Sopocki Teatr Tańca zaprasza na otwarte, dwudniowe Spotkania kinetograficzne z Anną Opłocką i Hanną Raszewską-Kursą. Spotkanie będzie składało się z trzech części: teoretycznej, praktycznej oraz zasadniczej, które razem przybliżą uczestnikom system notacji tańca według Labana−Knusta. Warsztaty skierowane do osób związanych z tańcem: tancerzy, choreografów, pedagogów, choreologów, adeptów sztuki tańca oraz wszystkich zainteresowanych tematem notacji tańca.
O warsztatach:
Kinetografia według metody Labana−Knusta to system pełnej notacji ruchu człowieka. Jego twórcą był Rudolf Laban, teoretyk oraz praktyk tańca przez lata analizujący możliwości ruchowe ludzkiego ciała. Do opracowania uniwersalnej metody zapisu ruchu i tańca skłoniła go idea chórów ruchowych. Jego celem było stworzenie narzędzia do porozumiewania się między odległymi od siebie zespołami. Kinetografia ma dla tańca istotne znaczenie. Za pomocą notacji można utrwalić oraz odtworzyć ruch, a także przeprowadzić jego analizę.
Warsztat składa się z trzech części: teoretycznej, praktycznej oraz zasadniczej.
Podczas części teoretycznej przedstawione zostaną m.in. sylwetki twórców kinetografii, historia kinetografii, kinetografia w Polsce, sylwetki ważnych polskich notatorów i notatorek, zapisy tańców historycznych i współczesnych. Po niej planowany jest wstęp do części praktycznej, czyli eksploracja ruchowa. Jest to przygotowanie i wprowadzenie uczestników do analizy przestrzennej wg Rudolfa Labana, polegającej na analizie kierunków, poziomów i płaszczyzn poruszającego się ciała w przestrzeni. Podczas części zasadniczej wyjaśnione zostaną podstawowe reguły kinetografii, znaki, metody zapisu, odczytu oraz analizowania.
Program warsztatów:
Sobota, 7 grudnia
Prelekcja: Hanna Raszewska-Kursa
Eksploracja ruchowa oraz podstawy notacji i analizy ruchu: Anna Opłocka
Niedziela, 8 grudnia
Eksploracja ruchowa oraz podstawy notacji i analizy ruchu: Anna Opłocka / Hanna Raszewska-Kursa
Wstęp wolny.
Zapisy: sopot.dance.theatre@gmail.com (w tytule maila: „Warsztaty Kinetograficzne”)
Anna Opłocka – autorka i realizatorka projektu Spotkania kinetograficzne. Abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, dyplomowana instruktorka tańca i pilatesu. Trenerka międzynarodowych projektów, performerka w Polsce i za granicą. Propagatorka twórczości Rudolfa Labana. Członkini Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej, Polskiego Forum Choreologicznego oraz International Council of Kinetography Laban. W 2012 roku odbyła staż w Ex Nunc, Centre of Modern Dance w Hadze oraz Laban Based Modern Dance i Laban Movement Analysis. Autorka artykułów m.in. Kinetografia w Warszawie. Edukacja i zastosowania – zarys historii.
Hanna Raszewska-Kursa – krytyczka i badaczka, specjalizuje się w zakresie teorii tańca oraz historii tańca XX i XXI wieku. Ukończyła polonistykę na UW (2006), Podyplomowe Studia Teorii Tańca UMFC (2011) oraz szkolenie na warsztatach choreologicznych prowadzonych w Instytucie Choreologii w Poznaniu przez prof. dr. hab. Roderyka Langego i mgr Urszulę Lobę-Wilgocką (2011). Doktorantka Instytutu Sztuki PAN. Autorka m.in. Teorii tańca w polskiej praktyce (napisanej w ramach stypendium MKiDN, wydanej w ramach Programu wydawniczego IMiT w 2018 roku), redaktorka m.in. monografii Taniec w Warszawie – społeczeństwo, edukacja, kultura. Wydawnictwo pokonferencyjne Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2018. Prezeska Fundacji „Myśl w Ciele” i liderka Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej. Członkini m.in. Polskiego Forum Choreologicznego i International Council of Kinetography Laban.
Partner projektu: Warszawska Pracownia Kinetograficzna Fundacja Myśl w Ciele
https://www.facebook.com/MyslWCiele/
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.