Czy 25 lat dedykowanych tańcowi można zamknąć w jednej wypowiedzi rozdzielonej antraktem? Tropy obu części prowadzą wprost na ścieżki psychologii – ruchu, pracy artystycznej, motywów i sensów. Część pierwsza to studium oderwania dzieła od twórcy […]. Część druga to puenta albo remix. Albo cała Czajkowska.
Katarzyna Wysocka W cyrku introspekcji albo wdzięczność…, „Gazeta Świętojańska”
Dla „Przedmiotu…” kluczowymi słowami mogą być innowacja, wynalazek, historia, ciało. Dla „INTROSPEKCJI” zaś – odwaga, emocje, dusza. […] „INTROSPEKCJA. Przedmiot nieocenionej wartości.” to propozycja niezwykle emocjonalna, intymna i tym samym odważna. […] Solo Joanny M. Czajkowskiej to introspekcja, autoportret i terapia zarazem. Terapia nie tylko dla twórcy, terapia także dla widza.„
Izabela Stańdo Badając przedmiot nieocenionej wartości. Solo Joanny Czajkowskiej „INTROSPEKCJA. Przedmiot Nieocenionej Wartości, taniecPOLSKA.pl
Dwuczęściowy projekt INTROSPEKCJA. Przedmiot Nieocenionej Wartości stanowi część praktyczną doktoratu zrealizowanego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, pod artystyczną opieką profesor Ewy Wycichowskiej, promotora pracy.
Spotkanie po spektaklu poprowadzi dr Anna Jazgarska.
INTROSPEKCJA. Przedmiot Nieocenionej Wartości
Część 1: Film
koncept, wykonanie: Joanna M. Czajkowska
kamery i montaż: Piotr Czarnecki
światła: Mateusz Gierc
Część 2: Spektakl
koncept, reżyseria, wykonanie: Joanna M. Czajkowska
muzyka i udźwiękowienie: Mariusz Noskowiak
kostium: Adam Królikowski
wizualizacje, projekt plakatu: Katarzyna Teresa Turowska
nagrania wideo: Piotr Czarnecki
Joanna M. Czajkowska – choreografka, tancerka, pedagożka tańca, animatorka kultury, producentka wydarzeń teatralnych; członkini Sekcji Tańca i Baletu ZASP, absolwentka Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Doktorantka na Wydziale Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie w roku akademickim 2018/2019 wykładała reżyserię, dramaturgię i inscenizację spektakli tańca. Na początku swojej drogi twórczej związana z Teatrem Patrz Mi Na Usta i Gdańskim Teatrem Tańca. Jako choreografka i niezależna twórczyni debiutowała w 1997 roku, a w 1998 rozpoczęła artystyczną współpracę z Jackiem Krawczykiem, co stało się początkiem istnienia Sopockiego Teatru Tańca. Jest laureatką licznych stypendiów, wyróżnień i nagród, z czego najważniejsze to: brązowy Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” przyznany jej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w grudniu 2018 roku, odznaka honorowa „Zasłużona dla kultury polskiej” przyznana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2010 roku, najważniejsza nagroda miasta Sopotu – Sopocka Muza (2015), Stypendium dla Twórców Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017).
Jest twórczynią i współtwórczynią choreografii do niemal 70 spektakli, nie tylko Sopockiego Teatru Tańca. Wraz z Sopockim Teatrem Tańca prezentowała swoje prace na wielu festiwalach tańca współczesnego i teatrów alternatywnych w całej Polsce i za granicą m.in. w Czechach, Portugalii, Niemczech, Szwecji, Finlandii, Estonii, Indonezji, Mołdawii, Bułgarii, Rumunii, Francji, Austrii, Włoszech, Argentynie, Hiszpanii, Rosji, Słowenii, Szwajcarii, Chinach oraz na Litwie i Białorusi.
Jako choreografka i reżyserka Joanna Czajkowska realizuje spektakle oparte na autorskich scenariuszach (m.in. Powiększenie – Zoom Out, Przedmiot Nieocenionej Wartości), ale także na scenariuszach inspirowanych dziełami innych artystów (m.in. GALOP, Puste ciało. Okazja do malutkiej rozpaczy), porusza się swobodnie po różnych stylistykach i obszarach teatru tańca. Jest Prezesem Dance [SIC!] Association i pełni funkcję dyrektora zespołu Sopockiego Teatru Tańca. Jest także główną producentką wydarzeń organizowanych przez stowarzyszenie.