarto Durational Rope

26 czerwca, środa

godz. 21.00, Studio Słodownia +3

Sofia Dias & Vítor Roriz Out of any Present

27 czerwca, czwartek

godz. 18.00-20.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru / spektakl-instalacja

Quarto Thisentanglement 

28 czerwca, piątek

godz. 18.00, Studio Słodownia +3

Chiara Bersani Gentle Unicorn

29 czerwca, sobota

godz. 16.00, Studio Słodownia +1

Anne Juren Fantasmical Anatomy Lessons / The Tongue, Desire for Language

godz. 18.00, Studio Słodownia +1

Anne Juren Fantasmical Anatomy Lessons / The Body, Desire for Symmetry

godz. 19.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru

Meg Foley Action is Primary, Maria Stokłosa Wychodząc od działania

30 czerwca, niedziela

godz. 18.00, Studio Słodownia +3

Paweł Sakowicz Masakra

24-28 czerwca, godz. 10.00, Studio Słodownia +3

Rivca Rubin Upwording Your World – coaching

Wstęp na część wydarzeń jest wolny, na pozostałe bilety w cenie 15 zł.

Bilety dostępne na stronie malta-festival.pl oraz w serwisach Going i Empik, a także stacjonarnie we wszystkich salonach Empik oraz w Centrum Informacji Kulturalnej w Poznaniu.

powiązane

Ludzie

Joanna Leśnierowska

Joanna Leśnierowska

  • kuratorka
  • krytyczka
  • dramaturg

Tegoroczna edycja przeglądu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie, kodbędzie się w dniach 21-30 czerwca 2019. Znalazły się w nim spektakle twórców polskich (Agata Siniarska, Anna Nowicka, Maria Stokłosa, Paweł Sakowicz) i zagranicznych (Márta Ladjánszki, Sofia Dias & Vítor Roriz, Ivo Dimchev, Quarto, Chiara Bersani, Anne Juren, Meg Foley). Oprócz tego Rivka Rubin poprowadzi coaching dla artystów, kuratorów i producentów w ramach Alternatywnej Akademii Tańca. Tekst kuratorski Joanny Leśnierowskiej: Dance is hard to see – oświadcza  zaskakująco w  samym środku  tanecznej rewolucji  post modern dance (uznawanej oficjalnie za początek współczesnej choreografii) jej pionierka, Yvonne Rainer. Z rewolucją tą kojarzy nam się dziś przede wszystkim hasło demokratyzacja tańca i idące w ślad za nim  kwestionowanie tanecznej wirtuozerii i radykalne poszerzenie tanecznego słownika o ruch potoczny, z chodzeniem i bieganiem na czele. Pozwoliło to wykreować egalitarną przestrzeń wspólnoty działających i oglądających i przekierowało uwagę widza na wcześniej niezauważaną, a wszechobecną choreografię życia  codziennego. Proklamacja Rainer (świadomie wykorzystującej fakt, że angielskie to see oznacza zarówno dostrzeżenie czegoś, jak i tego zrozumienie) ujawnia jednak, że chodziło tak naprawdę o coś więcej: o naukę nowego sposobu patrzenia na, oraz dostrzegania ruchu i jego szczególnej organizacji – choreografii – która (wciąż) wymyka się naszemu postrzeżeniu. Bo zobaczyć – znaczy zrozumieć i dostrzec w całej tego złożoności. Ta szczególna taktyka uwidaczniania (nie ograniczająca się jedynie do re-definicji samego tanecznego medium) wydaje się dziś jednym z najciekawszych obszarów choreograficznych poszukiwań. To strategia jednoczesnego odsłaniania szwów i ukazywania struktury kompozycji; strategia operowania oderwanym od naturalnego kontekstu i poddanym specjalnej organizacji, wciąż jednak doskonale rozpoznawalnym ruchowym materiałem stanowiącym budulec – równie fizycznych, co wizualnych – metafor. Metafor,  które skutecznie diagnozują zarówno jednostkową, jak i społeczną, jak i polityczną kondycję. To artystyczne i krytyczne transformowanie otaczającej nas wielowymiarowej rzeczywistości, by uczynić widzialnymi (możliwymi do postrzeżenia i zrozumienia) mechanizmy, jakie nią rządzą. To także jednoczesna praktyka kontr-wizualizowania, tworzenia nowych sposobów widzenia, czy wręcz „odwidzania” narzucanych nam zewnętrznie oraz sztucznie naturalizowanych, sposobów postrzegania ciała i świata oraz kreowanie ich nowych reprezentacji. W szczelinie między sztukami wizualnymi a (tradycyjnie rozumianym) tańcem ulokowała choreografię inna wybitna artystka post modern, Trisha Brown. Szczelina ta od tamtego czasu nieustannie się poszerza, odsłaniając swe operacyjne pole – pole choreografii świadomie i garściami czerpiącej z innych dyscyplin i celebrującej naturalną dlań, płynną przestrzeń pomiędzy. Do przestrzeni tej zapraszamy Was w ramach maltańskiej odsłony naszego programu! Za nami 15 ekscytujących lat dedykowanych współczesnej choreografii – jej prezentowaniu, jej kreowaniu oraz  poszerzaniu pola jej widzenia. Kolejny raz wyruszcie z nami tam, gdzie w ruch wprawiane są nie tylko (ludzkie i nieludzkie) ciała, ale i obrazy, dźwięki, myśli, idee i ideologie, i gdzie możemy wspólnie patrzeć i widzieć wciąż więcej i więcej; i gdzie choreografia  z dosłownych i metaforycznych peryferii przesunięta została, i pozostaje niezmiennie od 2004 roku, w samym centrum uwagi. *** Wszystkie wydarzenia odbywają się w poznańskim Starym Browarze (ul. Półwiejska 42). Program: 21 czerwca, piątek godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Agata Siniarska You Are Safe 22 czerwca, sobota godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Márta Ladjánszki, Zsolt Varga LetMeC godz. 22.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru Anna Nowicka This is the Real Thing 23 czerwca, niedziela godz. 21.00, Studio Słodownia +3 Ivo Dimchev Selfie Concert 25 czerwca, wtorek godz. 18.00-21.00, Studio Słodownia +3 Quarto Durational Rope 26 czerwca, środa godz. 21.00, Studio Słodownia +3 Sofia Dias & Vítor Roriz Out of any Present 27 czerwca, czwartek godz. 18.00-20.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru / spektakl-instalacja Quarto Thisentanglement  28 czerwca, piątek godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Chiara Bersani Gentle Unicorn 29 czerwca, sobota godz. 16.00, Studio Słodownia +1 Anne Juren Fantasmical Anatomy Lessons / The Tongue, Desire for Language godz. 18.00, Studio Słodownia +1 Anne Juren Fantasmical Anatomy Lessons / The Body, Desire for Symmetry godz. 19.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru Meg Foley Action is Primary, Maria Stokłosa Wychodząc od działania 30 czerwca, niedziela godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Paweł Sakowicz Masakra 24-28 czerwca, godz. 10.00, Studio Słodownia +3 Rivca Rubin Upwording Your World – coaching Wstęp na część wydarzeń jest wolny, na pozostałe bilety w cenie 15 zł. Bilety dostępne na stronie malta-festival.pl oraz w serwisach Going i Empik, a także stacjonarnie we wszystkich salonach Empik oraz w Centrum Informacji Kulturalnej w Poznaniu.

Anna Nowicka

Anna Nowicka

Tegoroczna edycja przeglądu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie, kodbędzie się w dniach 21-30 czerwca 2019. Znalazły się w nim spektakle twórców polskich (Agata Siniarska, Anna Nowicka, Maria Stokłosa, Paweł Sakowicz) i zagranicznych (Márta Ladjánszki, Sofia Dias & Vítor Roriz, Ivo Dimchev, Quarto, Chiara Bersani, Anne Juren, Meg Foley). Oprócz tego Rivka Rubin poprowadzi coaching dla artystów, kuratorów i producentów w ramach Alternatywnej Akademii Tańca. Tekst kuratorski Joanny Leśnierowskiej: Dance is hard to see – oświadcza  zaskakująco w  samym środku  tanecznej rewolucji  post modern dance (uznawanej oficjalnie za początek współczesnej choreografii) jej pionierka, Yvonne Rainer. Z rewolucją tą kojarzy nam się dziś przede wszystkim hasło demokratyzacja tańca i idące w ślad za nim  kwestionowanie tanecznej wirtuozerii i radykalne poszerzenie tanecznego słownika o ruch potoczny, z chodzeniem i bieganiem na czele. Pozwoliło to wykreować egalitarną przestrzeń wspólnoty działających i oglądających i przekierowało uwagę widza na wcześniej niezauważaną, a wszechobecną choreografię życia  codziennego. Proklamacja Rainer (świadomie wykorzystującej fakt, że angielskie to see oznacza zarówno dostrzeżenie czegoś, jak i tego zrozumienie) ujawnia jednak, że chodziło tak naprawdę o coś więcej: o naukę nowego sposobu patrzenia na, oraz dostrzegania ruchu i jego szczególnej organizacji – choreografii – która (wciąż) wymyka się naszemu postrzeżeniu. Bo zobaczyć – znaczy zrozumieć i dostrzec w całej tego złożoności. Ta szczególna taktyka uwidaczniania (nie ograniczająca się jedynie do re-definicji samego tanecznego medium) wydaje się dziś jednym z najciekawszych obszarów choreograficznych poszukiwań. To strategia jednoczesnego odsłaniania szwów i ukazywania struktury kompozycji; strategia operowania oderwanym od naturalnego kontekstu i poddanym specjalnej organizacji, wciąż jednak doskonale rozpoznawalnym ruchowym materiałem stanowiącym budulec – równie fizycznych, co wizualnych – metafor. Metafor,  które skutecznie diagnozują zarówno jednostkową, jak i społeczną, jak i polityczną kondycję. To artystyczne i krytyczne transformowanie otaczającej nas wielowymiarowej rzeczywistości, by uczynić widzialnymi (możliwymi do postrzeżenia i zrozumienia) mechanizmy, jakie nią rządzą. To także jednoczesna praktyka kontr-wizualizowania, tworzenia nowych sposobów widzenia, czy wręcz „odwidzania” narzucanych nam zewnętrznie oraz sztucznie naturalizowanych, sposobów postrzegania ciała i świata oraz kreowanie ich nowych reprezentacji. W szczelinie między sztukami wizualnymi a (tradycyjnie rozumianym) tańcem ulokowała choreografię inna wybitna artystka post modern, Trisha Brown. Szczelina ta od tamtego czasu nieustannie się poszerza, odsłaniając swe operacyjne pole – pole choreografii świadomie i garściami czerpiącej z innych dyscyplin i celebrującej naturalną dlań, płynną przestrzeń pomiędzy. Do przestrzeni tej zapraszamy Was w ramach maltańskiej odsłony naszego programu! Za nami 15 ekscytujących lat dedykowanych współczesnej choreografii – jej prezentowaniu, jej kreowaniu oraz  poszerzaniu pola jej widzenia. Kolejny raz wyruszcie z nami tam, gdzie w ruch wprawiane są nie tylko (ludzkie i nieludzkie) ciała, ale i obrazy, dźwięki, myśli, idee i ideologie, i gdzie możemy wspólnie patrzeć i widzieć wciąż więcej i więcej; i gdzie choreografia  z dosłownych i metaforycznych peryferii przesunięta została, i pozostaje niezmiennie od 2004 roku, w samym centrum uwagi. *** Wszystkie wydarzenia odbywają się w poznańskim Starym Browarze (ul. Półwiejska 42). Program: 21 czerwca, piątek godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Agata Siniarska You Are Safe 22 czerwca, sobota godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Márta Ladjánszki, Zsolt Varga LetMeC godz. 22.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru Anna Nowicka This is the Real Thing 23 czerwca, niedziela godz. 21.00, Studio Słodownia +3 Ivo Dimchev Selfie Concert 25 czerwca, wtorek godz. 18.00-21.00, Studio Słodownia +3 Quarto Durational Rope 26 czerwca, środa godz. 21.00, Studio Słodownia +3 Sofia Dias & Vítor Roriz Out of any Present 27 czerwca, czwartek godz. 18.00-20.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru / spektakl-instalacja Quarto Thisentanglement  28 czerwca, piątek godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Chiara Bersani Gentle Unicorn 29 czerwca, sobota godz. 16.00, Studio Słodownia +1 Anne Juren Fantasmical Anatomy Lessons / The Tongue, Desire for Language godz. 18.00, Studio Słodownia +1 Anne Juren Fantasmical Anatomy Lessons / The Body, Desire for Symmetry godz. 19.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru Meg Foley Action is Primary, Maria Stokłosa Wychodząc od działania 30 czerwca, niedziela godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Paweł Sakowicz Masakra 24-28 czerwca, godz. 10.00, Studio Słodownia +3 Rivca Rubin Upwording Your World – coaching Wstęp na część wydarzeń jest wolny, na pozostałe bilety w cenie 15 zł. Bilety dostępne na stronie malta-festival.pl oraz w serwisach Going i Empik, a także stacjonarnie we wszystkich salonach Empik oraz w Centrum Informacji Kulturalnej w Poznaniu.

Agata Siniarska

Agata Siniarska

  • tancerka
  • choreografka

Tegoroczna edycja przeglądu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie, kodbędzie się w dniach 21-30 czerwca 2019. Znalazły się w nim spektakle twórców polskich (Agata Siniarska, Anna Nowicka, Maria Stokłosa, Paweł Sakowicz) i zagranicznych (Márta Ladjánszki, Sofia Dias & Vítor Roriz, Ivo Dimchev, Quarto, Chiara Bersani, Anne Juren, Meg Foley). Oprócz tego Rivka Rubin poprowadzi coaching dla artystów, kuratorów i producentów w ramach Alternatywnej Akademii Tańca. Tekst kuratorski Joanny Leśnierowskiej: Dance is hard to see – oświadcza  zaskakująco w  samym środku  tanecznej rewolucji  post modern dance (uznawanej oficjalnie za początek współczesnej choreografii) jej pionierka, Yvonne Rainer. Z rewolucją tą kojarzy nam się dziś przede wszystkim hasło demokratyzacja tańca i idące w ślad za nim  kwestionowanie tanecznej wirtuozerii i radykalne poszerzenie tanecznego słownika o ruch potoczny, z chodzeniem i bieganiem na czele. Pozwoliło to wykreować egalitarną przestrzeń wspólnoty działających i oglądających i przekierowało uwagę widza na wcześniej niezauważaną, a wszechobecną choreografię życia  codziennego. Proklamacja Rainer (świadomie wykorzystującej fakt, że angielskie to see oznacza zarówno dostrzeżenie czegoś, jak i tego zrozumienie) ujawnia jednak, że chodziło tak naprawdę o coś więcej: o naukę nowego sposobu patrzenia na, oraz dostrzegania ruchu i jego szczególnej organizacji – choreografii – która (wciąż) wymyka się naszemu postrzeżeniu. Bo zobaczyć – znaczy zrozumieć i dostrzec w całej tego złożoności. Ta szczególna taktyka uwidaczniania (nie ograniczająca się jedynie do re-definicji samego tanecznego medium) wydaje się dziś jednym z najciekawszych obszarów choreograficznych poszukiwań. To strategia jednoczesnego odsłaniania szwów i ukazywania struktury kompozycji; strategia operowania oderwanym od naturalnego kontekstu i poddanym specjalnej organizacji, wciąż jednak doskonale rozpoznawalnym ruchowym materiałem stanowiącym budulec – równie fizycznych, co wizualnych – metafor. Metafor,  które skutecznie diagnozują zarówno jednostkową, jak i społeczną, jak i polityczną kondycję. To artystyczne i krytyczne transformowanie otaczającej nas wielowymiarowej rzeczywistości, by uczynić widzialnymi (możliwymi do postrzeżenia i zrozumienia) mechanizmy, jakie nią rządzą. To także jednoczesna praktyka kontr-wizualizowania, tworzenia nowych sposobów widzenia, czy wręcz „odwidzania” narzucanych nam zewnętrznie oraz sztucznie naturalizowanych, sposobów postrzegania ciała i świata oraz kreowanie ich nowych reprezentacji. W szczelinie między sztukami wizualnymi a (tradycyjnie rozumianym) tańcem ulokowała choreografię inna wybitna artystka post modern, Trisha Brown. Szczelina ta od tamtego czasu nieustannie się poszerza, odsłaniając swe operacyjne pole – pole choreografii świadomie i garściami czerpiącej z innych dyscyplin i celebrującej naturalną dlań, płynną przestrzeń pomiędzy. Do przestrzeni tej zapraszamy Was w ramach maltańskiej odsłony naszego programu! Za nami 15 ekscytujących lat dedykowanych współczesnej choreografii – jej prezentowaniu, jej kreowaniu oraz  poszerzaniu pola jej widzenia. Kolejny raz wyruszcie z nami tam, gdzie w ruch wprawiane są nie tylko (ludzkie i nieludzkie) ciała, ale i obrazy, dźwięki, myśli, idee i ideologie, i gdzie możemy wspólnie patrzeć i widzieć wciąż więcej i więcej; i gdzie choreografia  z dosłownych i metaforycznych peryferii przesunięta została, i pozostaje niezmiennie od 2004 roku, w samym centrum uwagi. *** Wszystkie wydarzenia odbywają się w poznańskim Starym Browarze (ul. Półwiejska 42). Program: 21 czerwca, piątek godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Agata Siniarska You Are Safe 22 czerwca, sobota godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Márta Ladjánszki, Zsolt Varga LetMeC godz. 22.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru Anna Nowicka This is the Real Thing 23 czerwca, niedziela godz. 21.00, Studio Słodownia +3 Ivo Dimchev Selfie Concert 25 czerwca, wtorek godz. 18.00-21.00, Studio Słodownia +3 Quarto Durational Rope 26 czerwca, środa godz. 21.00, Studio Słodownia +3 Sofia Dias & Vítor Roriz Out of any Present 27 czerwca, czwartek godz. 18.00-20.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru / spektakl-instalacja Quarto Thisentanglement  28 czerwca, piątek godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Chiara Bersani Gentle Unicorn 29 czerwca, sobota godz. 16.00, Studio Słodownia +1 Anne Juren Fantasmical Anatomy Lessons / The Tongue, Desire for Language godz. 18.00, Studio Słodownia +1 Anne Juren Fantasmical Anatomy Lessons / The Body, Desire for Symmetry godz. 19.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru Meg Foley Action is Primary, Maria Stokłosa Wychodząc od działania 30 czerwca, niedziela godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Paweł Sakowicz Masakra 24-28 czerwca, godz. 10.00, Studio Słodownia +3 Rivca Rubin Upwording Your World – coaching Wstęp na część wydarzeń jest wolny, na pozostałe bilety w cenie 15 zł. Bilety dostępne na stronie malta-festival.pl oraz w serwisach Going i Empik, a także stacjonarnie we wszystkich salonach Empik oraz w Centrum Informacji Kulturalnej w Poznaniu.

Paweł Sakowicz

Paweł Sakowicz

  • choreograf
  • tancerz

Tegoroczna edycja przeglądu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie, kodbędzie się w dniach 21-30 czerwca 2019. Znalazły się w nim spektakle twórców polskich (Agata Siniarska, Anna Nowicka, Maria Stokłosa, Paweł Sakowicz) i zagranicznych (Márta Ladjánszki, Sofia Dias & Vítor Roriz, Ivo Dimchev, Quarto, Chiara Bersani, Anne Juren, Meg Foley). Oprócz tego Rivka Rubin poprowadzi coaching dla artystów, kuratorów i producentów w ramach Alternatywnej Akademii Tańca. Tekst kuratorski Joanny Leśnierowskiej: Dance is hard to see – oświadcza  zaskakująco w  samym środku  tanecznej rewolucji  post modern dance (uznawanej oficjalnie za początek współczesnej choreografii) jej pionierka, Yvonne Rainer. Z rewolucją tą kojarzy nam się dziś przede wszystkim hasło demokratyzacja tańca i idące w ślad za nim  kwestionowanie tanecznej wirtuozerii i radykalne poszerzenie tanecznego słownika o ruch potoczny, z chodzeniem i bieganiem na czele. Pozwoliło to wykreować egalitarną przestrzeń wspólnoty działających i oglądających i przekierowało uwagę widza na wcześniej niezauważaną, a wszechobecną choreografię życia  codziennego. Proklamacja Rainer (świadomie wykorzystującej fakt, że angielskie to see oznacza zarówno dostrzeżenie czegoś, jak i tego zrozumienie) ujawnia jednak, że chodziło tak naprawdę o coś więcej: o naukę nowego sposobu patrzenia na, oraz dostrzegania ruchu i jego szczególnej organizacji – choreografii – która (wciąż) wymyka się naszemu postrzeżeniu. Bo zobaczyć – znaczy zrozumieć i dostrzec w całej tego złożoności. Ta szczególna taktyka uwidaczniania (nie ograniczająca się jedynie do re-definicji samego tanecznego medium) wydaje się dziś jednym z najciekawszych obszarów choreograficznych poszukiwań. To strategia jednoczesnego odsłaniania szwów i ukazywania struktury kompozycji; strategia operowania oderwanym od naturalnego kontekstu i poddanym specjalnej organizacji, wciąż jednak doskonale rozpoznawalnym ruchowym materiałem stanowiącym budulec – równie fizycznych, co wizualnych – metafor. Metafor,  które skutecznie diagnozują zarówno jednostkową, jak i społeczną, jak i polityczną kondycję. To artystyczne i krytyczne transformowanie otaczającej nas wielowymiarowej rzeczywistości, by uczynić widzialnymi (możliwymi do postrzeżenia i zrozumienia) mechanizmy, jakie nią rządzą. To także jednoczesna praktyka kontr-wizualizowania, tworzenia nowych sposobów widzenia, czy wręcz „odwidzania” narzucanych nam zewnętrznie oraz sztucznie naturalizowanych, sposobów postrzegania ciała i świata oraz kreowanie ich nowych reprezentacji. W szczelinie między sztukami wizualnymi a (tradycyjnie rozumianym) tańcem ulokowała choreografię inna wybitna artystka post modern, Trisha Brown. Szczelina ta od tamtego czasu nieustannie się poszerza, odsłaniając swe operacyjne pole – pole choreografii świadomie i garściami czerpiącej z innych dyscyplin i celebrującej naturalną dlań, płynną przestrzeń pomiędzy. Do przestrzeni tej zapraszamy Was w ramach maltańskiej odsłony naszego programu! Za nami 15 ekscytujących lat dedykowanych współczesnej choreografii – jej prezentowaniu, jej kreowaniu oraz  poszerzaniu pola jej widzenia. Kolejny raz wyruszcie z nami tam, gdzie w ruch wprawiane są nie tylko (ludzkie i nieludzkie) ciała, ale i obrazy, dźwięki, myśli, idee i ideologie, i gdzie możemy wspólnie patrzeć i widzieć wciąż więcej i więcej; i gdzie choreografia  z dosłownych i metaforycznych peryferii przesunięta została, i pozostaje niezmiennie od 2004 roku, w samym centrum uwagi. *** Wszystkie wydarzenia odbywają się w poznańskim Starym Browarze (ul. Półwiejska 42). Program: 21 czerwca, piątek godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Agata Siniarska You Are Safe 22 czerwca, sobota godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Márta Ladjánszki, Zsolt Varga LetMeC godz. 22.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru Anna Nowicka This is the Real Thing 23 czerwca, niedziela godz. 21.00, Studio Słodownia +3 Ivo Dimchev Selfie Concert 25 czerwca, wtorek godz. 18.00-21.00, Studio Słodownia +3 Quarto Durational Rope 26 czerwca, środa godz. 21.00, Studio Słodownia +3 Sofia Dias & Vítor Roriz Out of any Present 27 czerwca, czwartek godz. 18.00-20.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru / spektakl-instalacja Quarto Thisentanglement  28 czerwca, piątek godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Chiara Bersani Gentle Unicorn 29 czerwca, sobota godz. 16.00, Studio Słodownia +1 Anne Juren Fantasmical Anatomy Lessons / The Tongue, Desire for Language godz. 18.00, Studio Słodownia +1 Anne Juren Fantasmical Anatomy Lessons / The Body, Desire for Symmetry godz. 19.00, galeria na dziedzińcu Starego Browaru Meg Foley Action is Primary, Maria Stokłosa Wychodząc od działania 30 czerwca, niedziela godz. 18.00, Studio Słodownia +3 Paweł Sakowicz Masakra 24-28 czerwca, godz. 10.00, Studio Słodownia +3 Rivca Rubin Upwording Your World – coaching Wstęp na część wydarzeń jest wolny, na pozostałe bilety w cenie 15 zł. Bilety dostępne na stronie malta-festival.pl oraz w serwisach Going i Empik, a także stacjonarnie we wszystkich salonach Empik oraz w Centrum Informacji Kulturalnej w Poznaniu.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close